Nula v báječné krizi

128

Musím se přiznat, že nová série Zero od amerického vydavatele Image, kterou má u nás na triku vydavatelství a nakladatelství Crew, mne na první pohled příliš nezaujala. Název titulu mne neoslovil, freestylová obálka mi nic moc neřekla. To, že scénář má na triku mladý ostravský scénárista Aleš Kot (* 1986), který od svých třiadvaceti let žije v USA a prosadil se jako jeden z mála evropských scénáristů ve velkých amerických vydavatelských domech, pro mne nebylo dostatečným impulzem, aby se Zero dostal mezi mé must have tituly. Jak se po přečtení pěti sešitů – které jsou obsahem prvního booku – ukazuje, byla to z mé strany chyba.

komiks Zero: Krize

Zero je kódovým jménem siroty, která byla od útlého dětství vycvičena k zabíjení v zájmu blíže nespecifikované agentury. Příběh chytře začíná pravděpodobným koncem. Náš stroj na zabíjení ne zcela dobrovolně předává cenné zkušenosti novému rekrutovi. Bavilo mne, že pozadí příběhu není servírováno na stříbrném podnose, ale dozvídáme se pouze střípky, které si v hlavě ctěný čtenář už musí poskládat sám.

Cenným zdrojem informací jsou poslední stránky každého sešitu, kde jsou interní dokumenty agentury. Textové části doporučuji nepřeskakovat a poctivě přečíst, jinak přijdete o pro příběh rozvíjející informace! Jsem rád, že, zdá se, nepůjde jen o akční komiks, ve kterém se Zero bude ocitat na více či méně zajímavých misích à la Punisher.

komiks Zero: Krize

První book je o osobnostní krizi… Zero začíná mít správný dojem, že s jeho životem není něco v pořádku. Hledá cestu ven. A protože víme, jak série skončí, jsme si jistí, že se s tím vypořádá. Ale jak? To je ta správná otázka a pro mne dostatečná motivace, abych chtěl další díl. Navíc se zdá, že v dalších dílech se stane něco opravdu zajímavého a Zero skutečně změní svět. Druhou možností ovšem může být, že Zero má trvale poškozený mozek…

Každý sešit kreslí jiný kreslíř, což na první pohled může vypadat jako problém, ale naštěstí jsou hlavní charaktery natolik specifické, že jsem se snadno orientoval, kdo je kdo. Díky tomu, že sešity na sebe nenavazují, se setkáme asi s pěti charaktery, které jsou dějotvorné. Pocitově mi nesedla kresba druhého sešitu od Tradda Morra a nejvíc se mi zamlouvá čtvrtý sešit od Morgana Jeskeho.

komiks Zero: Krize

Od prvního sešitu jsem se skvěle bavil, oceňuji chytrý scénář, který má hlavu a patu. Je více než příjemné, že v posledním sešitě se děj částečně prolne se sešitem prvním, aneb: „Jó, být tak v Anglii. Na kraji útesu.“ Na konci pátého sešitu je samo sebou očekávaný cliffhanger, ale pozor!

Je více než milé, že cliffganger není klasickým hnusoidem, kdy na posledních pár stránkách scénárista vymyslí zcela novou zápletku, která předchozí děj postaví na hlavu. Naopak, je to taková milá pozvánka na další díly a já nemám pocit, ze mi někdo sebral borůvkový koláč, když jsem ho snědl zatím jen půlku. U Zera jsem dostal svůj borůvkový koláč a příslib pořádného stejku.

Série Zero je podle slov Aleše Kota plánována na 20 až 30 sešitů, v USA za pár dnů vyjde šestnáctý sešit. To znamená, že u nás jsme zatím dva booky pozadu. Pozitivní zprávou je, že druhý book Crewáci plánují na podzim 2015.

Komiks: Zero I: Krize

Scénář: Aleš Kot
Kresba: Michael Walsh, Tradd Moore, Mateus Santolouco, Morgan Jeske, Will Tempest