Conan, čistokrevné sword and sorcery. Nic víc nečekejte. Ale ne ledajaký Conan. Za prvé, jde o nové pojetí Conana od vydavatelství Dark Horse z let 2002–2008 (sešity #0–50), které nenavazuje na předchozí série od vydavatelství Marvel. Za druhé, je to Conan gigantického rozsahu a kniha nádherně voní. To poslední se o Conanovi s jistotou říct nedá.

Marvel začal s Conanem v roce 1970 – řadou Conan the Barbarian, kterou ukončil úctyhodným 275. sešitem v roce 1993. O pár let později se držela řada Savage Sword of Conan, jejíž poslední díl vyšel v roce 1995. Následovaly ještě dvě kratší série Conan the Savage a Conan – u obou vyšlo poslední číslo v roce 1996 a tím Marvel s komiksovým Conanem definitivně skončil. Po šesti letech se ho ujal výborný scénárista Kurt Busiek (u nás známý jako autor Marvels / Zázraky) s novým kreslířským objevem Cary Nordem, který si na Conanovi udělal jméno.

Ale jak mohli vědět, zda je o svalnatého barbara, který svými topánky od prachu pošlape trůny králů, zájem? Blížil se Comic Con v San Diegu a kluky napadlo vydat nulté číslo. A jak to dopadlo? Obrovský zájem a rovnou Eisner Award v kategorii Best Single Issue or One-Shot. Skvělý začátek a impuls pro velké YES pro pravidelnou řadu u Dark Horse, která začala vycházet v roce 2003 a skončila v roce 2008. Ale tím neskončil u Dark Horse Conan, kdepak, na to je příliš houževnatý. Ve vydavatelství vyšla už pátá řada – Conan the Avenger.

V USA vydal Dark Horse v roce 2013 gigantickou knihu The Colossal Conan – kompletní vydání všech sešitů jejich první řady Conan. A co že to mám na stole? České vydání této krásné knihy od vydavatelství Comics Centrum. Když nebudu počítat český jazyk, tak Comics Centrum změnilo na první pohled dvě zásadní věci. Kniha nemá přebal a má odlišnou ilustraci na titulce, rovnou od mistra fantasy ilustrací – Franka Frazetty. A ta je přímo nádherná, kam se hrabe originál!

Čísla člověk obvykle přelítne a někdy si ani neuvědomí, co vlastně znamenají. Přátelé, v této knize je 51 sešitů, to znamená 1 264 stran. Tisícdvěstěšedesátčtyři! A velikost? 220 x 325 mm. Nic moc? Ta kniha je vysoká jako délka předloktí průměrně vzrostlého humanoida! Váha? Těžká, pět kilo. Tolik zhruba váží lidská hlava, kterou by vám Conan s radostí urval. Jak se takový gigant čte? U mě bez problému, sednout si do křesla, nebo zalehnout do postele. Dokonce po dočtení Kolosálního Conana mi běžná knížka přišla zbytečně malá. Ale tohle je asi má malá / velká obsese. Až na pár výjimek, které se týkají ženské anatomie, ctím pravidlo „čím větší, tím lepší“.

Kolosální Conan se drží povídek Roberta E. Howarda a jeho odkazu. Robert E. Howard (* 1906, Texas, USA; † 1936, USA, Texas) byl americký spisovatel, který, ač nenapsal mnoho knih (zastřelil se ve třiceti letech), vymyslel postavu Conana. Více než půlku sešitů napsal Kurt Busiek a má na svědomí předmluvu. Scénáristou čísla dva je Timothy Truman (ten si pro změnu dal doslov), který je pro českého čtenáře prakticky neznámý – vyšlo mu u nás pár sešitů v Omnibusech ze světa Star Wars.

A jeden sešit si pro radost napsal Mike Mignola (Hellboy). Busiek zvolil chytrý koncept, jak Conanovy příběhy vyprávět. Aby se mohl zaměřit na povídky, které se odehrávají v odlišných obdobích Conanova života, a nemusel si lámat hlavu s kontinuitou, vymyslel si zastřešující příběh o mladém následníkovi trůnu, který roky po Conanově éře na nově dobytých územích nalezne zbytky jeho říše a především kroniky.

A právě ty si mladý panovník nechává převyprávět na dobrou noc. Podezřívám rodiče Busieka, že mu jako malému četli Pohádky tisíce a jedné noci. Díky volnému konceptu si scénárista může vybrat kterékoliv období z Conanova života a s ním pracovat. Z Howardovy práce se dočkáme povídek či rozpracovaných fragmentů, které tvoří méně než polovinu obsahu knihy – něco nad 15 sešitů. Přes 30 dalších sešitů je už z hlavy Kurta Busieka a Timothy Trumana.

Zamrzelo mne, že si kluci nedali Howardovu Hodinu Draka (The Hour of the Dragon), kterou považuji za nejlepšího Conana, jaký kdy byl napsán. No, možná se dočkáme někdy v budoucnu českého vydání, protože Hodinu Draka Dark Horse vydalo v roce 2013 v minisérii King Conan.

