Přinášíme další nálož v podobě knih, které jsme poctivě přečetly a nadchly se pro ně. Je pravda, že v naší skupině knihomolek se snadno nadchneme, šustění papíru a vůni tiskařské barvy nejsme zkrátka schopny odolat. Přesto si troufáme říct, že v tomto výběru se skrývá minimálně jeden diamant, který zazářil a vypálil nám do paměti trvalou vzpomínku.

 

STEPHANIE LANG VON LANGEN – VÍM, CO MI CHCEŠ ŘÍCT

Stephanie Lang von Langen se narodila roku 1976 v Mnichově, ale většinu dětství strávila v Keni. Vystudovala etologii se zaměřením na psy a dnes pracuje jako psí trenérka a školitelka. Soustředí se na výcvik psů pro terapeutické týmy a hledání osob.
Jako dítě byla téměř slepá, ale psi jí poskytli oporu a umožnili jí lépe se orientovat. Intuitivně se naučila s nimi správně komunikovat, ať už jde o význam zvuků, mimiku nebo řeč těla. Své mnohaleté zkušenosti shrnula do této knihy, která slouží jako slovník vzájemné komunikace mezi člověkem a psem a prozrazuje tajemství jejich harmonického vztahu.

Psí signály jsou jasné a jednoznačné, když znáte patřičný jazykový kód. Jaký pes je pro vás ten nejvhodnější? Jaké úkoly potřebuje? Jak řešit problémové psy? Jak zacházet s jejich frustrací a zklamáním? Co se nám snaží pes říct, když vrčí? Jak v psovi vzbudit přirozený respekt a důvěru? A jak přežít pubertu vašeho čtyřnohého miláčka?
Velmi zajímavou publikaci ocení každý, kdo má nejlepšího přítele doma nebo uvažuje, že si jej pořídí.
Knihu zakoupíte za 200 Kč zde.

KAT KAUFMANN – SUPERPOZICE

Kat Kaufmann (* 1981) se narodila v Leningradu (dnes Petrohradu). Na počátku 90. let emigrovala s rodinou do Německa. Za svůj románový debut Superpozice získala roku 2015 cenu kulturního magazínu aspekte.
„Všechny postavy v této knize se vymyslely samy nebo z nich to, čím jsou, udělali matka, otec, spolužáci, svině a kreténi. A Žid není bohatý. A Rus není chladný. A Berlín není Berlín…“ Tak zní motto románu. Superpozice je termín z kvantové fyziky i geologie a znamená překrývání a vrstvení fyzikálních veličin. Protagonistkou a vypravěčkou je šestadvacetiletá hudebnice Izy Levinová, která přišla jako dítě do Německa s ruskožidovskými rodiči na začátku devadesátých let.

„Pustili mě sem, protože mám židovskou krev. Ale tebe proto,“ říká přítelkyni Saše s německoruskými kořeny, „že tvoji předkové byli zřejmě blonďatý vikingský typy, ačkoliv v nás pocit domova navodí spíš samovar, ale oktoberfest a dirndl v tobě možná vzbudí obavy.“
Tématem je hledání identity – Izy se ptá: Jsem Ruska, Židovka, Němka? Rozhodně si myslí, že říkat o někom, že má migrační pozadí, je nesmysl. Pro ni jsou původ a léta dětství tak zásadní, že používá charakteristiku ‚migrační popředí‘.
Próza přináší neokoukané téma a také originální, politicky nekorektní jazyk, který je místy drsný a slangový, místy poetický.
Knihu zakoupíte za 200 Kč zde.

DIMITRI VERHULST – OPOZDILEC

Novelka vlámského spisovatele Dimitri Verhulsta nás seznamuje se stárnoucím mužem jménem Désiré Cordier, kterého na světě neštve nic tak moc jako jeho manželka Monika. Aby se dostal z jejích spárů, neváhá vzdát se vlastních (již dospělých) dětí, dobrého vína či pétanqu. Désiré začne předstírat Alzheimerovu chorobu, což mu má zajistit doživotní pobyt v ústavu, kde ho sice obklopuje stáří, demence a smrt, pořád je to ale výhra oproti představě života s manželkou.

