Report z Foreign Beggars na Flédě: Je 300 korun za hudbu trhající hlavy moc?

144

Akce Bars in Bars #2 přivezla do města pod Špilasem nevídaně kvalitní porci hip hopu, jejímž zlatým hřebem byli tuzemští PSH a britští Foreign Beggars. A byť byl klub poloprázdný, sršelo z něj po koncertu Britů energie, jako kdyby na Flédě zrovna bouchl Černobyl.

O britských Foreign Beggars kolují legendy. Tahle ostrovní fúze hip hopu, grimeu, dubstepu, drumce a kdoví, čeho všeho ještě, prý u slabších povah vyvolává srdeční arytmii a menším dětem rovnou trhá hlavy… Tak nějak by se dal shrnout promotérův text, který zval na v pořadí druhou akci Bars in Bars v brněnské Flédě.

Za mě hodně slušná pozvánka, navíc když je celý event okořeněný o tuzemskou rapovou špičku PSH, místního rappera Maniaka a díky pozvaným DJs Flipstyck a Strygo je o zábavu návštěvníků postaráno od osmi večer až do pozdních ranních hodin.

290 korun za lístek (v předprodeji, 350 korun na místě) navíc ani nerozžírá peněženku jako kyselina, a tak jsem byl nemile překvapený, když o půl dvanácté (to hrál ještě Maniak) bylo na Flédě pořád asi tak pět a půl lidí, navíc spíše starších ročníků. Čekal bych, že aspoň na PSH přijde hodně kidz. Ale nestalo se tak, možná se děcka opravdu bála, že by jim vystoupení Foreign Beggars urvalo hlavu. Na druhou stranu mohl člověk aspoň místo typických mačet na hlavě příchozích postřehnout sem tam i oldschoolový klobouček, na které se už na podobných akcích málem zapomnělo.

PSH: Hudba na p*ču a texty o ničem

A tak, když něco kolem 23:45 (se 45minutovým zpožděním) přišli na stage Peneři Strýčka Homeboye, čekala ně pod pódiem zhruba stovka věrných (včetně 15 novinářů). Pražská parta se tím ale nenechala nijak odradit a rovnou to rozbalila energickou hitovkou Já to říkal a asi tak ze čtvrtiny plná Fléda se dala konečně pomalu do pohybu.
Na zvuk PSH se jak vosy na med pomalu začali slétávat všichni, kdo v klubu byli, a tak se návštěva ke konci vystoupení vyšplhala asi na 300 rukomávačů a do rytmu kývajících se hlav. Ty pražští rapeři bavili jak společnými věcmi, tak i ochutnávkami ze svých sólovek, například Orionovým Chci slyšet svý jméno nebo Vladimirovým Smíchov – Újezd.

PSH prostě nezklamali, ukázali Brnu, jak se dělá pořádná hiphopová party, která má styl, stejně jako jimi zahrané pecky H.P.T.N. (viz mezititulek), Můj rap, můj svět nebo Vím já? Prostě na poloprázdné Flédě rozproudili atmosféru, jak se patří.
O to bolestnější tedy bylo, když se v pauze po konci Penerů při čekání na Foreign Beggars z reproduktorů ozvalo Skrillex/Diplovo Where Are Ü Now. Úplně mimo… Prostě song, kde je na featu Justin Bieber. Justin Bieber, chápete? Jasně, v Americe dělá s kdejakými hopery, ale tady? Sakra, pár let zpátky by se na takové akci o pauze řešilo, že někdo nabombil na záchodech pár tagů, a kdyby u toho někdo jen vyslovil jméno Justin Bieber, dostal by bodanec do žeber! A teď? Nic. Nedělo se (poloprázdné) nic.

Foreign Beggars dorazili jen v „poloviční“ sestavě

Takže když na pódium nakráčeli Foreign Beggars, bylo to pro přítomné opravdu vysvobození. Osazenstvo co do počtu už zůstalo stejné, takže klub i za takovou fér cenu více fanoušků nepřilákal, škoda. Možná to bylo koncem zkouškového, možná větším počtem hiphopových akcí v květnu, které z hoperských kapes vytahaly všechny peníze… Ale nechat si ujít za 300 korun takovou kapelu je pro Brňáka vážně na facku. Styďte se, borci (co jste nedošli)!
Ale zpátky k britské kapele. Respektive půlce kapely. Na stage totiž dovalil jen DJ Nonames, MC Metropolis a… MC Orifice Vulgatron, který je stálým členem, nikde. Po tomhle skrčkovi jako by se slehla zem a místo něj přišel pokérovaný bílý londýnský MCík, navíc krapet těžká váha. Takže si asi dokážete představit, jak hutný měl tenhle borec hlas.

Kouzlo Foreign Beggars totiž kromě kvalitní hudební produkce různých (již výše vyjmenovaných) žánrů spočívá i v zajímavých barvách hlasů jejich MCs. Metropolis má typicky hutný černošský hlas, který dodá syrovost, zatímco Orifice Vulgatron má díky svým arabským kořenům takový drze spratkovský hlas. Prostě jedinečná kombinace, která se dobře poslouchá a společně s beaty šlape jako česká fotbalová reprezentace na Euru v roce 1996. Jenže výměnou Vulgatrona za londýnského umělce byla půlka kouzla pryč. Škoda…

Ponurá britská energie nakonec na Flédě rozpoutala pořádný mosh pit

Ale nářez to byl tak jako tak, o tom žádná. Potetovaný záskok z Londýna totiž nakládal slušné rapové party hraničící svou rychlostí spíše se slamem a díky rozmanitosti žánrů duněly beaty na Flédě jako děla při obléhání Fallúdže. V publiku se spustilo menší pogo, které sice většinou nebylo tak žhavé, jako na punkových či rockových koncertech, ale na hip hop vlastně dost ušlo. Až na ty hovadsky hozené kelímky s pivem, za které by si autoři zasloužili slovy Vladimira518 „výchovný dělo“.

Fléda tak byla pod neustálou palbou beatů a rýmů a zatímco se publikum u PSH spíše tak hýbalo do rytmu a vysloveně pařili jen někteří, u Foreign Beggars se párty rozjela už od začátku a jejich tvorba naopak nechala chladné jen některé návštěvníky. Ono zůstat klidný totiž u pecek jako Contact nebo Apex, kde vám v refrénu basa opravdu div neurve hlavu, ani nejde.

„Zná tu někdo crew jménem Noisia?“ zeptal se asi ve třech čtvrtinách vystoupení Metropolis publika na holandské drumcové trio, se kterým kapela natočila i celou desku. Odpovědí byl menší řev, ale hlavně další linoucí se hitovka Make Those Move z onoho společného alba I am Legion.
A tak člověk místy vlastně nevěděl, jestli je na hip hopu, drum´n´bassu, dubstepu nebo na čem vlastně. Ale nikomu to nevadilo, každý pařil ostošest.
Fingovaný konec vystoupení proto zastihl dav pod pódiem natolik nevybitý, že se hned, jak přišli hudebníci zpátky na pódium, začal formovat mosh pit, do kterého zazněly tóny pecky SHELLshock.
Promotéři tedy nelhali, když od Foreign Beggars avizovali nevídanou energii. Jako by se před vámi přímo urvala ze řetězu. Nikdy bych vlastně neřekl, že takovou atmosféru dokáže vytvořit jen takový zlomek lidí, co v pátek večer na Flédu dorazil.