Když před třemi lety vtrhnul do kin Rozpolcený, nikoho až do poslední scény nenapadlo, že by nějakým způsobem mohl navazovat na režisérův kultovní snímek Vyvolený z roku 2000. Stalo se a díky tomu přichází Skleněný, který spojuje protagonisty z obou filmů v jednom příběhu. M. Night Shyamalan se rozhodl probudit k životu Davida Dunna a Elijaha Price a seznámit je s Kevinem Wendellem Crumbem a jeho třiadvaceti kamarády, kteří s ním sdílí jedno tělo.

Skleněný začíná trochu netradičně. Ke konfrontaci rozpolceného Crumba (brilantní James McAvoy) a vyvoleného Dunna (Bruce Willis) dojde hned ze startu, ovšem oba jsou během souboje zatčeni a zavřeni do psychiatrické léčebny. Zde se mají pod dozorem dr. Stapleové (Sarah Paulson) zbavit svého přesvědčení, že mají nadlidské schopnosti. V psychiatrické léčebně se na scénu dostává také Elijah Price (Samuel L. Jackson), známý jako Pan Skleněný. Ten již má plán k útěku a chce, aby se svět dozvěděl o nadlidech, o kterých dosud neměl nikdo ani ponětí.

Recenze: Rozpolcená není jen hlavní postava, ale ke konci filmu i divák

Superhrdinský film

Superhrdinové poslední léta vládnou světové kinematografii a jsou určitou zárukou úspěchu.
I to byl zřejmě jeden z důvodů, proč se Shyamalan do natáčení snímku pustil.

Jeho pojetí takového typu filmů se ovšem v mnohém odlišuje od kupříkladu Marvelovek.
Předchozí dva snímky Shyamalanovy trilogie jsou především psychologické thrillery, jež své sci-fi předpoklady naplno vybalí až v pokročilých fázích příběhu. Do té doby je to pouze pohrávání s myšlenkou, že by ten či onen mohl mít nadpřirozené schopnosti. Nicméně se dá předpokládat, že i bez takového vyvrcholení by snímky samy o sobě byly velmi úspěšné.

Skleněný má (ne)výhodu v tom, že divák už ví o schopnostech všech tří hlavních hrdinů a může tedy film primárně vnímat jako superhrdinský a od toho se pak odvíjí i zcela jiná očekávání než u prvních dvou filmů. Na druhou stranu si ale režisérovi skalní fanoušci přáli více psychologický thriller s prvky sci-fi, jako tomu bylo u jeho největších hitů. Bohužel však pořádně nedostáváme ani jednu možnost. Shyamalanův cit pro dokonalé namíchání těchto žánrů selhal.

James McAvoy zachraňující nezáživný děj

Za největší režisérovu doménu bylo v jeho nejúspěšnějších letech považováno napětí prolínané filmem od začátku až do konce. Tuto schopnost projevil i v Rozpolceném a vysoká očekávání provázela i Skleněného. První půlhodina byla přesně taková, jakou jsem si představoval, navíc umocněná návratem oblíbených postav na plátno. Seznámení s Dunnovým životem, který vedl od konce Vyvoleného, mixované Crumbovým hovorem s jeho novými oběťmi a jejich následné střetnutí bylo parádní a dost možná by tohle většina očekávala na konci. Po souboji (který však nebyl tak velkolepý, jak se jej tvůrci snažili prezentovat) ale následoval přesun do psychiatrické léčebny a poměrně dlouhá nuda.

Protože byl Bruce Willis v léčebně hodně upozaděn a Samuel L. Jackson dvě třetiny filmu v podstatě nehne brvou, je nejvíce hereckého prostoru poskytnuto Sarah Paulson a Jamesi McAvoyi. A právě McAvoy je největší předností snímku. Samozřejmě za to zčásti může velmi komplexně napsaná postava Kevina Wendella Crumba a jeho hromady osobností, ale bez obrovského hereckého umu by tento scenáristický zázrak přišel nazmar. Během jedné scény se McAvoy převtělí do velkého množství Kevinových alter eg a je to vskutku ryzí herecký koncert. Kdo však viděl Rozpolceného, tohle ho sice nepřekvapí, ale bude zatraceně spokojen.

Velmi důležitou roli ve filmu mají také tři postavy, kdy každá patří k jednotlivému hrdinovi a plní roli sidekicků, jež se snaží nadpřirozeným jedincům pomoci. Po téměř dvou desetiletích se ke svým rolím vrací Spencer Treat Clark jako syn Davida Dunna Joseph, Charlayne Woodard jako matka Elijaha Price (ve skutečnosti je herečka o pět let mladší než Samuel L. Jackson) a po třech letech se v roli Casey, jediné přeživší Crumbovy oběti, opět objevuje Anya Taylor-Joy. Od Shyamalana se jedná o sympatické gesto vůči hercům z Vyvoleného, že je nepřeobsadil a také to dodává na autentičnosti.

Díky Skleněnému mohl režisér využít další zajímavé věci, například několik nepoužitých záběrů z Vyvoleného, díky čemuž nemusel herce nijak digitálně omlazovat a do příběhu skvěle zapadly. Během sledování to diváka příjemně zaskočí. Při akčních scénách je zase hodně využíváno subjektivní kamery, kdy sledujeme děj z pohledu vybraných postav. Těžko posoudit, jestli se jedná o šťastné řešení u souboje Crumba a Dunna v první třetině snímku, kdy taková událost svádí spíše k epickému provedení. Naopak při finále je tento postup použit při agresivním bití člena policejního komanda Bestií (Crumbovo zvířecí alter ego) a jeho následném požírání. Tento záběr dokonale navozuje pocit stísněnosti a bezmoci.

Pokus o filmový vesmír?

Skleněný se přes všechna negativa pyšní nečekaným závěrem, který jistě rozdělí fanoušky na dva tábory. Přestože oceňuji odvahu tvůrců trilogii takto zakončit, nelze jim nevyčítat odfláknuté finále, které mohlo přinést daleko více napětí a akce. A přestože máme po zhlédnutí pocit, že trilogie je uzavřená, úplný konec snímku nepřímo naznačuje, že tento filmový vesmír ještě neřekl poslední slovo.

Film: Skleněný

Režie: M. Night Shyamalan
Scénář: M. Night Shyamalan