Soubor Divadla Spektákl, který sdružuje studenty a absolventy DAMU, uvedl premiéru inscenace Chaplinovy děti. Vznikla na základě workshopu commedie dell’arte, který mladé umělce, spolu s němou filmovou groteskou, inspiroval. Původně mělo jít o klauzurní představení studentů herectví a režie, hraje se nicméně dál v prostorách Studia Švandova divadla, stejně jako jejich další hry, například Maryšo! Evo! Dom!, Zmoudření Dona Quijota nebo MIX@ŠEJKSPÍR.

Chaplinovy děti

Žánr commedia dell’arte je druh improvizovaného divadla, který vznikl v Itálii v období baroka. Částečně však ovlivňuje a inspiruje i dnešní divadelníky. Tradiční podoba žánru byla tvůrci rozšířena o novodobé prvky z pantomimy a klauniády, čímž vznikla svěží, svižná a vtipná inscenace. Přestože se během představení téměř nemluví, je naprosto jednoznačné, o čem jednotlivé příběhy jsou. Divadelní jazyk je čitelný všem divákům bez ohledu na věk, řeč, či jakoukoli divadelní gramotnost. Lze proto bez nadsázky říct, že Chaplinovy děti, s podtitulem Grotesky z velkoměsta, jsou vhodné opravdu pro každého.

Chaplinovy děti

Hra sestává z pěti krátkých grotesek – Grand Restaurant, Kráva, Sladké prachy, Posměváček a Rendez-vous. O živý hudební doprovod se postaral hráč na piano, přesně ve stylu němých filmů. Hercům tento typ hraní zřejmě sedí, v pitvoření, křečovitých úsměvech a dalším ksichtění se vyžívali. Ocenit je třeba i přesvědčivý výkon Terezy Terberové coby veverky a Kamily Janovičové v roli krávy. V grotesce Kráva byla navíc hezky patrná „definice“ humoru, kdy humor znamená porušení stereotypu, kterého dosáhneme, stane-li se něco neočekávaného.

Chaplinovy děti

Jednotlivé grotesky nejsou postaveny ani tak na absurditě jako spíše na známých situacích, na které nabízejí nečekané a do jisté míry přehnané pohledy. Právě v této přehnanosti a ironizaci běžných každodenních událostí spočívá veškerý humor.

Divadlo: Chaplinovy děti

Režie: Jan Holec
Dramaturgická spolupráce: David Košťák, Kamila Krbcová