Národní divadlo uvedlo hru Lenky Lagronové Jako břitva/Němcová, která vznikla přímo pro něj. S tématem se autorka „trápila“ čtyři roky, neustále tápala, jak jej uchopit, kterou z rolí Němcové vyzdvihnout. Roli manželky, matky, ženy, spisovatelky? Nakonec se rozhodla napsat příběh o mimořádné umělkyni, ale také mimořádně složité. Inscenace je uváděna v budově Stavovského divadla.
Národní obrození je na spadnutí a Božena se chystá na svůj první Český ples, kam má doprovodit svého muže Josefa. Mezitím se přední osobnosti rozhodnou, že je třeba míti českou spisovatelku a dát konečně na frak Anglii s jejími sestrami Brontëovými. Jenže české ženy nepíšou. Maximálně tak Rettigová. Takže, kde ji vzít, tu českou spisovatelku? A náhle mezi ně přichází. Božena.
Jenže Boženu nelehko zkrotit, nepíše vlastnecké a obrozenecké texty, jak by si páni nakladatelé představovali, nýbrž bajky od bělidla. Je jí vyčítána její posedlost popisováním, jaké mají tam mašle a tu lemy u sukní. A Božena je nešťastná. Rozervaná. Téměř doslova. Proto se na jevišti setkáváme kromě Boženy (Magdaléna Borová) i s Bárou (Taťjana Medvecká), která je možná Boženiným vnitřním já. Společně touží po moři, po svobodě. A tu získávají ve chvíli smrti Němcové.

Je otázkou, jak má na diváka celá hra působit. Přes obecně vážný charakter je hra místy dost úsměvná, zvláště pak postava Rottové (Jana Boušková), dobré a bodré mamá, která výstřelky moderní doby vůbec neschvaluje a Boženě (a nejen jí) vyčítá, že není vzornou manželkou. Podobně i prostoduché služebné Anka a Majda (Klára Suchá a Gabriela Mikulková) svými řečmi vyvolaly v hledišti mnoho smíchu. Inscenace tedy v sobě má to, co by dle obecného pojetí dobré divadlo mělo mít – pláč i smích.

Co mě na této inscenaci zaujalo velice, byla hudba. Zvyk mít i v činohře živé hudebníky, navíc přímo na scéně, se v poslední době ujal a rozmohl, a tak v rohu jeviště sedí Jiří Konvalinka s houslemi a celé představení doprovází hrou na ně.
Magdaléna Borová se role zhostila velmi úspěšně, dobře zvládla hlavně přerod z Boženy první části, kterou všichni milovali, v Boženu druhé poloviny, které se všichni báli. Změna nálady byla vystihnutá i v kostýmech – zatímco v první polovině mají šaty dam barvy pastelové a jsou vzdušné, druhé půli dominují tmavé barvy navozující ponurou náladu.

Hry Lenky Lagronové mám ráda. Dalo by se sice říct, že nemají žádný děj, popisují však niterné prožívání postav, v nichž je kolikrát více dění než ve vnějším světě. A napsat hru pro velké jeviště, která bude postavená právě na pocitech, ale zároveň diváka neunudí, to už chce dávku kuráže i talentu. Lenka Lagronová má naštěstí obojí.
Divadelní hra: Jako břitva
Režie: Štěpán Pácl
Scéna: Andrej Ďurík
Kostýmy: Daniela Klimešová
Hudba: Jakub Kudláč
Dramaturgie: Milan Šotek
Hrají: Magdaléna Borová, Taťjana Medvecká, Jana Boušková, Lucie Žáčková, David Prachař, Jan Hartl, Igor Orozovič, Jiří Štěpnička, Alois Švehlík, Martin Pechlát, Jana Preissová, Jana Janěková, Gabriela Mikulková, Klára Suchá, Jiří Konvalinka
Autor fotografií: Martin Špelda
www.narodni-divadlo.cz




