Bohatství a krása vždy neznamenají štěstí. Zvlášť, když je spojíte se slávou a prudérní morálkou. Powder Her Face je příběhem pozvolného pádu ženy, která měla zdánlivě vše. Jedná se o jednu z nejprovokativnějších oper, které byly na prknech Národního divadla v Brně uvedeny. Vážně, jak často vidíte primadonu na kolenou zpívající s okurkou v ústech?
Všichni máme rádi příběhy inspirované skutečným životem. A ještě radši máme sex. Přimíchejte k tomu nádhernou hudbu a sugestivní herecké výkony a opera Thomase Adèse jménem Powder Her Face je na světě. Národní divadlo v Brně se s ní popralo po svém. Zpěváci místo obvyklého jeviště vystoupili na vyvýšeném pódiu v Mozartově sále divadla Reduta, obklopeni z obou stran diváky.
Volba rudě vytapetované místnosti s velkorysými francouzskými okny se brzy ukázala být správnou. Lehká atmosféra hotelového pokoje vznikla jak mávnutím proutku. Za symboliku rozsypaných perel ve finální scéně dávám také palec nahoru. Scéna pracovala s mnoha rekvizitami a kostýmy, které herci měnili takřka za běhu.

Na pódiu se objevily čtyři tváře, z nichž jen jedna zůstala věrna jediné roli. Roli vévodkyně skvěle zazpívala a zahrála Lucie Hájková. Nejen, že se bez problémů poprala se změnami různých žánrů napříč operou, předvedla také výborný herecký výkon stárnoucí hvězdy okázale ignorující rozpadající se svět okolo sebe. Ve scéně, kdy se zoufale snaží přesvědčit ředitele hotelu, aby jí dal ještě poslední šanci, dokázala vyvolat v publiku nefalšovanou lítost.
Druhou ženou na pódiu byla Marta Reichelová. Tahle drobná a, ruku na srdce, krásná zpěvačka občas svým výkonem zastínila i hlavní protagonistku. V roli komorné také všechny bavila potutelnými grimasami a chováním. Její árii “Fancy, Fancy Being Rich” si broukám ještě teď. Pánové měli své zastoupení v podobě Josefa Škarky, který zpíval vévodu a soudce a Marka Olbrzymka, který vystřídal širokou paletu různých rolí od elektrikáře až po kněze.

Tady musím složit poklonu kostymérce Zuzaně Přidalové. První šaty vévodkyně se až nápadně podobaly těm, které má Margaret Campbellová na jedné ze svých nejznámějších fotek. Nechyběly ani věčné tři řady pravých perel omotané okolo krku.
Každý z kostýmů byl sestaven s důrazem na detail. Ať už se to týkalo vévodových podvazků k ponožkám, kloboučku s fascinátorem nebo svatebním šatům sezdaného páru. Všechny ty šperky, kožichy a lesklé látky dokreslily kýžené zdání luxusu.

Co bylo na příběhu o prostopášné vévodkyni pravdy? Skladatel se inspiroval skandálem, který v 60. letech prolétl Velkou Británií. Jednalo se o rozvod Margaret Campbellové. Její manžel našel fotky, na kterých nahá vévodkyně oděná jen do šňůry perel poskytuje orální sex neznámému muži.
Šuškalo se také, že měla aféru s necelou stovkou mužů, z nichž někteří patřili ke královské rodině. Inspirace těmito událostmi je více než zřejmá. A nemluvím jen o známé árii, kterou zpěvačka zpívá s plnými ústy a simuluje tak felaci…

Opera ale není odvážná jen svým námětem. Adès se nebál s hudbou experimentovat. Znatelná je inspirace Bergovou operou Lulu a snad i Igorem Stravinským. Libreto je často nekompromisní a drzé, aby ho později vyvážila harmonie hudby. Máte-li chuť na netradiční hudební zážitek, zajděte si na Powder Her Face do Reduty. Představení bude mít letos ještě tři reprízy a bude snad uvedeno i v další sezóně.
Opera: Powder Her Face
Autor: Thomas Adès
Hudební nastudování: Marko Ivanović
Dirigent: Marko Ivanović, Pavel Šnajdr
Režie: Tomáš Studený
Dramaturgie: Patricie Částková
Scéna: Zuzana Přidalová
Kostýmy: Zuzana Přidalová
Videoprojekce: Tomáš Hrůza
Asistent režie: Otakar Blaha
Osoby a obsazení: VÉVODKYNĚ: Lucie Hájková j. h., Hana Škarková j. h. / ŘEDITEL HOTELU: Josef Škarka j. h., Adam Leftwich j. h. / ELEKTRIKÁŘ: Tomáš Kořínek j. h., Marek Olbrzymek j. h. / KOMORNÁ: Marta Reichelová, Martina Masaryková j. h.
www.ndbrno.cz
PLUSY
Šokující opera, která je nabitá odvážnými nápady.
Marta Reichelová byla potěchou jak pro oko, tak pro sluch.
MÍNUSY
Moderní vážná hudba nemusí sedět každému a některé scény v opeře mohou být nevhodné pro slabší povahy.



