Fakt, že Dirty Harry za pár let oslaví devadesátku a pořád zvládne natočit solidní film, je pozoruhodný. Je to holt zkušený kmet, stejně jako Chris Kyle, přezdívaný Legenda – nejlepší sniper (s počtem 160 zastřelených), kterého kdy jednotky SEALs a armáda USA měly.

Filmy Clinta Eastwooda zbožňuji takřka nekriticky. Vzpomeňte skvosty jako Dokonalý svět (1993), Madisonské mosty (1995), z novějších pak Tajemnou řeku (2003), Million Dollar Baby (2004), nebo Gran Torino (2008). Z Amerického snipera jsem měla trochu hrůzu, protože téma hodní hoši z Ameriky versus zlí hoši z muslimských zemí nesnáším. Ať se vyslovíte jakkoliv, vždycky někoho urazíte. V dnešní době, plné politicky nekorektních prohlášení a přecitlivělosti, se recenze na podobný film píše velice těžko. Proto budu hodnotit film jako takový a nehodlám se tu pouštět do hlubších úvah. Ale jestli to chcete vědět, tak ne, nemám pocit, že film stříká patriotismus do všech stran. Je zkrátka takový, jaká je nálada v USA. Myslel stejně, jako všichni ti kluci, kteří naprosto upřímně milují svoji zem a jsou ochotní umřít kvůli americkým zájmům (ať už jsou jakékoliv). Je mi jich líto, ale vybrali si to sami.

Americky sniper

Americký sniper je kvalitní válečný film. Je především válečný, i když ne tolik, jako třeba Černý jestřáb sestřelen (2001, režie R. Scott). Zbude tu místo i na jiné věci, než jen rozstřílená okna a těla. I když stopáž je na můj vkus až moc dlouhá, myslím, že nudit se nebudete. Nejedná se o pomalé čekání na rychlý konec jako ve filmu Smrt čeká všude (2008, režie K. Bigelow), který uchvátil Akademii natolik, že mu přihrála Oscara za nejlepší film (ocenění sbíral i v dalších kategoriích). Nad nominací letošních 87. cen Akademie, kde byl Americký sniper mezi nejlepšími filmy, mi zůstává rozum stát. Řemeslně je to poctivě odvedená práce, ale víc nic.

Podobných příběhů, kdy zapálený voják odjel do Iráku nebo Afgánistánu bránit USA, jsou mraky. Buď na místě zjistí, že to všechno stojí pěkně za hovno a po zbytek života, má-li to štěstí a přežije, si léčí deprese, nebo má natolik zelený mozek, že mu vůbec nedojde, jak moc to tam stálo za hovno, ale i tak si musí léčit deprese, protože nikdo normální by to nerozdýchal. Brutalita a scény, ze kterých vám nebude nejlépe, filmu nechybí, na druhou stranu jich tam není nadbytek. Eastwood nezapomíná ani na protipól hrdiny, kterým je jeho manželka, tušící, že s jejím mužem není něco v pořádku. Žena, která si sice nikdy nechtěla vzít vojáka, ale nakonec to tak dopadlo a tím končí její klidné noci. Času na nějaké polemizování o tom, co je správné a co ne, Eastwood moc nedává. A chce to vůbec? Rozhodl se zkrátka vyprávět příběh člověka, kterého z nějakého vlastního důvodu uznává. Toť vše.

Americký sniper

Příjemným překvapením pro mě byl Bradley Cooper v roli Chrise Kylea, který konečně hraje. Už jsem si říkala, že si budu muset sehnat lístky na Broadway, kde donedávna hrál ve Sloním muži, abych zjistila, co na něm všichni vidí, a jestli vůbec umí hrát něco jiného než blbečky. Cooper nabral pár kilo hmoty, nasadil texaský akcent a jo, je výborný. I Sienna Miller v roli jeho manželky je věrohodná. Víc známých tváří chybí, což je jedině dobře.

Americký sniper

Máte-li rádi válečné filmy, nenechte si Amerického snipera ujít, patří k těm lepším. Nečekejte ale zázrak. Pro mě osobně pořád platí, že nejzajímavějším vojínem byl Forrest Gump, protože nerozeznal kulku od hmyzu.

Film: Americký sniper

USA, 2014, 133 min, Životopisný/Akční
Režie: Clint Eastwood