Désiré si podrobně nastuduje příznaky této nemoci a plní je do posledního, někdy ohromně ponižujícího, detailu. Verhulst dokázal do 111 stánek vměstnat spoustu humoru, ale i smutku a zamyšlení nad situací člověka na sklonku života a jeho hrdina vše komentuje bez emocí a zájmu. Jediný, kdo ještě trochu dokáže pohnout jeho čím dál se zmenšujícím světem, je dcera. Na první pohled legrační příběh, na ten druhý ale realisticky popsaná skutečnost stáří a všech nepříjemností kolem něj. Rozhodně si Verhulsta přečtěte, zvládnete to za jeden či dva večery a bavit se budete královsky.
Knihu zakoupíte za 160 Kč zde.

HAN KANG – VEGETARIÁNKA

Jižní Korea, to není jenom Gangnam Style, ale i kvalitní literatura. Soudě alespoň podle knihy Vegetariánka z pera spisovatelky Han Kang, která za své dílo obdržela Mezinárodní Man Bookerovu cenu. Han Kang vypráví příběh mladé Jonghje, která se jedné noci po probuzení z otřesné noční můry rozhodne přestat jíst maso. Kniha by se měla spíš jmenovat Veganka, protože Jonghje zcela odmítá živočišnou stravu. Jak ale čtenář brzy zjistí, o maso tu primárně nejde.

Musím říct, že jsem zatím nečetla nic, co by se Vegetariánce podobalo. Jestli ale chcete alespoň nějaké minimální přirovnání, nabízí se mi Murakamiho Norské dřevo. Příběh působí jako sen, hlavním hrdinům se poměrně těžko dostáváme pod kůži a snad kromě sestry hlavní hrdinky nelze mluvit o plastičnosti postav. Všechno je tu odtažité, což ale asi patří k asijskému stylu psaní. Vegetariánka nabízí hlavně zajímavé obrazy, především pak v druhé kapitole s názvem Mongolská skvrna. Imaginace vám bude pracovat na plné obrátky a po dočtení příběhu ve vás možná zůstane prázdno, což ale chápu pozitivně.

Co chtěla autorka knihou říci, se vám promítne mezi řádky, rozhodně se nejedná o prvoplánové dílko. Zkrátka a dobře, Vegetariánka je nesmírně působivé a kvalitní čtení. Kniha není pro každého, ale šanci byste jí dát měli. Han Kang přišla s velmi originálním způsobem, jak rezignovat na vlastní existenci a jak odejít ze života, potichoučku a lehce, jako vánek vanoucí z korejských hor.
Knihu zakoupíte za 200 Kč zde.

MARIO PUZO – SICILIÁN

Mario Puzo, americký syn neapolských přistěhovalců, napsal i jiné knihy, avšak proslavila jej až série románů z mafiánského prostředí. Jeho Kmotr je dnes vyloženě kultovním románem a popularita mu vzrostla ještě více díky filmové adaptaci Francise Forda Coppoly. Sicilián, stejně jako Omerta a Poslední kmotr, jsou pokračováními slavného příběhu. Poslední kniha, které se Puzo před svou smrtí věnoval, se zabývala rodinou Borgiů. Ačkoli se z italského světa intrik posunul pouze časově o několik století, neměla kniha výraznější úspěch.

Sicilián spatřil světlo světa v roce 1984, letos došlo k reedici. Příběh vychází z reálných základů a popisuje život sicilského bandity Salvatora Giuliana. Návaznost na příběh Kmotra a rodinu Corleonových spočívá v tom, že Michael Corleone, který strávil dva roky v nuceném sicilském exilu, se konečně může vrátit domů, do Ameriky. A Don Corleone po něm žádá, aby mladého banditu přivedl s sebou. Jenže Turi nikomu nevěří, je těžké ho po tolika letech odboje, zrad a dalších pohrom dostat dolů z hor, ve kterých se skrývá. Zatímco Michael čeká, jak se Guiliano rozhodne, před námi se odvíjí jeho příběh. Začátky odboje, kdy byl Turi postřelen kvůli kolu sýra přes jeho guerillové eskapády po konfrontaci s mafií a Donem Crocem, jenž na Sicílii de facto vládne.

