Letošní divadelní sezonu v Moravském divadle Olomouc zakončila premiéra autorské inscenace Davida Drábka o nejznámějším fiktivním detektivovi všech dob, Sherlocku Holmesovi. Dílo plné hororově-komických prvků, perfektně promyšlených detailů, dokonalého obsazení téměř celého činoherního souboru, a s velmi originálním a překvapujícím příběhem by mohlo být považováno za skvělou tečku kostrbaté sezony. Nebo je to pouze úvod do nové, světlejší etapy divadla?

Autorský text Davida Drábka, který byl v letech 1996-2001 dramaturgem činoherního souboru Moravského divadla Olomouc, je samo o sobě velmi promyšleným literárním dílem, ve kterém dává i sebemenší detail postupem gradace určitý smysl. Již v roce 2010, kdy dramatický text vyšel, jej autor zinscenoval v Klicperově divadle, v němž v té době dělal uměleckého šéfa. Po třinácti letech se rozhodl tuto úspěšnou parodii na „doyleovky“ opět uvést na jeviště, tentokrát ale ve městě, ve kterém svou divadelní kariéru začínal. Olomoučtí diváci se tak rozdělili na dva tábory. První byli z názvu poněkud skeptičtí, čemuž dost napomáhal zvláštní dojem z nicneříkajícího plakátu, jenž má na inscenaci upozornit (ovšem tragické plakáty sezony 2022/23 MDO jsou tématem vhodným pro samostatný kritický článek). Druzí se naopak těšili a očekávali od Drábkova comebacku skvělý výkon, a ten také dostali.

Na pozvání současného šéfa činohry Romana Vencla vytvořil Drábek dílo, o kterém by se dalo diskutovat jako o počátečním díle nové vlny pro tamější činoherní soubor. Promyšlený příběh s interesantní zápletkou a nečekaným vyvrcholením nemá na jevišti MDO obdoby. Komedie s hororovými prvky nutí diváka mít se po celou dobu na pozoru, jelikož jsou mu v průběhu představení odkrývány informace podstatné k pochopení příběhu. Proto je zcela na místě zhlédnout tuto inscenaci alespoň dvakrát. Pokaždé v ní publikum může zaregistrovat jiné informace, kterých si prvně nevšimlo, a tudíž lépe pochopí důvody jednání postav nebo proč se vůbec konkrétní postavy v příběhu o Holmesovi (Roman Vencl) a Dr. Johnu Watsonovi (Lukáš Červenka) vyskytují. Humorný příběh byl famózně obsazen. Musím uznat, že konečně všem hercům jejich postavy sedí, jako by byly napsány přímo pro ně. Nejvíce, alespoň za mě, vyniká Tomáš Krejčí coby Red Ridding Hood. Herec byl konečně obsazen do role, díky které mohl rozvinout své herecké zkušenosti o postavu, jejíž povaha není tak monotónní jako ta ostatních rolí, které v MDO ztvárňuje. Podobně je na tom i Petr Vaněk a jeho role Sestry Phyllys. Je patrné, že jsou pro herce role komfortní a dokáží si je na jevišti naplno užít. Zábava musí, obzvlášť v tomto díle, být.

Scénografie Marka Zákosteleckého a kostýmy Sylvy Z. Hanákové situované do Anglie 2. poloviny 19. století dodávají příběhu až mystickou atmosféru. K tomu napomáhá i hudba Darka Krále s tajuplným podkresem. Nic není přehnané, vše má svůj smysl. Jen je zapotřebí si uvědomit, co je scénická realita a co scénická iluzivní realita, neboť inscenace se na tyto dvě reality dělí. K identifikování toho, zda se jedná o iluze postav nebo o jejich realitu, dopomáhá právě technická složka, zejména pak zvuk a osvětlení, a kostýmy. Nelze opomenout i píseň, kterou vousaté jeptišky (Ivana Plíhalová, Kristína Herz, Vladimíra Včelná, Lenka Kočišová, Jana Posníková, Romana Julinová a Petr Vaněk) zpívají spolu s Berany-Berany Doutz (Natálie Tichánková) na začátku druhého jednání. Text k ní složil významný český písničkář Ondřej Ládek, kterého si většina lidí vybaví pod pseudonymem Xindl X. Jde o další Drábkovu taktiku, čili dát divákovi indicii, která jej dovede blíže k pochopení díla. Kdo se do textu zaposlouchá, může pochopit kontext minulosti nejen vousatých žen, ale i záhadné dámy, která se opakovaně zjevuje Sherlocku Holmesovi. Jedná se o milenku z minulosti? Nebo snad o nějaký bývalý případ? To se divák dozví z klíčových informací v průběhu inscenace.

David Drábek se do Olomouce vrátil po více jak dvaceti letech a s ním přišla naděje na novou éru činoherního souboru divadla. Tato inscenace, která pasivně nutí diváka k přemýšlení nad jednotlivými indiciemi, aby si tak mohl spojit děj v jeden smysluplný celek, by mohla být úvodním dílem nové éry Moravského divadla Olomouc, zejména pak činohry MDO. Humor založený na intelektuální rovině, skvělé herecké výkony, mystické i hororové prvky doladěné hudební složkou, je zkrátka velkolepý způsob comebacku a zároveň i osvěžující čerstvý vítr pro strnulé plachty činoherní lodě.
DIVADLO: SHERLOCK HOLMES: VRAŽDY VOUSATÝCH ŽEN
Režie: David Drábek
Scéna: Marek Zákostelecký
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Hudba: Darek Král
Text písně: Ondřej Ládek alias Xindl X
Inspicient: Věra Šindlářová
Nápověda: Ilona Krejčí
Hrají: Roman Vencl, Lukáš Červenka, Vendula Nováková, Vlasta Hartlová, Zdeněk Julina, Ivana Plíhalová, Pavel Hekela j. h., Natálie Tichánková, Jaroslav Krejčí, Marek Pešl, Romana Julinová, Vladimíra Včelná, Jana Posníková, Petr Vaněk, Kristína Herz, Lenka Kočišová, Tomáš Krejčí, Jan Ťoupalík
www.moravskedivadlo.cz



