Divadlo Spektákl, které se skládá ze studentů a čerstvých absolventů DAMU a JAMU, nabízí unikátní ztvárnění Maryši bratrů Mrštíků a Gazdiny roby od Gabriely Preissové. Spojením činohry a moderní obrazivosti jsme vtaženi do dvou odlišných, ale přece stejných příběhů dívek, jež spojuje nešťastná láska a touha po „zakázaném ovoci“.

Maryso Evo Dom

Děj této inscenace má, jak už bylo řečeno, dvě linie, které se na jevišti střídají po pasážích. První je příběh Evy zamilované do Mánka. Ráda by se za něj provdala a on za ni. Jejich lásce však není přáno. Z donucení se provdá za kulhavého Samka a Mánek, na popud rodičů, za bohatou nevěstu. Eva tak prožívá roky utrpení, cítí se jako svázaná v kazajce. Její touha není naplněna, její láska vyslyšena. Druhá linie je příběh Maryši, která zažívá obdobné útrapy. Také je hluboce zamilována do svého Francka, ale musí se provdat za hrubého Vávru, který je příliš starý a má již tři děti. Stejně jako Eva bojuje sama se sebou. Nenávidí celý svět i život, který jí zajistil takový osud.

Maryso Evo Dom

Nabízí se otázka, zda propojení těchto dvou příběhů na jevišti nebude příliš matoucí a pro diváka nepřehledné. V tomto případě se však jednalo o velmi vydařený počin. Máme díky tomu prostor srovnávat obě dívky a jejich osudy, aniž bychom museli myšlenkami odbíhat někam jinam a ztrácet tak pozornost. Dalším vydařeným aspektem tohoto pojetí je herečka, která zároveň hraje Evinu kamarádku a Maryšinu služku. Oba příběhy se tak ucelí a spojí.

Mezi klady této hry můžeme také zařadit celkové prostředí a minimalistickou scénu, ve které se používají jako rekvizity pouhé židle. Všichni herci jsou po celou dobu představení přítomni na jevišti, v jehož zadní části sedí právě na židlích a vystoupí vždy, když přijde jejich část scénáře. Inscenace je tak dynamičtější a živá. Nenechá nás nikdy ve znuděné apatii.

Maryso Evo Dom

Pro přemýšlivého a hloubavého diváka, který si potrpí na symboly a skryté významy, by ale mohla být tato hra poněkud jednolitá a ne příliš uspokojující. Přesto se zde setkáme se zajímavým vyjádřením pocitů, myšlenek. Například ve chvíli, kdy jsou obě dívky nuceny se provdat, je jejich nastávající obléknou do černých košil, do úst jim vloží růži a dívky si pevně utáhnou kolem pasu opasek. To je velmi efektivní a nádherné vyobrazení toho, že nikdy nebudou mít to, po čem touží. Toho, že se stanou vězněm ve svém vlastním těle, vězněm svého neštěstí. Jinak je ale hra zaměřena zejména na děj a dialogy, které jsou navíc ve staročeštině, tudíž pro mnohé nesrozumitelné.

Evo Maryso Dom

Hra je každopádně zajímavá a originálně koncipována. O výborných výkonech mladých charismatických herců nelze pochybovat a díky modernímu pojetí, mimo jiné výstižně prostoupené písní „A Little Party Never Killed Nobody“, by si na své mohli přijít i odpůrci bratrů Mrštíkových, pokud tedy nemají problém s asimilací do staročeštiny. Určitě stojí za vidění!

Divadelní hra: Maryšo! Evo! Dom!

Délka představení: 60 minut bez přestávky
Režisér: Jan Holec