Puzo ani po třiceti letech neztrácí ze své atraktivity. Mafiánské rozmíšky, zákon omerty a tvrdé postihy při jejím porušení, čest a rodina, to jsou prvky, na kterých celá kniha stojí. Siciliánův příběh čtete se zaujetím a rozhodně vás zajímá jediné – odjede Giuliano s Corleonem do Ameriky? A proč jej Don Corleone potřebuje?
Knihu zakoupíte za 224 Kč zde.

OLIVA ALEXANDRA – POSLEDNÍ

Literární debut americké autorky si vyžádal speciální přípravu. Kvůli tématu absolvovala dvoutýdenní kurz Boulder Outdoor Survival School. Příběh totiž začíná startem reality soutěže Ve tmě, v níž jde o přežití v přírodě. Dvanáct účastníků musí přežít v hlubokých lesích, spolupracovat i se postavit samostatným výzvám. Zvláště hlavní hrdinka, členy štábu přezdívaná Zoo, má dobrou šanci se udržet v sedle hodně dlouho, ačkoli je od samého začátku jasné, že celou soutěž vyhraje Stopař. Tedy, vyhrál by ji, kdyby planetu nezachvátil nějaký šílený blíže nepopsaný virus, který se projeví jako chřipka s průjmem, jenže na rozdíl od obou zmíněných nemocí se z tohohle už nevyhrabete.

O viru jako takovém – kde se vzal, jak působí, kolik lidí podlehlo, proč se to stalo – se nedozvíme v podstatě nic. Kapitoly zabývající se současným Zooiným postupem se prolínají s kapitolami ze začátku soutěže, kdy bylo všechno ještě v pořádku a soutěžící spolupracovali. Postupně se přes minulost a budoucnost dostáváme k bodu, kdy to vše začalo. K bodu, kdy soutěžící byli vysláni na samostatnou misi. Někteří z nich byli včas přepraveni do karantény, ne však Zoo, jejíž kameraman zemřel opodál. Zoo tak vyrazila na samostatnou výzvu sama. Celou dobu si myslela, že je sledována zpovzdálí a vše je pečlivě zinscenováno. O mrtvolách po cestě si tak myslela, že jde o velmi dobře namaskované figuríny, puch je umělý a kojot, který na ni jedné noci zaútočil, je robotický. O chlapci, na kterého natrefila cestou, si myslela, že je novým kameramanem, který hraje roli otravného kluka, aby ji vyprovokoval k nepředloženostem. A Zoo stále kráčí dál. Nachází indicie tam, kde žádné nejsou a věří tomu, že jejím úkolem je dojít domů.

Kde na ni však nikdo nečeká a Zoo si uvědomí, že vše, co považovala za tahání nitek producenty, je krutá pravda…
Je velmi zvláštní, jak je kniha pojatá. I když vás vcelku vtáhne, musíte přemýšlet nad tím, zda je někdo opravdu tak pitomý, aby nepoznal, že tady něco nehraje. Má přeci jít o přežití v lesích a najednou kráčíte vylidněnými městy a rabujete benzinky, abyste se dostali k jídlu, a kdykoli nahlédnete do některého z domů, uvidíte kus mrtvoly, kterou v tom horším případě navíc okusují kočky. Jak si někdo může myslet, že tohle celé je zinscenováno štábem v rámci hry? Nevím, nerozumím. Třeba na to po přečtení přijdete vy.
Knihu zakoupíte za 259 Kč zde.

