Na světě je spousta skvělých souborů a činoherních, operních či baletních představení, ale není v silách běžného smrtelníka je všechny navštívit. Díky stále větší oblibě přenosů ze zahraničních divadel si však i u nás v Čechách můžeme vychutnat Cumberbatchova Hamleta či Popelku v podání souboru The Australian Ballet. Jediné, co pro to musíme udělat, je vyrazit do kina. Třeba do Bio Oko.

cinderella-dr_0000_layer-15

Sergej Prokofjev, ač zemřel před 60 lety, je dnes považován za jednoho z nejvýznamnějších klasických skladatelů. Jeho význam samozřejmě nelze rozporovat, na svém kontě má Prokofjev plno krásných melodií a jeho balety Romeo a Julie a Popelka v oblíbenosti směle konkurují těm od Čajkovského.

cinderella-dr_0008_layer-7

Prokofjev se inspiroval pohádkou Charlese Perraulta a na její motivy napsal libreto i hudbu k pohádkovému baletu. Na rozdíl od Rossiniho opery je zde vše, jak má být. Zlá macecha, sestry, otec, víla kmotřička i princ. Celý děj začíná přípravami na ples. Macecha a její dcery sedí u kadeřníků, macecha se rozčiluje nad jejich prací. Po odchodu všech Popelka uklízí vzniklý nepořádek a vzpomíná na matku. Již s kadeřníky vidíme, že se klasický děj lehce láme a známou pohádku prostupují modernější prvky. Otec, který se pokradmu plíží do domu, se střetává s Popelkou, která mu z kapsy u kabátu vytáhne láhev se šnapsem a dá se do pláče. Přichází macecha a otce vyhání opět z domu i s láhví. K plačící Popelce přichází víla kmotřička v přestrojení. Ono přestrojení zde představují brýle s nosem. Naštěstí bez kníru. Opět však přichází macecha a vyhání i vílu. Osud se však nedá zlomit, takže se víla vrací, Popelka odchází na ples, zamiluje se do prince, tančí se velké pas de deux a než se nadějeme, odbíjí půlnoc. Druhá část je věnována princově putování za neznámou kráskou. Nakonec ji nalézá a vše dobře dopadne.

cinderella-dr_0013_layer-2

Choreografie Alexeje Ratmanského vsází na výstupy jen několika tanečníků, sólisté ani soubor se ke slovu mnoho nedostanou, s výjimkou plesu, ale i zde je záhy přetlačí sestry s macechou a pak Popelka s princem. Za nejlépe zatančenou postavu považuji Amy Harris v roli macechy. Dokázala jí dát patřičný výraz a díky zlobě, kterou má vyjadřovat, byly její figury značně dynamické a energické, snadno tedy upoutaly pozornost. Sestry v podání Ingrid Gow a Eloise Fryer byly vtipné ve své nemotornosti.

Jejich hašteření a nadbíhání princi dodávají šťávu jinak nudně zamilovanému příběhu. Popelka Lany Jones mi bohužel přišla dost nevýrazná, nadchla mě jen v duetech s Danielem Gaudiellem, který tančil prince. Ten ostatně sám o sobě také nezaujal, naštěstí tančili častěji spolu (případně s jinými postavami) než každý sám. Jednou z mála sborových scén bylo odhalení víly kmotřičky, která vzala Popelku na jakýsi intergalaktický výlet, v němž se jí představují planety a hvězdy. Ačkoli tato scéna jen vyplnila čas a děj nikterak neposunula, považuji ji za jednu z nejzdařilejších, i díky kostýmům.

cinderella-dr_0007_layer-8

Kostýmy a scénu navrhl Jérôme Kaplan, který částečně odkázal na slávu petrohradského Ruska, což bylo vidět hlavně na kulisách zámku, ale také k době, v níž Prokofjev žil. První polovina 20. století patřila surrealismu, Kaplan proto volil kostýmy i rekvizity v tomto duchu. Lenoška ve tvaru rtů, sesle, jejíž nohy jsou dámské holeně zakončené lodičkami, či oči na keřích v zámeckém parku jako by vypadly z Dalího ateliéru.

Druhá část věnovaná princovu putování je doplněna videoprojekcemi. Zatímco princ tančí, na pozadí za ním vidíme projíždět animovaný vlak, loď i automobil. Procestujeme s ním celý svět a až na samý konec nalezne tu pravou doma za humny. Závěrečné pas de deux zapomíná na modernější kroky vložené do předchozích choreografií a je vskutku pohádkovým závěrem.

cinderella-dr_0006_layer-9

Jediná škoda těchto záznamů je ta, že vidíte jen to, co režisér záznamu a střihač chtějí, abyste viděli. Odpadá tedy to zábavné pozorování orchestru ve chvíli, kdy nehraje, odpadá také pozorování postav, které jsou v pozadí a zkoumání, zda si hlídají výraz a nevypadávají z role. Na druhou stranu díky tomu, že toto vše je odfiltrováno, si můžete vychutnat balet bez jakýchkoli rušivých vlivů. Třeba už tuto neděli – v Bio Oko se hraje Louskáček z Mariinského divadla.

Filmová projekce: Popelka

The Australian Ballet: Popelka
Choreografie: Alexej Ratmansky
Hudba: Sergej Prokofjev
Kostýmy a scéna: Jérôme Kaplan
Světelný design: Rachel Burke
Světelná režie: Graham Silver
Videoprojekce: Wendall K. Harrington
Dirigentka: Nicolette Fraillon
Tančí: Lana Jones, Daniel Gaudiello, Amy Harris, Ingrid Gow, Eloise Fryer, Steven Heathcote, Nicola Curry
www.biooko.net

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
9
Zpracování
9
Výprava
8
Herecké výkony
9
recenze-balet-bio-okoKinopřenosy jsou ideální příležitostí ke zhlédnutí baletních či operních představení z věhlasných světových souborů. Tak se vám naskytne vidět i australský soubor bez nutnosti vyjet za hranice. U této Popelky naneštěstí nebyla Lana Jones v hlavní roli nikterak výrazná, doháněla to však macecha (Amy Harris) se svými dcerami.