FESTIVAL: ANIFILM 2024

78

Letošní Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm proběhne v Liberci od 7. do 12. května. Jako každý rok se v jeho soutěžním programu představí to nejlepší z nejnovější světové i české animované tvorby. Výběrové komise již dokončily svou práci a festival představuje filmy, které porotci i diváci uvidí v jednotlivých soutěžních kategoriích. Anifilm také představuje svou letošní vizuální podobu a prvního oceněného filmaře, kterým je dramaturg, scenárista a pedagog profesor Jiří Kubíček. A fanoušci animované tvorby nemusí čekat až do května, Anifilm totiž přichystal pro Severočeské muzeum v Liberci unikátní výstavu Za hranice animace: Voděná loutka v českém filmu, která je k vidění již od 14. března až do 2. června.

Celovečerní filmy vybrány!

Čekání je u konce. Jedna z nejsledovanějších kategorií Anifilmu – mezinárodní soutěž celovečerních filmů – konečně nabyla konkrétní obrysy. V kategorii se udělují dvě ceny (cena pro nejlepší film pro dospělé a cena pro nejlepší film pro děti), přičemž soutěžit bude, podobně jako v minulých letech, 10 snímků.

Výběr je opět pestrý tematicky, výtvarně i co do animačních technik. Silné zastoupení má tradičně francouzská tvorba, kterou reprezentují svěží komedie Linda chce kuře! (Chicken for Linda!, r. Chiara Malta, Sébastien Laudenbach) a úchvatná pocta Hajao Mijazakimu  Sirocco a království vzdušných proudů (Sirocco and the Kingdom of the Winds, r. Benoît Chieux). Fandy trosečnických filmů potěší britský, poeticko-dobrodružný příběh Kensukeho království (Kensuke’s Kingdom,r. Kirk Hendry, Neil Boyle) a zvláštní přátelské pouto pak diváky okouzlí ve španělském filmu beze slov Robot a pes (Robot Dreams, r. Pablo Berger), který byl letos nominovaný na Oscara. Českou republiku a s ní i neotřelý výtvarný styl reprezentuje loutkový film Tonda, Slávka a kouzelné světlo od autora loňského vizuálu Anifilmu Filipa Pošivače.

Premiéru na benátském festivalu má za sebou artově laděný celovečerní debut italského mistra kreslené animace Simone Massiho Nikde (Nowhere). Podobně osobní, autorské výpovědi a nejen po formální stránce značně neobvyklé snímky představují španělští Něžní metaláci (Tender Metalheads) a americký indie film Kluk jednorožec (Unicorn Boy). Toho na cestě do Liberce doprovodí klasik tamní nezávislé animace Bill Plympton, který nedávno dokončil svůj film Slide. Z podobného zázemí, akorát, že kanadského, vychází zajímavý a vypravěčsky svérázný příspěvek Adam se mění (When Adam Changes, r. Joël Vaudreuil)

Krátké a studentské filmy v soutěži

Ponor do pozoruhodného světa stylů, žánrů, témat či technik poskytne divákům v Liberci i soutěž krátkých filmů, čítající 28 položek. Na Anifilm se s novými snímky vrací třeba Nina Gantz, Kaspar Jancis, Tomek Popakul, Georges Schwizgebel, Flóra Anna Buda nebo Don Hertzfeldt. Těšíme se ale, až spolu s námi na plátnech oceníte tvorbu i dalších úžasných filmařek a filmařů v soutěži. 

To, jaké úžasné filmy vznikají na filmových školách po celém světě, odhalí studentská soutěž, kterou letos tvoří 26 snímků. Dominují evropské filmy, ale nechybí ani snímky z Japonska, Číny či USA. Domácí tvorbu pak reprezentují pozoruhodné filmy režisérek a režisérů původem ze zahraničí – Meziměstí (Ilya Kreines) z UMPRUM, Keep Out (Tan-Lui Chan) z plzeňské Sutnarky a chybět nemůže famácká Electra Darii Kascheevy.

Známe i soutěžní videoklipy a abstraktní a nenarativní animace

Letos soutěží 25 videoklipů a jsou pestré nejen vizuálně, ale i hudebně. Představují širokou škálu žánrů od vážné hudby přes hip hop až po punk, nechybí ani vtipné a parodické příspěvky nebo česká tvorba. Ta je zastoupena jemným klipem Michaely Duškové A tak to necháme či naopak obskurním Lunaparkem Mateje Mihályiho. Zážitek nabídne v kině také soutěž abstraktních a nenarativních animací, kterých letos výběrová komise do soutěže vybrala 22. I zde najdeme dvě tuzemská želízka v ohni: Individuality (Bára Holzknechtová) – asociativní studii stojící na ubíhajícím proudu zdánlivě nesouvisejících fotek a ambiciózní projekt Time Metallurgist (Tomáš Rampula) využívající umělou inteligenci a motivy ze života Eadwearda Muybridge.

