V pražské galerii Černá labuť máte do konce března možnost zhlédnout samostatnou výstavu Jiřího Votruby (* 1946) s názvem Je jenom to, co je. Votruba do svých obrazů promítá nejen oblibu pop-artu, ale také vlivy japonské mangy, své zkušenosti z grafického designu a fascinaci (ať už pozitivní nebo negativní) dnešní konzumní společností. Výsledkem je svěží dílo, které baví svou různorodostí.


Vyjmenovat, čím vším se Jiří Votruba zabývá, by nějakou chvíli zabralo. Kromě malování se věnuje i ilustracím a designu. Je spojován především s literaturou pro děti, dále je podepsán například pod ilustracemi ke knize Franz Kafka z roku 2005. Stojí také za ilustracemi pro Jihočeskou filharmonii a výtvarně spolupracuje i s Národním divadlem.


Jako umělec má Votruba na svém kontě kolem 50 samostatných výstav v Česku i zahraničí, k tomu ještě několik společných. Prakticky bez dlouhodobějšího přerušení vystavuje už od 80. let 20. století. V jeho obrazech se odráží mladistvý nádech a jakási drzá nadsázka, která se projevuje především v jeho „uživatelských manuálech“. Obraz THIS WAY tak poradí, jak si oloupat banán. Na serióznější notu hraje kolekce CITY FLOWERS, která zachycuje květiny v čisté minimalistické podobě bez nánosů barev.


Na výstavě hojně zastoupenou sérií je MANGA inspirující se stejnojmenným japonským komiksovým žánrem. V této kolekci převládají černobílé obrazy a opakující se drobné motivy, které vypadají jako natištěné razítkem. Ještě větší část obrazů na výstavě ale pochází z kolekce TOO MUCH LOVE, která je pravým opakem jednoduše pojatých květin.



Obrazy v této kolekci mají několik vrstev, a to tak tlustých, že vrchní část vytváří plastické vzory. Místy se zdá, jako by jádro obrazu bylo pod vším tím nánosem, jako by opravdové dílo autor ukryl před zvědavými zraky pod další barvu. Co bychom našli, kdybychom svrchní vrstvu oškrabali?


K čemu bychom se dobrali? To ví jen autor. Znepokojivě pak působí detaily v podobě přilepených obalů od prášků a dalších drobných „odpadků“ (elektronkový trash), které na první pohled v záplavě cákanců reflexních barev nejsou téměř patrné. Jak ostatně poznamenává anotace k výstavě: „Přes tento vstřícný postoj k odpadu, volně se vznášejícímu v kosmu barevné obrazové plochy, cítíme povzdech nad jeho všudypřítomností.“


Ocenit rozmanitost a hravost Votrubova díla a zamyslet se spolu s ním prostřednictvím jeho obrazů nad současným stavem společnosti můžete v galerii Černá labuť až do konce března, vždy o víkendech mezi 14 a 18 hodinou.













