Deset nejlepších soundtracků, které ve vás vyvolají vzpomínky na léto

2301

Výběr herců, kostýmy, animace nebo speciální efekty jsou klíčovými prvky každého filmu. A hudební soundtrack se v současnosti stal jeho nedílnou součástí. Film bez hudby je totiž metaforou těla bez duše, a co by tohle bylo za život? Tentokrát jsem se snažila zaměřit na deset nejlepších filmových a seriálových soundtracků, které na mě v průběhu prázdnin udělaly největší dojem. 

Lví král (The Lion King)

Jedná se o důvěrný počítačově animovaný remake stejnojmenného animovaného filmu z roku 1994 z dílen Walta Disneyho. Na novém soundtracku se objevují původní skladby, většina však byla přezpívána současnými hudebními velikány, jako jsou Beyoncé nebo Donald Glover, kteří taktéž propůjčili své hlasy dvěma hlavním postavám. Paralelně s tímto soundtrackem vznikl také The Lion King: The Gift, pod kterým se i se svým průvodním songem Spirit podepsala samotná Beyoncé. Tento rapově laděný počin možná nemá s klasickou disneyovkou nic společného, ale za mě výsledná spolupráce s Kendrickem Lamarem nebo Pharrellem Williamsem dopadla bravurně. A v poslední řadě za zmínku rozhodně stojí produkce, na které se podílel již zmiňovaný nestárnoucí Pharrell Williams a legenda mezi skladateli filmové hudby Hans Zimmer, a to je samo o sobě zárukou kvalitní hudby.

Tenkrát v Hollywoodu (Once Upon a Time in Hollywood)

Pokud se režie ujme Bůh jménem Quentin Tarantino a obsadí do svého filmu hollywoodské jedničky, jako jsou Leonardo DiCaprio, Brad Pitt a překrásná Margot Robbie, je úspěch předem zaručen. Pokud však příběh podtrhuje dobrý nebo jako v tomto případě téměř dokonalý výběr hudby, posunuje film ještě o několik levelů výše. Příběh vás přenese do Hollywoodu roku 1969 a stejně tak jako kostýmy i hudba perfektně zapadá a odráží vkus dané doby a odpovídá náladě jednotlivých scén. Ať už se jedná o soulovou divu Arethu Franklin nebo rockovou klasiku od Deep Purple, všechny písně dokonale zapadá do pochmurného příběhu Sharon Tate.

Spider-Man: Daleko od domova (Spider-Man: Far from Home)

Druhý díl a podle nedávných informací možná poslední marvelovka  s Tomem Hollandem v obleku pavoučího muže/kluka (kvůli neshodám mezi společnostmi Sony a Disney). Celý soundtrack od začátku až do konce složil jeden z nejznámějších skladatelů filmové hudby Michael Giacchino. Jeho kouzlo se skrývá v tom, že i bez jediného zazpívaného slova oficiální soundtrack naprosto dokonale podtrhuje romantické i dramatické scény superhrdiny houpajícího se na pavoučích sítích bojujícího se zákeřným Mysteriem.   

Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw (Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw)

Jedná se o spin–off jedné z nejznámějších filmových sérii o pouličním automobilovém závodění, který se ze skromného akčního filmu v průběhu 18 let proměnil v oblíbený blockbuster. S největší pravděpodobností nebude mít žádná z písní tak velký dosah jako See You Again (Wiz Khalifa, Rychle a zběsile 7). Není ale divu, že je soundtrack naplněný k prasknutí vzrušujícími songy jako Time In A Bottle (Yungblud), I’m Coming Home (Aloe Blacc) nebo například Even If I Die (Idris Elba, Cypress Hill). A jelikož se jedná o nekonečnou řadu a rychlá auta a přestřelky stále lidi táhnu do kin, můžete se již příští rok těšit na již deváté pokračování a zbrusu nový rapově laděný soundtrack.