S Nordovou kresbou jsem měl problém ve zhruba v prvních osmi sešitech. Mám z ní skoro až manga feeling. A coloring od Davea Stewarta kresbě nepomáhá, je na můj vkus až moc barevný a rozjásaný. Ve výsledku postavy vypadají jako porcelánové panenky a to mi ke Conanovi prostě nepasuje. V pozdějších sešitech se kresba a coloring od stejné dvojice změnila z mého pohledu k lepšímu. Co si ale neodpustím – Nord dostává na prdel od Grega Rutha, který kreslí příběhy z Conanova dětství a mládí. Úžasně dynamická kresba. Milou poklonou Howardovi je sešit Vypravěč, který nakreslil Eric Powel (to je ten ten frajer, který píše a kreslí Goona).

Comics Centrum není žádným nováčkem ve vydávaní gigantických knih. První vlaštovkou bylo Kurva velký Sin City, následoval Hellboy Kniha první (první čtyři booky) a třetím kusem je Kolosální Conan. Conan má ale přeci jen jedno prvenství. Předchozí obří knihy obsahují komiksy, které už v češtině vyšly. Sin City je venku komplet už pár let, Hellboy se statečně probojoval už k desátému booku (Hellboy: Paskřivec a další příběhy). Conan je mimo prvních 8 sešitů, které v roce 2006 vydalo Comics Centrum v booku Conan: Dcera pána mrazu a další povídky pro českého čtenáře naprosto nový. To znamená více než tisíc stran nového Conana. A to se počítá!

Comics Centrum vymyslelo podle mne geniální systém, jak gigantické knihy vydávat. Jít naslepo do tak masivních projektů a čekat pár let, než se náklad prodá, by mohla být sebevražedná strategie. Takže jak na to? Zkoušet to pres crowdfunding? Hmm, to nezní špatně. Ale Comics Centrum nevyužilo běžné crowfundingové kanály. Knihu si zaplatí lid dopředu na jejich webovkách a pokud bude dostatečné množství zájemců (obvykle stačí 300), tak knihu vydají.

Comics Centrum garantuje, že kniha vyjde pouze v jednom vydání. Nevýhodou je, že po vydání si knihu u Comics Centra nekoupíme, vydají přesně tolik knih, kolik jich bylo zaplaceno. Když se najde knihkupec, který si koupí 10 knih, tak proč ne, knihu po vydání s větší či menší přirážkou prodává. A v čem že spočívá geniálnost tohoto systému? Comics Centrum má v den vydání knihu komplet zaplacenou, takže má k dispozici cash a mohou vydávat o stošest další tituly. Nemusí čekat, až se kniha prodá, nemusí řešit distribuci, nemusí řešit platby od třetích stran. Tohle je, přátelé, příklad úspěšně zrealizované geniální myšlenky.

Z mého pohledu má Comics Centrum mezi českými komiksovými vydavateli zásadní přednost. A tou je extrémní péče o výslednou podobu knihy. Počínaje restaurováním dodaných dat, ze kterých se tisknou US verze, péči o správný papír a vazbu a knihařských zpracováním konče. Jak moc jsou kluci dobří, poprvé ukázali v roce 2005, když restaurovali Dobrodružství Luthera Arkwrigta. Co mohu posoudit, tak i české mutace Hellboye nebo Goona vypadají po grafické i technologické stránce o pár řádů lépe než originální US verze. A kde je jejich práce pořádně vidět, možná ji zaregistruje i běžný čtenář?

No přeci když má kniha gigantický formát, kde jinde! A právě proto jsem rád, že se do těchto luxusních edic pustilo Comics Centrum. Na výsledku je to znát. Český čtenář má tu výhodu, že za stejné peníze, jaké by zaplatil za stejné vydaní v angličtině, dostane knihu v češtině a jako bonus kvalitněji provedenou. Jsme my to šťastní bastardi.

Otázkou je, pro koho Kolosální Conan je. Otázka to není na Comics Centrum, ale spíš na Dark Horse. Přečíst tenhle špalek najednou je sebevražedné šílenství. Kouskovat si ho po částech, nu, je to sword and sorcery, pulpová literatura, kterou člověk čte, když cestuje, nebo si chce večer něco nepříliš náročného přečíst. Vytáhnou za tímhle účelem pětikilovou knihu nesplňuje podle mne podmínky relaxační četby. Teenager okouzlený postavou Conana si ji těžko koupí, přeci jen skoro tři tisíce korun není úplně málo. Půjčovat ji dětem, no – to tak, to ani náhodou, na to je moc krásná. Ech, ať už je pro kohokoliv, jsem rád, že se našlo 848 koupěchtivých a Conan byl vydán. Moc by mne zajímalo, co jsou ty lidi zač.

Jeden ze šťastných majitelů komiksu Ondra Novotný.

Komiks: Kolosální Conan

Scénář: Kurt Busiek, Timothy Truman, Mike Mignola