Již pojedenácté startuje na střeše vysočanského obchodního centra Galerie Harfa divadelní přehlídka pod širým nebem. Repertoár je postaven zejména na lehčích, spíše komediálních kusech, které se pod horkou letní oblohu skvěle hodí. Dokonale tento koncept reprezentuje také francouzská letní komedie Ani o den dýl!, jejíž premiéra celou přehlídku odstartovala. Trojice Michaela Maurerová, Lukáš Langmajer a Libor Jeník v ní rozehrávají vtipný – a občas chytře dvojznačný – příběh, jak se dostat z nechtěného vztahu.

Pavel bydlí se svou dívkou Sofií už dva roky. A jak to tak bývá, po čase si člověk začne uvědomovat, že to, co se dříve zdálo jako roztomilá podivnost, může po čase vést téměř k hranici nenávisti. Jenže jak Pavel vysvětluje svému příteli Martinovi, k ukončení vztahu je třeba jedna vlastnost, která z mužského pokolení poměrně rychle mizí – odvaha. Na možné řešení přivede Pavla nechtěně právě Sofie. A tím se Martin dostává rychle do hry. Ovšem Pavel ještě netuší, jak moc.

Sladký život ve třech

Sofie totiž řekne Pavlovi, že největším nebezpečím pro vztah je soužití v jedné domácnosti s někým dalším. A tak se v Pavlově hlavě zrodí nápad nastěhovat k nim domů Martina. Ten sice myšlenkou nadšen není, ale nakonec mu nezbude než kývnout. Pavel totiž Sofii namluví, že Martinova maminka zemřela pod koly nákladního auta, a ten tak nemůže zůstat sám v bytě. Martin nakonec klade větší odpor než Sofie. „Ani o den dýl!,“ zní rezolutní Martinovo rozhodnutí, když se oba muži domluví na týdenním pobytu. To ovšem ještě ani jeden netuší, jak se věci zašmodrchají.

Problém je v tom, že Sofie přijde Martinovi od počátku úžasná a rozhodně nechápe, proč se s ní chce jeho kamarád rozejít. A ani jí není Martin tak úplně odporný, hlavně, když po sobě uklízí, uvaří večeři nebo s ní sdílí její zálibu v knížkách. Dokonce i novou práci jí pomáhá najít. Že by ji tohle mělo donutit, aby jejich společný byt opustila? To se nezdá moc pravděpodobné. Pak ale věci začnou nabírat trochu jiný směr.

Rozmanitá trojice

Ani o den dýl! je nejnovější hrou slibného francouzského dramatika a herce Michela Clémenta. Tento ještě ne ani padesátiletý autor zabodoval už svou prvotinou Le Carton, kterou uvedl na konci tisíciletí. Už tehdy založil tradici, že si hlavní roce ve svých hrách píše pro sebe a na tělo. V české verzi se rolí zhostili Lukáš Langmajer jako Pavel, Libor Jeník v roli Martina a doplnila je Michaela Maurerová představující Sofii. Nutno říci, že v sestavení téhle trojice – Lukáš Langmajer se objevuje hned v několika inscenacích letní divadelní přehlídky v Galerii Harfa – měl režisér Roman Meluzín skutečně šťastnou ruku. Tahle trojice k sobě nepasuje typově, ani stylem herectví. Ale právě proto vše dohromady funguje skoro dokonale a po celou dobu jsou diváci vtahováni do příběhu. I tahle rozdílnost totiž umožňuje zdůraznit absurdnost některých situací a dává prostor pro hru s emocemi, dvojsmysly a humor.

Dobře viditelný je zejména kontrast úmyslně přehrávajícího Langmajera představujícího poněkud cholerického a excitovaného Pavla a velmi civilního podání Martina Liborem Jeníkem. Ten naopak zbytečnými gesty spíše šetří a jen pro několik málo klíčových chvil si nechává přehnanou gestikulaci i práci s hlasem. Vlastně máte pocit, že ani nehraje. Jen se prostě na jevišti hádá s kamarádem o tom, jak vybruslit z této absurdní situace. Trojici pak doplňuje Maurerová, která své Sofii nechává přesně ten prostor, který má mít – ona je vlastně objektem děje, nikoli hybatelem. A tak ve své roli kolísá na několika úrovních nálad i způsobu hraní a umí přidat tam, kde se to hodí.

Všichni tři téměř jeviště neopustí a množstvím textu Clément rozhodně nešetřil. Proto – pro letní scénu v Galerii Harfa typická – uměřená scénografie a v podstatě univerzální kulisy nejsou na škodu, ba naopak. Nechávají vyniknout umění tohoto tria. A když k tomu přidáme ještě opravdu docela povedené libreto, vychází Ani o den dýl! jako docela příjemná oddychová zábava na letní otevřenou scénu.

Divadlo vedle dinosaurů

Na střeše obchodního centra, ještě navíc části obklopené mantinely patřícími k nedaleké Síni slávy českého hokeje, by divadelní scénu hledal málokdo. Zejména, když cestou k ní minete dinopark a sem tam na vás vykoukne brontosaurus. Ale Letní divadelní přehlídka se v Galerii Harfa už etablovala. A možná přiláká i diváky, kteří by do běžného divadla nevyrazili. Dramaturgie přizpůsobila repertoár a prostředí i publiku, a tak většinu tvoří lehčí komedie. Letos mimo jiné i S Pydlou v zádech s Josefem Dvořákem v hlavní roli, dvojice her Caveman a Cavewoman, nebo třeba Milionový údržbář se Simonou Stašovou a Petrem Nárožným.

Slabinou je zcela otevřený prostor pro diváky, takže při nepřízni počasí se nehraje. Také sezení na plastových židlích není úplně nejpohodlnější. Náročnějšího diváka by možná poněkud rozladila spartánská scénografie. Kulisy se téměř nemění (zůstaly velmi podobné od mé návštěvy před dvěma lety), ale nakonec, sem chodíte se pobavit. A to se daří.

DIVADLO: ANI O DEN DÝL!

Režie: Roman Meluzín
Autor: Clément Michel
Žánr: činohra/komedie
Účinkují: Michaela Maurerová, Lukáš Langmajer, Libor Jeník

8
9
6
9
recenze-divadlo-ani-o-den-dylAni o den dýl! je naprosto ideální volbou pro letní scény. Osmačtyřicetiletý Clément Michel si již stihl udělat dobré jméno a i jeho nejnovější hra má spád, slušně propracované dialogy a dokáže jemně lavírovat na hranici mírně obscénního humoru. Během stovky minut jejího trvání se divák střídavě uchechtává a směje, někdy možná řehtá. Trojice Michaela Maurerová, Lukáš Langmajer, Libor Jeník si navíc s materiálem, který dostala k dispozici docela šikovně pohrává a ještě podtrhuje celkově dobrý zážitek. Ani o den dýl! opravdu není kus pro náročného diváka hltajícího Ibsena, ale pokud se v létě chcete pobavit, na Letní divadelní přehlídku v Galerii Harfa klidně vyrazte.