Slunovrat (Midsommar)

Slunovrat je teprve druhým filmem Ariho Astera, který se opět dočkal velkého úspěchu. Spíše než o horor se však ve skutečnosti jedná o psychothriller, jehož největším kouzlem je režisérovo budování strachu pomocí světla, nikoli tmy. V souvislosti se soundtrackem se však o světlých tónech rozhodně mluvit nedá. Slova, která ho vystihují, jsou spíše „temný, pochmurný, depresivní“ a u nejméně 9 z 12 písniček vám bude běhat mráz po zádech, což jsou pocity, které by u vás měl takový film vyvolat. Bobby Krlic tedy odvedl svou práci na výbornou. Rozhodně to ale není nic, co byste si měli pustit před spaním.

Euforie (Euphoria)

Kontroverzní středoškolské drama o teenagerech, jejich drogových závislostech a sexu, často srovnávaný s britskými Skins. Euforie, jeden z nejočekávanějších seriálů roku 2019 z dílen HBO. Talentovaná Zendaya, ztvárňující hlavní roli psychicky nemocné a drogově závislé Rue, taktéž společně s Labrinthem nazpívala úvodní seriálovou píseň All For Us. Na seznamu oficiálního soundtracku se dále nachází současná velká jména jako BTS, Rosalía nebo Beyoncé. Za to, že se o Euforii mluví jako o nejvíce šokujícím televizním seriálu vůbec, však kromě dechberoucích hereckých výkonů hlavních postav patří největší dík producentovi celé show, kterým je kanadský rapper Drake.

13 Reasons Why (13 Reasons Why)

Musím přiznat, že patřím k části populace, která si myslí, že měl Netflix seriál 13 Reasons Why ukončit hned po první sérií. Co však hodnotím jako nadmíru povedené, kromě dramatických výkonů herců Alishy Boe a Brandona Flynna, je povedený soundtrack, který s ladnou dokonalostí dokresluje často vyhrocené emoce hlavních postav i dějovou linku, ať už se tedy jedná o zbrusu nové songy jako Teeth (5 Seconds To Summer), Die A Little (Yungblud), fuck, i’m lonely (Lauv, Anne Marie) nebo ostřílenou klasiku v podobě Duran Duran nebo The Clash, která bohužel není součástí hodinového soundtracku. 

Stranger Things (Stranger Things)

O retro seriálu Stranger Things, dobově se vracejícím do starých barevných osmdesátek, oplývajícím dětskou naivitou a důvtipem, pomocí kterého se snaží postavit zlu prostupujícího do našeho světa z paralelního vesmíru, určitě již všichni slyšeli. Nová letní série se mimo jiné pyšní i vyšperkovaným soundtrackem, na kterém zazní jedny z nejhranějších písniček osmdesátých let. Je libo The Who, Madonnu nebo snad Never Ending Story v podání jedné z hlavních postav Gatena Matarazza? To všechno i mnohem víc neodmyslitelně patří k minulé éře a nově i k třetí sérii Stranger Things.

Příběh služebnice (The Handmaid’s Tale)

Příběh zvráceného světa, kde dochází k omezování a týrání žen na úkor neplodných a vysoce postavených rodin, jejichž životním cílem je vychovat ‚svého‘ potomka. Při odhlédnutí od děje, na který často budete nevěřícně zírat s otevřenými ústy, považuji výběr často pozitivní hudby v kontrastu s pokřiveným dějem za naprosto geniální. Vypovídají o tom i samotné názvy písní – Heaven Is A Place On Earth nebo Good Day. Za nejepičtější moment celého seriálu však stejně vnímám scénu, kde za zvuků pozitivní I Don’t Like Mondays od The Boomtown Rats do základů shoří dům velitele Waterforda.

La casa de papel (Money Heist)

La casa de papel aka Money Heist je jedním z nejúspěšnějších španělských seriálů a zároveň nejsledovanějším neanglickým seriálem na Netflixu. V osmi epizodách červencové již třetí série se postupně zaposloucháte do více než čtyřiceti písniček, a to jak anglických (například známé Feeling Good nebo Lonely Boy od The Black Keys), tak nejhranějších španělských pecek současnosti. A jelikož je soundtrack jedna z věcí, které se věrní fanoušci tohoto seriálu nemohli dočkat, můžete se společně s nimi těšit také na další řadu a s tím spojený nový seznam jako na míru ušitý El Profesorovi.