Před několika dny vtrhli do kin bezkonkurenční Avengers, kteří vydělali obrovské sumy, jež předem neodhadovali ani ti největší optimisté. Svou kolosální dominanci ještě upevnili, když zlámali i spousty rekordů. Jen ke konci dubna jich měli na kontě skoro 150 a tohle číslo pravděpodobně ještě naroste. V neděli si připsali další vítězství, když se jejich celkové tržby z kin přiblížily k 2,2 miliardám dolarů a donutili tak Titanic, aby odplul na třetí pozici. Nyní se mílovými kroky blíží k Avataru, dosud nejúspěšnějšímu snímku všech dob. Překonají ho?

Noví Avengers doposud utržili v kinech celosvětově 2 miliardy a 260 milionů amerických dolarů. Což je ohromná suma a než dopíšu tento článek, bude zase o nějaký ten miliónek vyšší. Titanic přeskočili již o 73 milionů a uhánějí vstříc další metě. K vysněné první příčce zbývá ještě 527 milionů dolarů. Jen tehdy se Avatar, dosavadní tržební král, pokloní.

Kam až se Avengers vyšplhají?

Touto otázkou teď žije velká část internetu. Někteří spekulanti věří dokonce ve tří miliardový zázrak, čímž by Avengers nastavili zcela novou laťku a nadobro změnili dějiny kinematografie. Do dnešního dne měli tu výhodu, že brázdili kina celkem svobodně a nepřetahovali se o diváky s žádnou větší konkurencí.

Je běžné, že fanoušci chodí na filmy i několikrát a často dají přednost mainstreamu, než aby riskovali u menších a neznámých novinek, které mohou zklamat, což superhrdinské týmovce hrálo do karet. Jenže ode dneška se v předpremiérách promítá Detektiv Pikachu, první hraný pokémon film. Na tento generační fenomén se chystají vyrazit malí i velcí a Avengers by tak mohli o část diváků přijít.

Průměrný filmoholik si určitě rozmyslí, jestli jít popáté na Avengers, anebo si vychutnat nostalgickou jízdu s hrdiny svého dětství. Pikachua navíc namluvil Ryan „Deadpool“ Reynolds, divácký zájem je tedy zaručen… teď se nabízí otázka, jak velký.

Případný pokémonský úspěch by totiž mohl znamenat konec superhrdinské krasojízdy. První víkend, kdy je Detektiv Pikachu v kinech, ukáže, jak markantní odliv diváků Avengers zakusí a nejspíš budeme i schopni říct, jestli Avatar padne, nebo ne.

Dalším potenciálním problémem je „klam prvního návalu“, kdy jsou lidé velmi natěšení a chtějí novinku vidět co nejdřív. Je tedy možné, že většina lidí už Avengers viděla a zůstal jen zbyteček neukojeného publika včetně těch, kteří chtějí komiksovou jízdu vidět znovu. A to by nemuselo stačit.

V tuhle chvíli není nic jisté a jakékoli prognózy finálních tržeb se opírají jen o spekulace a bláhové odhady à la „věštění z křišťálových koulí“. Jisté je jen to, že nás čeká zajímavý souboj titánů s jediným vítězem. Režiséři nedávno ještě trochu rozvířili vodu, když se nechali slyšet, že Robert Downey Junior (Iron Man) si za svou roli zaslouží Oscara pravděpodobně více než kdokoli jiný za posledních 40 let.

To jsou silná slova, jelikož poslední čtyři dekády jsou plné úžasných snímků i filmových hvězd, které si svého Oscara tvrdě vydřeli. Těžko soudit, jestli by režiséři něco takového řekli, kdyby jejich film v kinech vyhořel.

Proč se Avengers: Endgame ve skutečnosti nikdy nestanou nejvýdělečnějším filmem vůbec?
Inflace. Na tu lidstvo rádo zapomíná. Všichni se radují, když jim stoupne výplata, jenže cena zboží na sebe nenechá dlouho čekat, a nakonec nula od nuly pojde. Pokud bychom inflaci promítli i do tržeb v kinech, nejvýdělečnějším filmem by se stal dnes již téměř zapomenutý Jih proti Severu z roku 1939 a na druhém místě by skončili původní Hvězdné války. I jinak obrovský Avatar by se v těchto tabulkách jevil jako drobeček, protože by se se svou výdělečností nevešel ani do TOP 10.

Jaké rekordy padly?

Pokud bychom se odhodlali vypsat všech 150 rekordů, stačilo by to na pěkný román, který by se vzhledem k zájmu o Avengers možná i docela slušně prodával. Dnes budeme skromnější a zaměříme se jen na ty nejzajímavější.

Nejsledovanější trailer. Ten si během úvodních 24 hodin pustilo 289 milionů diváků. Tím překonali sami sebe, protože předtím držel první místo trailer na Avengers: Infinity War s 230 miliony.
Rekord v předprodejích. Během šesti hodin od začátku prodeje lístků překonaly všechny dosavadní rekordmany včetně Star Wars: Síla se probouzí, Posledního Jediho i Avengers: Infinity War.

Nejdelší MCU film. Avengers trvají 3 hodiny a 58 vteřin. Původně měli být ještě o pár minut delší, ale režiséři rozhodli, že zrychlí rolování finálních titulků, čímž několik minut získali a lidé byli vděční, rychleji se totiž dočkali potitulkové scény, která ale nakonec k jejich zklamání chyběla… nebo snad ne? Objevilo se logo Marvelu a údery kladiva. To měl být odkaz na úplně prvního Iron Mana, když si Tony Stark ukoval první brnění v jeskyni prakticky z ničeho a nastartoval tím novou éru komiksových filmů.

V amerických kinech nejrychleji utržili 100, 200 a 300 milionů dolarů. Stačily jim tři dny a každý den překročili jednu z těchto částek.
Za úvodní víkend vydělali v Americe neskutečných 350 milionů a ze světa připlulo dalších cca 850.
Čína, která americkou produkcí často opovrhuje, si tentokrát sáhla do svědomí a darovala Avengers největší víkendový otvírák vůbec s 330 miliony dolarů.
Nejrychleji trhli 1 miliardu. Stačily jim k tomu tři dny.

Rekordy se přepisovaly i v České republice. V tuhle chvíli komiksovku vidělo více jak 680 tisíc diváků. Jen za prvních pět dní to bylo rekordních 384 tisíc a Češi tak přisypali do pokladniček nějakých 116 milionů Kč. Zatím je u nás nejúspěšnější hudební drama Bohemian Rhapsody s 250 miliony Kč.
I kdyby se Avengers nakonec nestali nejvýdělečnějším filmem novodobé historie, i tak mají důvod oslavovat. Nejenže zlomili desítky rekordů, vydělali neuvěřitelné peníze a brousí si zuby na Oscary, dokázali něco mnohem cennějšího. Povedlo se jim vytvořit mnohasetmilionovou základnu fanoušků, kteří přesně tenhle typ filmů zbožňují a nedají na ně dopustit, a něco takového má větší hodnotu než všechny rekordy, peníze nebo nablýskané Oscary světa.