Výroba novin může být někdy trochu divoké prostředí. To potvrdí každý novinář. I když prostředí redakce přílohy amerického listu Evening Sun s názvem Francouzská depeše je přece jen ještě o kus šílenější. Ve snímku Francouzská depeše Liberty Kansas, Evening Sun tak nahlédneme trochu pod pokličku toho, jak šílený šéfredaktor řídil mnohem šílenější žurnalisty, a co z toho vzniklo. Že film bude plný absurdních situací, asi není překvapivé.
Prostředí novinářské redakce je pro veřejnost obvykle tak trochu tajemné. Kdo tuší, jak vlastně vznikají noviny? A proto samozřejmě přitahuje i filmaře, i když – přiznejme si – s realitou to často mnoho společného nemá. Snad nejblíže se dostal Umberto Eco se svým Nultým číslem, ale zapomenout nesmíme ani na Larssonovo Millenium. Zajímavé je, že v každém takovém uměleckém zpracování je v redakci vždy aspoň jeden hodně excentrický novinář, často zapletený s kriminálním prostředím. To ve filmu Francouzská depeše Liberty Kansas, Evening Sun režiséra Wese Andersona jsou excentričtí vlastně úplně všichni.
Sbor šílenců, co dělá skvělé noviny
Všechno to začalo vlastně náhodou. Syn majitele novin Evening Sun, sídlících v kansaském městečku Liberty, Arthur Howitzer Jr., přesvědčil svého otce, aby mu zaplatil studijní cestu za oceán. A protože se mu tam zalíbilo, rozhodl se proměnit nedělní přílohu listu a začít ji připravovat ve Francii. Tak vznikla Francouzská depeše. Od té doby už uběhlo hodně let a z Francouzské depeše se stal samostatný titul se skvělými prodeji nejen v Kansasu. A z původního mladíka už je dnes trochu (více) potrhlý šéfredaktor. Postupem času se obklopil neméně výstředními spolupracovníky, kteří se nebojí napsat text jinak. Drží se jen jediné, šéfredaktorem vytyčené, zásady: „Ať už píšete cokoli, snažte se, aby to vypadalo jako záměr.“ A popravdě, přesně o to se snaží každý novinář.

Ze studijní cesty za oceán se stalo celoživotní poslání. Film Francouzská depeše Liberty Kansas, Evening Sun je vlastně takovým ironickým nekrologem. Právě okamžikem smrti se ukazuje, jak moc výstřední byl šéf Francouzské depeše. Ve své závěti totiž stanovuje, že po jeho smrti má být vydávání časopisu ukončeno a všichni propuštěni. A tak se „pozůstalí“ sejdou v jeho kanceláři (nad mrtvým tělem), což dává prostor nejen k přípravě posledního čísla obsahujícího nekrolog, ale také ohlédnutí za tím, jak vznikal obsah. Samozřejmě v době, kdy ještě nikdo netušil, že to bude číslo poslední, rozlučkové. Divák tak dostává prostor pochopit, že nejen šéfredaktor balancoval na hranici šílenosti.

Tři a jedna povídka
Filmový rukopis režiséra Wese Andersona je nezaměnitelný, a tak není divu, že si napsal i scénář. Snímek je rozdělen do čtyř částí – nejprve „nekrolog“ a následně tři samostatné mini příběhy popisující vznik tří reportáží do aktuálního vydání. Postupně tak divák zavítá do věznice pro nejtěžší zločince (překvapivě v kulturní rubrice), na barikády studentské revoluce a nakonec sleduje ryze kriminální příběh (který měl být ovšem původně příběhem slavného šéfkuchaře). Všechny spojuje obrovská dávka ironie a někdy až černého humoru. Právě ten potřebuje specifického diváka, Francouzská depeše Liberty Kansas, Evening Sun rozhodně není prvoplánová „řachanda“ sázející na jednoduchý humor. Spíše naopak, vtipnost je často skryta ve druhém či třetím plánu, někdy balancuje na hranici absurdity.

Jen málokterému režisérovi se podaří do filmu, který rozhodně není mainstreamový, dostat takovou koncentraci hollywoodských hvězd. Role šéfredaktora se skvěle zhostil Bill Murray, který si natáčení viditelně užíval (a nejspíše i svou smrt). Ona jistá osobitost jako by mu byla šita přímo na tělo. Rozhodně ale není sám, skvěle mu sekunduje i celá řada dalších postav – třeba Benicio del Toro jako dvojnásobný vrah a nová hvězda světové malířské scény nebo ve stejné povídce Tilda Swintonová v roli novinářky. Ovšem třeba takový Edward Norton se mihne jen v malé roli únosce. Ovšem vzhledem k tomu, že patří ke kmenovým Andersonovým hercům, by to bez něj asi ani nešlo.

Celkovou atmosféru snímku skvěle dotváří kamera Roberta D. Yeomana a střih Andrewa Weisbluma. Právě povídkový charakter filmu dává dostatečný prostor ke hře s obrazem, někdy až pitorektním záběrům, střídání barev a černobílých záběrů, které doplňují animace, si viditelně kašírované záběry navozující jistou nostalgii a vzpomínky na staré časy. To vše pak skvěle doplňuje hudba zapadající do celkové atmosféry kombinující šansony, Chopinovské motivy a původní hudbu Alexandra Desplata. Obraz a hudba fungují dohromady skvěle. Je škoda, že tak jako tyto dvě složky skvěle splynuly s příběhy, chybí silnější jednotící linka mezi třemi povídkami. Příběh tím občas trochu ztrácí spád a rozpadá se do sérií gagů.
FILM: FRANCOUZSKÁ DEPEŠE LIBERTY KANSAS, EVENING SUN
Režie: Wes Anderson
Scénář: Wes Anderson
Střih: Andrew Weisblum
Kamera: Robert David Yeoman
Hudba: Alexandre Desplat
Účinkují: Bill Murray, Owen Wilson, Elisabeth Mossová, Jason Schwartzman, Fisher Stevens, Griffin Dunne, Wally Wolodarsky, Anjelica Bette Felliniová, Anjelica Hustonová, Bruno Delbonnel, Jarvis Cocker, Tilda Swintonová, Benicio del Toro, Tony Revolori, Adrien Brody, Léa Seydouxová, Lois Smithová, Henry Winkler, Bob Balaban, Denis Menochet, Larry Pine, Frances McDormandová, Timothée Chalamet, Lyna Khoudriová, Alex Lawther, Mohamed Belhadjine, Nicolas Avinée, Lily Talebová, Toheeb Jimoh, Rupert Friend, Cécile de Franceová, Guillaume Gallienne, Christoph Waltz, Morgane Polanski, Pablo Pauly, Jeffrey Wright, Mathieu Amalric, Stephen Park, Winston Ait Hellal, Liev Schreiber, Edward Norton, Willem Dafoe, Saoirse Ronanová, Hippolyte Girardotová, Félix Moati, Benjamin Lavernhe, Stéphane Baková, Damien Bonnard
www.falcon.cz




