Ve dnech 12. až 15. prosince proběhl v pražském Kongresovém centru 6. ročník Czech Design Week, přehlídka toho nejlepšího z českého i zahraničního designu. Cílem je ukázat kvalitní design, prezentovat nové umělce a přiblížit jejich práci i laické veřejnosti. A letošní ročník nabídl opravdu zajímavé designéry, kteří představili nejen krásné, ale také užitečné kousky.


Že se i u nás o design a autentické řemeslné výrobky zajímáme stále více, dokazuje nejen Czech Design Week, ale třeba také Lemarket a Dyzajn market, které probíhaly ten samý víkend. Czech Design Week se letos ovšem lišil tím, že velký prostor věnoval sklářům a sklárnám. Ředitel přehlídky Lukáš Pipek k tomu podotýká: „Připomínáme si třicet let od sametové revoluce a spojujeme si ikonická hesla, která rezonovala v době listopadu 1989. Po roce 1989 byl národ plný nadšení a vize, začínala obnova řemesel, která zde zanikala, a slovo umělec či designer bylo pro většinu lidí jako něco ze sci-fi filmu.


Nemůžeme ale zapomínat na generaci umělců a designerů, kteří nezačínali na stejné startovní čáře jako dnešní studenti uměleckých škol, ale museli se ještě více soustředit. Nejen na školu, ale také na možnosti odbytu svého umění. Za to, že jsou dnes umělecké a designové obory populární, vděčíme totiž právě jim, generaci, která procházela transformací z komunistického režimu do kapitalistického řízení. A právě proto je letošní ročník bohatě zastoupen českým sklem, které vždy bylo hlavní výkladní skříní Československa.“


Mezi sklářskými umělci vynikali Lukáš Jabůrek, který donedávna působil jako umělecký ředitel sklárny Moser či Kristýna Venturová. Pokud by vám její vázy byly povědomé, zahlédli jste je nejspíš na letošní výstavě sklářské soutěže Stanislav Libenský Award. Kromě nich naši pozornost nejvíce upoutali Crystal Creative se svými svítidly z broušeného skla. Na Czech Design Week představili svou novou kolekci Moonlight. Také nás zaujala vtipná svítidla Daniely Chodilové ve stylu komiksových bublin. Poté jsme chvíli přebíhali mezi vázami od Vaaza a skláře Františka Jungvirta a nedokázali se rozhodnout, které jsou hezčí.


Sklo se promítlo i do šperků, svou novou kolekci zde představily sklářky Luba Bakičová a Barbora Štefánková. Šperků na Czech Design Week však bylo k vidění mnohem více. Například značka MOOYYY, za níž se skrývá Anna Steinerová, která zde představila kolekci Chains. Ta znázorňuje střet pohyblivého a pevného, její prsteny jsou tak z jednolitého kovu jen z jedné části, druhou polovinu tvoří několik drobných řetízků, které se vlní a jsou tvárné. Svým minimalismem zaujme NLMT Design interiérové designérky Miroslavy Liché. Ta do návrhu svých šperků přebírá principy interiérového designu jako estetika, funkčnost a nadčasovost. Šperkařů z Česka i zahraničí bylo k vidění mnohem více, nás ovšem zcela uchvátila VINNÁ Silvie Hruškové. Mladá slovácká designérka pochází z vinařské rodiny a za svůj materiál si zvolila dřevo vinné révy. Z něj tvoří náušnice, prsteny i manžetové knoflíčky.


Jedním z nejčastěji viděných materiálů byl porcelán, a to v mnoha podobách. Jako příklad uveďme porcelánové brože z Rokyta porcelán, vázu Cibulka od Tablo, nebo zásuvky a vypínače porcelánky Mulier. A hned za ním následovalo dřevo, které se taktéž objevilo v několika různých produktech. Od šperku (Matěj Pikáli) přes nábytek (Futuro Design nebo Triant) až po designová kuchyňská prkénka Hoblhome nebo čajové tácky Tea Tom. Dřevo se promítlo i v hračkách z MonTovárny nebo od Kristýny Mikolášové a v dřevěných domečcích značky Miju domečky.


Kromě krásných věcí byly na přehlídce k vidění i ty opravdu užitečné. Mezi nimi nás nejvíce zaujala Kapsle na kávu od Karolíny Jeřábkové. A pak jsme nějakou dobu strávili u Cotu, kteří se zabývají 3D tiskem.


Tohle je však jen zlomek vystavovatelů, který nás nejvíce zaujal a nadchnul. Věřte, že český i zahraniční design toho nabízí mnohem více. Ale ukazuje se, že pořekadlo o zlatých českých ručičkách platí na sto procent, jelikož v našem výčtu shodou okolností figurují jen čeští designéři.

CZECH DESIGN WEEK 2019