Pestrá tvorba v kategorii virtuální reality

Zastavit se na seanci s čajovým duchem, pochopit, jak vypadá život s afázií nebo se seznámit s tajemným orchestrem ukrytým za ušním bubínkem? Letošní výběr VR projektů, poprvé rozdělený na soutěž (7 děl) a panoramu (5 děl), je pestrý jak zvolenými náměty, tak formálním provedením. Vedle interaktivních 3D filmů a 360° snímků se letos do programu dostal třeba i projekt kombinující 3D, malbu a papírkovou animaci. A své místo ve VR kině Anifilmu bude mít i stále populárnější formát smíšené reality.

Patnáctka soutěžních her

Mezinárodní soutěž počítačových her stejně jako každý rok nabídne patnáct herních klenotů, které budou hodnoceny ve dvou kategoriích – výtvarný počin a hra pro děti. Soutěžní hry vybírala tříčlenná porota – nezávislý herní tvůrce Jakub Dvorský, herní novinář a podcaster Pavel Dobrovský a herní designér a edukátor Martin Vaňo. A jak se všichni tři shodují, výběr byl letos opravdu náročný. Z finálního soupisu jmenujme alespoň pokračování úspěšné tahové RPG hry Darkest Dungeon 2, retro-futuristickou adaptaci románu Stanislava Lema Invincible nebo podobenství o Babylonské věži – Chants of Senaar. Do soutěže byly nominovány i dvě české hry – The Last Train Home, strategie inspirovaná příběhem českých legionářů, a Bzzzt!, pixelartová plošinovka českého vývojáře Karla Matějky. Všech 15 her si budou návštěvníci Anifilmu moci zahrát během festivalu v jeho Game zóně.

Soutěžní výběr v kategoriích Českého obzoru

Anifilm už kromě soutěžních filmů z mezinárodní soutěže zveřejnil také filmy, které se budou ucházet o ceny v Českém obzoru. A že se domácí tvorbě daří, se odrazilo především v kvantitě přihlášených animovaných děl. Finální výběr se tak bude v Liberci promítat v pěti pásmech, v nichž budou namixované krátké a studentské filmy, seriály, zakázková díla a videoklipy. Zvlášť se pak budou promítat ještě dva filmy celovečerní – Mlsné medvědí příběhy: Na pól! (r. Kateřina Karhánková a Alexandra Májová) a již zmiňovaný Tonda, Slávka a kouzelné světlo (r. Filip Pošivač). Dohromady se tak o cenu pro nejlepší české animované dílo uchází rekordních 69 děl.

Vedle filmů, nenarativních animací a klipů z mezinárodní soutěže (např. Electra, Keep Out, Meziměstí nebo Time Metallurgist) budou o přízeň Rady animovaného filmu bojovat třeba novinky od zavedených autorů. Jan Bubeníček s pilotem ke svému prvnímu seriálu Veggirado, Michal Žabka se Čtyřlístkem poprvé ve večerníčkové podobě, Maria Procházková s pop-naučnou sérií Co všechno umí počasí nebo Kristina Dufková s videoklipem Láva. Po delší době se s krátkým filmem vrací Jan Cechl, ve kterém se nechává inspirovat životem Aloise Musila (Lawrence z Moravie). Svůj dlouho připravovaný titul Vlny v Obzoru představí Michael Carrington, který ho vytvořil pomocí animace písku. Vrací se i loňský laureát ceny za krátký film Jan Míka s novinkou Earth Episodes. Z mladší generace se pak libereckým divákům představí Pavla Baštanová s filmem O krávě, uvedeným na festivalu v Locarnu, nebo Dita Stuchlíková s anidokem Byl bych muzikantem. A mnoho, mnoho dalších…

Vítězové, o nichž svým online hlasováním rozhodne Rada animovaného filmu (uskupení profesionálů z oboru), budou vyhlášeni 7. května na slavnostním zahájení festivalu. Uděleny budou ceny v každé kategorii a nadto jedna napříč všemi díly. Zároveň platí, že Cena za nejlepší český studentský film je již tradičně spojena se zvukovou postprodukcí ve studiu BEEP, Nadace PPF uděluje Cenu nejlepšímu krátkému a celovečernímu filmu a Cena za nejlepší české animované dílo (napříč kategoriemi) je Cenou České televize.

