Fanoušci islandské zpěvačky Björk si v říjnu přišli na své, pokud se rozhodli navštívit svoje oblíbená kina po celé republice. Během pár dní probíhal řetězec promítání záznamu z loňského londýnského koncertu Biophilia v novém, lepším kabátě.

Režiséři Peter Strickland a Nick Fenton spojili síly se známou zpěvačkou a pomohli z jejího koncertu udělat umělecké dílo. Petera Stricklanda můžete znát jako tvůrce kriminálního dramatu Katalin Varga nebo mírně hororového Berberian Sound Studio. Nick Fenton za sebou zase má práci s islandskou kapelou Sigur Rós a pracoval s nimi na filmech Inni (2011) a Heima (2007). Práce s hudebníky je mu tedy vlastní. Samotný koncert se konal v londýnském Alexandra Palace v roce 2013, prostoru, který je pro tyto účely často vyhledáván.

Bjork 1

Celý projekt stojí na stejnojmenném albu Biophilia, které Björk vydala v roce 2011. Za doprovodu „andělského“ islandského sboru vás zpěvačka postupně zavede do jiných světů a dimenzí. Okolo zní nejrůznější nástroje, od těch klasických, až po experimentální. V jednotlivých písních slyšíte vlivy avantgardní, experimentální a alternativní dance hudby.

Vizuálno celého filmu je kouzelné. Hudba z jiných sfér doplněna obrazy z DNA, hub, tektonických desek, Měsíce a dalších vědeckých „obrazů“. Hudba působí jako spojení mezi přírodou, vědou a posluchači. Jednotlivé písně jsou pojmenovány po různých přírodních jevech. Píseň Moon symbolizuje začátek a startuje celou Biophilii. V songu Thunderbolt byl použit Teslův transformátor a jakkoli zvláštně to zní, můžete v něm slyšet ticho vyplňující čas mezi světlem blesku a úderem hromu. Kontrapunkt použitý v Solstice zase indikuje postavení planet a otáčení Země. V Solstice také jemně zní harfa za pomocí kyvadel.

Za nejpovedenější píseň celého projektu považuji zdánlivě pozitivní Virus, která popisuje destruktivní vztah mezi buňkou a virem. Celé je to jeden velký experiment. Osobně Björk příliš nevyhledávám, musím se přiznat, že mi její hlas brnká na nervy, takže její tvorbu nedokážu plně docenit. Pokud jste ale fanoušci alternativní hudby, nebo jste jednoduše zvědaví, rozhodně se jedná o netradiční zážitek. Tahle hudba určitě není určena běžnému posluchači.

Koncert: Björk – Biophilia

Režie: Nicka Fenton a Petera Strickland

Hudební experiment.