MICHAL ŠEFARA – PODSVĚTÍ

Mnoho anotací hýří superlativy a hlásá o knize, že je brilantní a strhující. Tato nikoli, avšak zrovna u ní to přitom platí. Už samotné místo děje je výborně zvolené – pražské metro. To místo pod zemí, kde kdyby se něco semlelo, tak se těžko budeme dostávat zpátky na povrch. Už z té samotné představy mrazí. Šefara navíc do Podsvětí, pražského metra, nasadil stíny, jež se chystají živit na lidském stresu, špatných myšlenkách a společnosti jdoucí do kopru celkově a následně hodlají prorazit na povrch a ovládnout Prahu. Pro začátek. Proti nim však bojují tři hrdinové – Haďák, starý technik, který si pro lepší orientaci v metru pojmenoval stanice názvy z řecké mytologie, jeho dcera Nina, o kterou mají stíny obzvláštní zájem, neboť patří mezi Královské, a policajt Kerber, který pevně stojí na straně dobra. Nebo ne?

Z čeho jsem osobně byla nejvíc unesená, byl popis jednotlivých stanic. Jednotlivé vyobrazení zastávek rozhodně není nudné a nemáte pocit náhle statičnosti v jinak pádícím ději. Kdybych byla v době četby zrovna v Praze, těžko bych odolávala nevyrazit na metro a jednotlivé stanice si neprojet a nepodívat se na detaily, které jinak člověku unikají. I na ty protibombové koše a jejich umístění se nyní dívám jinak. Samotný děj čile plyne, nedochází k žádným prostojům ani nudným pasážím. A i když dobro a světlo na konci samozřejmě zvítězí nad zlem a temnotou, je otázka, zda to vydrží nastálo?
Podsvětí rozhodně doporučuji všemi deseti, pro mě je oním v úvodu zmíněným diamantem, i když jsem trochu smutná, že naše stanice je na takovém konci světa, že si zmínku v knize nevysloužila.
Knihu zakoupíte za 240 Kč zde.

DAN VYLETA – KOUŘ

Jméno vám zní povědomě česky správně, Vyleta je synem českých emigrantů, kteří v 60. letech odešli do Německa. Studoval v Cambridgi historii a dnes žije ve Stratfordu na Avonou (ach!). Román Kouř je jeho v pořadí několikátou knihou a odehrává se v Anglii. Jistá internátní škola vychovává pravé gentlemany, ctnostné, zásadové a dobro hájící. Opravdový kontrast s umouněnými obyvateli Londýna, jejichž tváře jsou špinavé od sazí a kolem nichž se valí mračna kouře. Samozřejmě, průmyslová revoluce si žádá své oběti, napadne vás. Jenže ouha, tady se láme chleba.

Saze a kouř totiž nepatří technickým vymoženostem. Ty jsou jen na kontinentu. Británii svírá konzervativní vláda a jakékoli novoty a moderní technologie jsou přísně zakázané, je na ně uvaleno embargo. Odkud tedy všechen ten bordel? Z lidí. Z jejich nemravností, špatnosti a zkaženosti pochází všechen ten mour. Čím větší zloba a nenávist v nich je, tím černější saze je pokryjí. A chlapcům z dobrých rodin je ve škole vštěpováno, že správný gentleman se nikdy nenechá vyvést z míry, že z něj kouř nikdy nevychází, natož aby produkoval ony ohavné saze. Jenže na celém tomhle představení něco nehraje.

Charlie a jeho kamarád Thomas zjistí, že jeho mecenáška se tajně zabývá výzkumem sazí, které odebírá z toho nejjistějšího zdroje – z těl popravených vrahů, a snaží se najít lék na kouř, jenž vnímá jako pouhou nemoc, chorobu. Ostatně už existují bonbóny vyráběné pod dohledem vlády, které dokáží absorbovat kouř dříve, než se projeví navenek. Co dalšího je ještě výmyslem pomatených učitelů a konzervativní vlády a kdo má v tomto sporu ohledně povahy kouře vlastně pravdu?

Román je více než zajímavý, umně propojuje prvky fantasy s historií, s níž zachází poněkud svévolně. Ale od toho je to samozřejmě román, nikoli literatura faktu.
Knihu zakoupíte za 339 Kč zde.

 

Na článku spolupracovaly: Soňa Hanušová (Kouř, Podsvětí, Poslední, Sicilián), Petra Rašková (Vegetariánka, Opozdilec), Šárka Hromádková (Superpozice, Vím, co mi chceš říct)