První cenu festivalu získá Jiří Kubíček

Všichni z týmu Anifilmu by rádi poblahopřáli k jednomu životnímu jubileu a zároveň s radostí prozradili první cenu letošního festivalu. Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu letos obdrží dramaturg, scenárista, pedagog profesor Jiří Kubíček. V různých pozicích toho pro českou animaci udělal neskutečně mnoho a zároveň je pro širší veřejnost téměř neznámý. Přitom asi nikdo nemá o české animaci takový přehled a málokdo stál za tolika skvělými filmy legendárních režisérek a režisérů nebo rozpoznával talent budoucích hvězd. Od roku 1973 působil v Krátkém filmu, kde se postupně vypracoval na šéfdramaturga animované tvorby. Spoluzaložil kabinet animace na FAMU, který se v roce 1989 proměnil v samostatnou katedru, jejímž vedoucím byl až do roku 2006. 16 let hájil animaci coby člen Rady Státního fondu kinematografie. Vedle toho je autorem také řady textů věnovaných animovanému filmu, stěžejní teoretické knihy Úvod do estetiky animace nebo významného seriálu Mistři českého animovaného filmu. Jak bývá na Anifilmu zvykem, Jiří Kubíček na festivalu uvede výběr z filmové tvorby a své profesní zkušenosti přiblíží v rámci speciálního interview.

Na loutkovou výstavu už teď do Liberce!

Anifilm přichystal pro Severočeské muzeum v Liberci unikátní výstavu Za hranice animace: Voděná loutka v českém filmu, která je k vidění od 14. března do 2. června 2024. Tato výstava jako první uceleně zkoumá fenomén voděných loutek v české kinematografii, a to od počátků až do současnosti. K vidění budou nejen samotné loutky, ale také dekorace, celé scény, výtvarné návrhy, skici či filmové plakáty od rozličných, často významných výtvarníků a výtvarnic, jako jsou Jan Švankmajer, František Antonín Skála, Jakub Dvorský či Bára Čechová. Na výstavě si tak návštěvníci prohlédnou mimo jiné vzácné loutky Spejbla a Hurvínka, Mefista, Kašpárka a scénu ze Švankmajerovy Rakvičkárny, ale také české „muppety“ Jů a Hele ze Studia Kamarád. Nejobjemnější část výstavy tvoří loutky a celé scény z filmů Malý pán (2015) a Velký pán (2024) režiséra Radka Berana. Krom hlavních i vedlejších postav filmu si návštěvníci prohlédnou laboratoř pana Drobného, Majolenčin lesní kiosek, Stodolodílnu či interiér knihovny. Chybět nemůže ani oblíbený Kuky se vrací (2010) a protipólem k těmto exponátům je pak působivá instalace Televize Estráda, punkového uskupení, které využívá ve své tvorbě právě voděné loutky. Severočeské muzeum k výstavě ve spolupráci s Anifilmem připravilo i doprovodný program, o němž se více dočtete na webu muzea.

Vizuální podobu Anifilmu 2024 vytváří Noemi Valentíny, věnovala jej tvůrčím rukám animátorů

Anifilm pomalu opustil akvarelový mikrosvět Jizerských hor, který pro poslední festivalový ročník s úspěchem vytvořil Filip Pošivač, a oslovil slezskou rodačku Noemi Valentíny, aby aktuálnímu festivalu dala vizuální identitu.  Absolventka Univerzity Tomáše Bati, působící jako režisérka, výtvarnice, animátorka a ilustrátorka, se zapsala do povědomí především díky znepokojivému hororovému filmu Krkavčí matka, ale i další, často magickou, prokreslenou a sugestivní tvorbou. V roce 2021 si pak z Anifilmu odnesla cenu za nejlepší českou zakázku Radioterapie na Žlutém kopci.  

Nový vizuál Noemi Valentíny vystavěla na tajuplné atmosféře a zvoleným motivem naznačila už i něco z programu nadcházejícího Anifilmu: “Ruce jsou základním nástrojem, jehož pomocí většina lidí-umělců zhmotňuje vize, které se rodí v jejich hlavách. Ruce vedou loutku, ruce kreslí, klikají myší, ruce rozeznějí strunu. Ruce ohmatávají, osahávají a zkoumají, můžou škrábnout, zatlačit, sevřít. Ale také pohladit, poplácat, polechtat, vískat. A ruce tvůrců animovaného filmu? Vidíme je málokdy. Většinou jsou plaché. Už od dob prvních slavných fází v jeskyni Lascaux se často někde v tmavých koutcích zamotávají do pavučin myšlenek a idejí. Letošní vizuál Anifilmu je jedna z příležitostí je přivést na světlo.” 

FESTIVAL: ANIFILM 2024

KDY: 7. května–12. května 2024
KDE: Liberec
VÍCE INFORMACÍ: Anifilm