Národní divadlo zahajuje novou operní sezónu, první se představí Norma Vincenza Belliniho. Premiéra této opery proběhla v pátek 2. října, druhá premiéra je naplánována na neděli 4. října. V titulních rolích se představí Marie Fajtová jako Norma, Aleš Briscein v roli Polliona a Jana Horáková Levicová jako Adalgisa. Ve Státní opeře proběhne od premiér do konce sezóny ještě pět repríz, poté bude inscenace hostovat v Japonsku.

Vincenzo Bellini uvedl svou operu roku 1831 v italské La Scale. Premiéra neměla valný úspěch, přesto se postupem času stala jednou z předních belcantových děl. Poslední uvedení této opery ve Státní opeře se datuje do roku 1905, dnes je tedy uváděna po 110 letech.

Norma

Inscenační tým je multinárodní. Hudební nastudování bylo svěřeno Enricu Dovicovi, italskému dirigentovi. Tato opera je pro něj oslavou dvaceti let spolupráce se Státní operou v Praze. Režie se ujal Tomo Sugao z Japonska, pro kterého je inscenace Normy debutem na české scéně. Podle něj je v připravované opeře spoustu témat a motivů, které se snaží vážným způsobem pojmout a vytáhnout a zdůraznit jádro každého z nich. Také tvrdí: „Hudba, která nám umožňuje prožívat s Normou její vnitřní boj, má v sobě takové napětí, že se z toho posluchačům málem potí ruce. Není téměř možné zůstat při poslechu klidný.“
O scénu se postaral slovenský scénograf Boris Kudlička. Scéna má podobu bunkru, což má vypovídat o společnosti, ve které se Norma nachází – uspořádání této společnosti je uzavřené, klaustrofobické, stejně jako vnitřek bunkru.

Norma

Po pěvecké stránce je Norma velmi náročným kusem. Belcanto je pěvecká technika, vyznačující se změnami síly hlasu při zpívání jednoho tónu a používáním různých osob. Zpěv je s hudbou velice provázaný. O to náročnější výstupy čekají české sólisty, především pak Marii Fajtovou, jejíž part je značně rozsáhlý a skrývá mnoho vokálních záludností.
Norma je tragická opera o dvou dějstvích, jež se odehrává v antické Galii. Hlavní dějovou linkou je, stejně jako v mnoha dalších hrách, milostný trojúhelník končící tragickou smrtí. Kdo však zemře, již musíte zjistit sami, nejlépe návštěvou představení ve Státní opeře.