Před pěti lety se ve Francii pod taktovkou režiséra Philippa de Chauverona zrodil milý snímek, který s citem lehce narážel na migrační situaci ve Francii. Jelikož je toto téma stále aktuální, rozhodl se tvůrčí tým znovu sejít. A do multikulturního koláče namíchal i trochu homosexuality. Ústřední dvojice konzervativních manželů se bude muset tentokrát potýkat s větším problémem, než byly svatby jejich dcer s muži jiné pleti či náboženského vyznání. Proto se nikdo nemůže divit, když si položí otázku: „Co jsme komu zase udělali?“

V prvním díle byli Claude a Marie, konzervativní katolíci z maloměsta, podrobeni těžké zkoušce, když si jejich nejmladší dcera vzala černocha a tím ukončila naděje, že by alespoň jedna ze čtyř sester měla manžela podle jejich přestav – bílého francouzského katolíka (zbylé dcery se vdaly za žida, muslima a Číňana).

I s černým zetěm se nakonec smířili, teď však přichází ještě horší situace. Čtveřice zeťů (Rachid, David, Chao a Charles) znechucená rasismem, pracovními neúspěchy či obojím se rozhodne Francii opustit. Jejich ženy se k takovému rozhodnutí staví pozitivně, a nezbývá nic než vše oznámit Claudeovi a Marii. Ti se ovšem nehodlají vzdát svých dcer a vnoučat snadno a vymyslí všemožné lsti, aby všechny udrželi ve Francii. Do toho všeho znovu přijíždí Charlesův otec André, jenž je stejně předsudky zaslepený jako Claude, aby potkal ženicha své dcery. Jenže problém je v tom, že to úplně ženich není…

Komedie, která nenadchne ani neurazí

První snímek s názvem Co jsme komu udělali? byl oddechovou komedií s nenáročnou devadesátiminutovou stopáží, která diváka rozesmála hlavně přímočarými konverzačními situacemi. A zároveň se tvůrci skrze něj snažili divákovi předložit, že všichni můžeme být stejně hodní nebo nesnesitelní jako všichni ostatní a nezáleží na barvě pleti či víře.

Díky originálnímu námětu a účasti oblíbeného komika Christiana Claviera byl film úspěšný, ovšem s druhým dílem se ze začátku nepočítalo. Přesto jsem si nedokázal představit, s čím novým by mohl přijít druhý díl, aniž by tvůrčí tým sám sebe nevykrádal.

V úvodní dvacetiminutovce to tak dokonce je. Díky hlavnímu tématu stěhování do ciziny se situace změní. Zatímco jsme v prvním filmu sledovali přesvědčování Clauda, že ostatní národnosti nejsou špatné, přesvědčuje nyní on s Marií své zetě, že Francie je tou nejlepší zemí k životu. Marie své předsudky od prvního filmu postupně ztrácí. Claude sice překonal afrického zetě, ovšem dalšího šoku by se nejradši vyvaroval. Tomu moc nepomáhá fakt, že byli nuceni u sebe ubytovat uprchlíka Arashe, který se stane obětí všech vtipných Claudových konspiračních teorií.

Už chyběla jen homosexuální svatba

Claude musel přežít snad všechny možné multikulturní svatební obřady, a tak scenárista Guy Laurent s Philippem de Chauveronem zasadili pomyslné KO Claudovu úhlavnímu nepříteli z prvního snímku, tchánovi jeho dcery, Andrému. Andrého dcera Viviane je totiž lesbička a se svou partnerkou se rozhodnou vzít. Svému otci však nepřímo naznačí, že si opravdu bere muže a ten s tímto vědomím sebevědomě dorazí do Francie, aby se seznámil s vysněným zetěm.

První film otevřel téma multikulturní společnosti a ústředním tématem byla svatba francouzské dívky s černochem. Jako nadstavba a něco, co tu ještě nebylo, zde má působit svatba dvou žen. Tvůrci sice tato témata vyhání do velmi extrémních situací, ale i přesto snímek velice dobře funguje a druhý díl kvalitativně dorovnává ten první.

Film: Co jsme komu zase udělali?

Režie: Philippe de Chauveron
Scénář: Philippe de Chauveron, Guy Laurent