Možná mnoha divákům vrtá hlavou, co se děje v divadelním zákulisí během představení? Nakouknout tam umožní hra Dámská šatna z pera Arnošta Goldflama, který se v menším pražském Divadle U Valšů ujal i režie. Že u tohoto autora není o situační humor nouze, asi netřeba příliš zdůrazňovat.

Malá pražská scéna U Valšů patří sdružení Život90, které se zaměřuje na pomoc seniorům. I proto zde představení dlouhou dobu začínala zejména v odpoledních hodinách. Nyní se ovšem přidávají také představení v tradičních 19 hodin, aby mohlo zavítat i „mladší“ publikum. Komorní scéna nabízí poměrně malý prostor a obyčejné kancelářské židle, ale jak to u malých scén bývá, takto je možnost bezprostředního kontaktu herců s publikem. A Goldflam toho docela umně využívá.

Úspornost se špetkou humoru

Sám patří k vůbec nejhranějším českým divadelním autorům, her už má na svém kontě pěknou řádku. Dámská šatna patří k novějším, její režie se Goldflam ujal už před časem v královéhradeckém Klicperově divadle, pražští diváci ji zase donedávna mohli vidět ve Studiu DVA. Malé jeviště U Valšů neumožnilo nijak komplikovanou a přeplácanou scénu, ale právě tahle střízlivost hře docela sluší. Čtyři herečky si na jevišti vystačí vlastně jen s věšákem, naznačením stolečku se zrcadlem a ledničkou. Víc ani není potřeba.

Ale nebyl by to Goldflam, kdyby nevpašoval i sem malý – trochu ukrytý – kousek humoru. A tak je právě lednička naplněná Pribináčky. Malý vtípek, který by na větší scéně jen těžko vyzněl. Stejně jako odbíhání na toaletu do malých dveří vedle jeviště, které nechají diváka v první chvíli pochybovat, co do hry patří a co nikoli. Skoro by se dalo čekat, že to někteří diváci o přestávce zkusí prozkoumat. Hra ale stojí především na konverzačním umění hereček. Tady je třeba ocenit, že se to režisér nesnaží přebít ani přeplácanou scénou, ani zbytečně výraznými kostýmy, o které se postarala jeho manželka Petra Goldflamová Štětinová.

Dobře vyvážený střet generací

Provozovatelům Divadla U Valšů se daří na svá prkna přilákat poměrně zajímavá jména, na něž sehnat lístky v jiných divadlech nebývá zrovna jednoduché. I polovinu osazenstva Dámské šatny tvoří dvě divácky velmi atraktivní jména – Daniela Kolářová a Dana Batulková. Kdo přijde především na ně, nebude litovat. Ale protože je tato hra mimo jiné i o střetu hereckých generací, na pódiu doplňuje Kolářovou a Batulkovou dvojice mladších hereček. Tady je třeba uznat, že měl Goldflam poměrně šťastnou ruku. Jak Evellyn Pacoláková, kterou znají diváci zejména z Městských divadel pražských, tak i Petra Tenorová tým velmi dobře doplňují.

Nutno přiznat, že s oběma slavnějšími a známějšími kolegyněmi dokáží po celé představení velmi dobře držet krok. Možná jim chybí trocha grácie a lehkého nadhledu, který předvádí hlavně Daniela Kolářová, ale vyrovnávají to nadšením a poměrně profesionálním výkonem. Mírné přehrávání lze Petře Tenorové určitě odpustit, ostatně k její roli drobná afektovanost vlastně patří. Mluvíme-li o profesionalitě přístupu, je potřeba vyzdvihnout také výkon Dany Batulkové. Ta před premiérou ztratila hlas, a tak musela představení odehrát s pomocí mikrofonů. Ač bylo patrné, jak obrovské úsilí ji to stojí, zvládla to skutečně skvěle, a dokonce dokázala na tento handicap přidat do dialogů i pár vtípků.

Humorně o vážných věcech

Ve hře Dámská šatna sledujeme osudy čtyř hereček během jejich zkoušek na představení, vystoupení, nebo jen trýznivého čekání na zajímavou roli. Většinou si tak vystačí s civilním oblečením, i když moment, kdy je zastihneme během pohádkového představení, patří rozhodně k vrcholům. Hlavně Oheň Daniely Kolářové je prostě brilantní. Ostatní ovšem nezůstávají pozadu. Navíc, jak už to tak v ženském kolektivu (ale asi i v tom mužském) bývá, život není jen o práci. Můžeme tak sledovat i životní peripetie hereček, nové lásky, staré lásky, rozchody. Zkrátka život, jaký je. Právě v těchto momentech se do popředí dostává laskavý Goldflamův smysl pro humor. Emoce sice na scéně bouří, ale vlastně i poměrně drsné situace dokáží herečky podat tak, že se v sále ozve smích. A co teprve při těch humorných.

Dámská šatna je oddechová hra, nečekejte hluboké myšlenky a množství moralizování. I bezprostřednost scény U Valšů vybízí k tomu, aby si sem přišel divák představení užít, odreagovat se, a odcházel dobře naladěn. Umění všech čtyř představitelek mu k tomu dá dost důvodů, stejně jako hra samotná.

Divadlo: Dámská šatna

Režie: Arnošt Goldflam
Dramaturgie: Arnošt Goldflam
Scéna: Petra Goldflamová – Štětinová.
Kostýmy: Petra Goldflamová – Štětinová.
Hrají: Daniela Kolářová, Dana Batulková, Evellyn Pacoláková a Petra Tenorová
Zdroj fotografií: Život90

8
8
Scéna
7
9
recenze-damska-satna-divadlo-u-valsu-prahaDámská šatna Arnošta Goldflama v jeho režii je oddechovou podívanou, které vévodí brilantní výkony hereček. Dana Batulková a Daniela Kolářová jsou zavedená jména divadelního světa, Petra Tenorová s Evellyn Pacolákovou však nezůstávají pozadu a zdatně oběma sekundují.