Aeneas zvedá plachty a Enkidu už není mezi živými. Nastal čas na pořádnou paniku a tragédii. Brněnské Národní divadlo pokračuje v kombinování žánrů a servíruje divákům dva příběhy z dávných dob. Tentokrát na jevišti uvádí oratorium Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi, následovaný operou Henryho Purcella Dido a Aeneas. Po uvedení únavné Carmen získává Janáčkovo divadlo zase vítr do plachet.

Epos o Gilgamesovi 4

Trio Heřman (režie), Stojčevski (scéna) a Grusková (kostýmy) odvedlo dobrou práci. Divák přichází na premiéru k nestoudně odhalenému jevišti, které připomíná vzdušnou a elegantní letní vilu. Přichází orchestr a dirigent, zaznívají první tóny oratoria. Vypravěč Ondřej Biravský podmanivě šeptá první řádky libreta. Sbor opery má možnost ukázat se v plné síle a zařídí opravdu mocný zážitek.

Jediná škoda je, že se na pozadí sboru ztrácí výkony sólistů, obzvlášť Andrea Široká v roli kurtizány splývá a v některých polohách ji není takřka slyšet. Pěvecké vystoupení doplňují tanečníci, kteří provázejí celým příběhem. Obzvlášť výkon Jakuba Lišky, který tančil divocha Enkidua, byl působivý. Melancholické a přemýšlivé náladě nahrávalo i uspořádání scény. Na pozadí bouřily mořské vlny, hlas sboru byl čím dál tím naléhavější a orchestr nezaostával.

Epos o Gilgamesovi 9

Druhá část byla mnohem živější a barevnější. Kostýmy nás vracely zpátky v čase do dob, kdy se britská smetánka procházela po francouzské riviéře a dámy bez natáček nedaly ani ránu. Sbor ani tentokrát nezklamal a s barokní hudbou si poradil dobře. Jediné, čemu nerozumím, je, proč bylo potřeba orchestr zahalit od hlavy k patě do bílých oblečků pro námořníky. Chápu, že dokreslení atmosféry je podstatná věc, ale v mnoha případech to působilo tak nelichotivě, až jsem hudebníků litovala. Můžeme příště zůstat u tradiční černé, prosím? Nebo na to jít méně násilně? Na ostatní kostýmy byla radost pohledět. Zvlášť co se týče šatů Venuše, ty byly bez nadsázky božské a Evě Štěrbové udělaly výbornou službu.

Pěvci předvedli obstojný výkon, rolí se zhostili nezvykle dobře i po herecké stránce. Zvlášť Jana Krajčovičová Tajovská a Karol Bartosiński v rolích „čarodějnic” bavili publikum ostošest. Poklona režii za výborný nápad a provedení. Bartosiński předvedl nejen dobrý herecký výkon, když se pitvořil a běhal po jevišti v podpatcích, ale také pěvecký. Kontratenor se u nás jen tak nevidí.

Největší dojem ale udělala Markéta Cukrová svojí něžnou, hrdou a nešťastnou Didonou. Byla jsem unesena, že na konci i slzička ukápla. Její mezzosoprán dokázal ze závěrečného lamenta vykouzlit tklivou baladu, která nebyla okázale teatrální, ani odosobněná.

Epos o Gilgamesovi 1

Sečteno, podtrženo, můžu tuto inscenaci jen doporučit. Pro ty, kdo se zaměřují na sledování titulek, může být první část mírně utahaná. Je dobré znát příběh a nechat titulky úplně být – zpěváci vás povedou. O to víc si užijete druhou část večera.

 

Opera: Epos o Gilgamešovi

Autor: Bohuslav Martinů, Henry Purcell
Hudební nastudování: Marko Ivanović, Václav Luks
Dirigent: Marko Ivanović, Václav Luks
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Dragan Stojčevski
Kostýmy: Alexandra Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Choreografie: Jan Kodet
Dramaturgie: Patricie Částková
Sbormistr: Pavel Koňárek
Asistent dirigenta: Robert Kružík
Asistent režie: Otakar Blaha, Zuzana Fischerová
Osoby a obsazení: BARYTON: Jiří Brückler j. h., Jiří Hájek // BAS: Ondrej Mráz, David Nykl // TENOR: Václav Čížek, Aleš Voráček j. h. // SOPRÁN: Kateřina Kněžíková, Andrea Široká // VYPRAVĚČ: Ondřej Biravský j. h. // TANEČNÍK GILGAMEŠ: Martin Šalanda // TANEČNÍK ENKIDU: Jakub Liška // TANEČNÍK LOVEC: Jan Březina // DIDO: Veronika Hajnová Fialová, Markéta Cukrová j. h. // BELINDA: Kateřina Kněžíková, Andrea Široká // DRUHÁ ŽENA: Jana Tajovská Krajčovičová, Eva Štěrbová j. h. // AENEAS: Jiří Brückler j. h., Igor Loškár // ČARODĚJ: Ondrej Mráz, David Nykl // PRVNÍ ČARODĚJNICE: Martina Králíková, Jana Tajovská Krajčovičová // DRUHÁ ČARODĚJNICE: Karol Bartosiński // DUCH V PODOBĚ MERCURA: Karol Bartosiński // PRVNÍ NÁMOŘNÍK: Václav Čížek, Aleš Voráček j. h. // VYPRAVĚČ: Ondřej Biravský j. h. // AMOROVÉ: Jakub Liška, Jan Březina
www.ndbrno.cz

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
9
Zpracování
9
Výprava
9
Herecké výkony
9
recenze-opera-o-gilgamesovi-nd-brnoKontratenor Karol Bartosiński bavil. Markéta Cukrová jako Dido byla ušlechtilá a lamentu dodala úžasnou hloubku a cit. Vypravěč Ondřej Biravský je dobrou volbou a čeština namísto angličtiny ještě lepší. Scéna byla nekonečná, působivá a skvěle akcentovala oba příběhy. Kostýmy se sice podařily, ale obléct v druhé části orchestr do nelichotivých námořnických oblečků byl přešlap. Sólové výkony v Gilgamešovi oproti síle sboru bledly.