Audiokniha Ostré předměty se vám vryje pod kůži

140

Ke konci loňského roku uvedlo vydavatelství One Hot Book na trh audioknihu zpracovanou podle kontroverzního literárního debutu americké spisovatelky Gillian Flynn. Mladá chicagská novinářka Camille Preaker (v podání Lenky Krobotové) se po letech vrací do rodného města, aby tu napsala reportáž o nedávných hrůzných vraždách malých děvčátek. Příjezd na místa dávných traumat však otevírá staré rány…

Vyprávění začíná pozvolným tempem, kdy se Camille vydává na pokyn šéfredaktora napsat reportáž o výše zmíněných vraždách v jejím rodišti. Redaktorce se tam příliš nechce a posluchač se záhy dozvídá proč. Wind Gap je zvláštní místo s potemnělou atmosférou a místní obyvatelé přítomnost reportérky přijímají s nelibostí. Osobně mi městečko připomíná seriálové Twin Peaks – vše, co se o dění dozvíme od hlavní hrdinky, se vymyká normálu… během poslechu naskakuje husí kůže a tají se dech; jedno je od začátku jasné – ve Wind Gap se ocitnout rozhodně nechcete.

Prvních pár hodin poslechu máte pocit, že děj se bude ubírat po stopách klasické kriminálky – reportérka spolu s policejním detektivem budou hledat vraha malých holčiček a na konci se dočkáte rozuzlení děje a potrestání vraha. Autorka Ostrých předmětů se však nevydala tolik předvídatelnou cestou a zhruba v polovině knihy vložila do děje zásadní zvrat: Camille se totiž řeže. Trpí nutkáním k sebepoškozování, chcete-li. Kromě obličeje, dlaní a hřbetů rukou a kousku místa mezi lopatkami je její tělo pokryté slovy, která si do kůže ryla už od útlého dětství.

Ve chvíli, kdy nám Camille odhalí své tajemství, se děj už neomezuje pouze na pátrání po vrahovi, ale dozvídáme se, proč si Camille vlastně ubližuje a postupně odhaluje svou minulost – počínaje psychickými problémy, přes sexuální experimentování (jaké to je milovat se – Camille by řekla „šoustat“ – s mužem oblečená tak, aby nepoznal, že máte po celém těle jizvy?), až po chladný vztah k matce.

Posluchač během poslechu zažívá nejrůznější emoce – překvapení, znechucení, šok… možná bude chtít i audioknihu zastavit a už se k ní nikdy nevrátit – záleží, jak moc citlivý je. Sebepoškozování a vraždy dětí jsou totiž tou snesitelnější stránkou příběhu. Mnohem více s city zacloumá detailně popsaná dětská krutost, chování předčasně vyspělých děvčátek, jejich bezmezná drzost a životní styl srovnatelný s vyžilou prostitutkou těžce závislou na alkoholu a drogách.

Kvituji výběr vydavatelství One Hot Book, protože obsazení Lenky Krobotové hodnotím slovem perfektní. Hned, jak se zaposloucháme do příběhu vyprávěného v ichformě, poznáme, že se Krobotová vcítila do role psychicky nestabilní Camille s takovou vervou, že si děj představujeme jako film, v němž Krobotová doslova perlí v hlavní roli. Během čtení mění intonaci hlasu, nebojí se zdůrazňovat vulgární slova, která dodávají dané větě ten správný význam. Nemá problém zahrát hysterku, která na Camille křičí do telefonu a srší na ni jednu výčitku za druhou. O sebepoškozování mluví natolik přesvědčivě, že máte pocit, že s tím má osobní zkušenost. A závěr? Závěr knihy nám přednese s takovým údivem a šokem v hlase, že vám z toho bude mráz po zádech běhat ještě druhý den.

Ostré předměty jsou vynikající thriller a doporučuji ho všem vyznavačům tohoto děsivého žánru. Už jen fakt, že jsem si po poslechu audioknihy koupila knihu i v tištěné verzi, značí, že Gillian Flynn v kombinaci s Lenkou Krobotovou slibují napínavou jízdu od začátku až do konce.

Audiokniha: Ostré předměty

Autor: Gillian Flynn
Čte: Lenka Krobotová
česky, 9 hod. 21 min., 644 MB
Cena: 299 Kč

Přednes
10
10
10
audiokniha-ostre-predmety-recenzePrecizní zpracování děje, posluchač zažije několik zásadních zvratů, které ho udrží v napětí od prvního do posledního slova. Lenka Krobotová exceluje. Nikoho lepšího si pro namluvení Ostrých předmětů nedokážu představit.