Zdánlivě je to sázka na jistotu. Bez roucha je populární komedie, která dobývá jeviště celého světa už od roku 1982. To ale neznamená, že je snadné ji nastudovat. Právě naopak. Extrémně v ní záleží na přesnosti a načasování jednotlivých scén. Hra má totiž dvě roviny. Jednou je zkouška divadelního souboru a druhou to, co se reálně odehrává za scénou.

Ocitáme se uprostřed poslední zkoušky před zítřejší premiérou. Hra ovšem vůbec nevypadá tak, jako by byla těsně před dokončením. Herci jsou často zmatení, ve stresu dělají různé kiksy a režisér se jen s vypětím všech sil snaží zachovávat chladnou hlavu. Což se mu mezi občasnými výbuchy vzteku celkem daří.

Hra britského spisovatele, novináře a dramatika Michaela Frayna má originální půdorys. To, co nervózní soubor tak hekticky nacvičuje, je bláznivá komedie o domě plném dveří, kam nečekaně přicházejí různé postavy, které tam vůbec neměly být. Hospodyně měla mít volno, realitní agent tu není od toho, aby si vodil do domu svých klientů milenku, a majitelé se nemají co vracet, když kvůli daním dlouhodobě žijí v zahraničí. Nejdřív vidíme, jak se tento bláznivý rej rozehrává při zkoušce na jevišti. Zároveň poznáváme slabosti herců a hereček a jejich vztahy, milostné i jiné. To se ještě víc rozvine ve druhé části, kdy se ocitneme za scénou. Kulisy k nám stojí zády a mimo naše zorné pole se znovu odehrává hra tentokrát už naostro, z níž slyšíme jen text. My naopak vidíme, jak se vztahy mezi jednotlivými aktéry inscenace posunuly, nebo spíš vyhrotily. Jak vzájemné lásky a nelásky, případně jiné vášně pod tlakem probíhajícího představení kulminují. A to vše pokud možno potichu, aby si toho divák, kterého tušíme za jevištěm, nevšimnul. V poslední části nám točna nastaví kulisy znovu zepředu, a my opět sledujeme děj bláznivé komedie. Tentokrát už ale zmatky a chaos dosahují vrcholu a záhy je možné úplně všechno.

Inscenace je velmi náročná pro všechny herce. Každý z nich má prakticky dvojroli a načasování vstupů musí být bez přehánění na vteřinu přesné. Bez toho by stavba čím dál bláznivějšího příběhu nebyla možná. Hra nám také představuje různé herecké typy, které, stejně jako „zmatek za jevištěm“, jsou nepochybně dobře odpozorovány autorem, který má s divadlem letité zkušenosti.

Tomáš Šulaj představuje režiséra, jehož zájmem je nejen nastudovat úspěšnou frašku, ale také přeobsadit roli své osobní milenky. Jakub Svojanovský jako Garry v roli realitního makléře je temperamentním, ale taky žárlivým partnerem, který vidí nevěru za každým rohem. Naproti tomu Tomáš David zosobňuje Fredericka v roli majitele domu jako nesebevědomého herce hotového vždy představení zkomplikovat svojí nejistotou a fyzickou křehkostí. Hana Tomáš Briešťanská jako roztržitá Dotty v roli hospodyně zase zvyšuje zmatek pomocí talířů sardinek, které se záhadně objevují a mizí po celou dobu představení. Svojanovský a David s velkým nasazením předvádějí situační komiku a s gustem kloužou právě po rozšlapaných sardinkách. Smyslem pro komiku jsou obdařeny také Petra Lorencová jako Belinda v roli manželky majitele domu a Štěpánka Romová jako mladá Brooke představující Garryho milenku. Na ní tak trochu spočívá úkol ospravedlnit název celé hry, protože je ve svých výstupech nejčastěji „bez roucha“. Vladimír Krátký jako Selsdon v roli zloděje skvěle ztvárnil herce, který je pro své stáří a výběrovou nedoslýchavost po většinu času beznadějně mimo. Sice menší, ale důležité role sehrává i Hana Drozdová a Michal Bumbálek v rolích inspicientů.

Vystřihnout komedii tak, aby přesně a hladce klapala, je umění. Zvlášť v případech jako je tento, kdy by ztráta tempa byla pro inscenaci smrtelná. Činohře brněnského Národního divadla v režii Lukáše Brutovského se tentokrát povedlo vyhnout se všem úskalím a uvést inteligentní komedii, která oplývá slovním i situačním humorem. Bez roucha se určitě stane divácky velmi vděčným titulem. A to plným právem.

DIVADLO: BEZ ROUCHA

Autor: Michael Frayn
Režie: Lukáš Brutovský
Scéna: Pavel Borák
Kostýmy: Markéta Sládečková
Hudba: Lukáš Brutovský
Hrají: Tomáš Šulaj, Hana Tomáš Briešťanská, Jakub Svojanovský, Štěpánka Romová, Tomáš David, Petra Lorencová, Vladimír Krátký, Michal Bumbálek, Hana Drozdová
Premiéra: 28. 04. 2023
Národní divadlo Brno, Mahenovo divadlo

10
10
9
10
divadelni-recenze-bez-roucha-nd-brnoMimořádně zdařilá komedie z hereckého prostředí je plná skvělého humoru. Využívá paralely mezi světem na jevišti a skutečnými životy herců. Její pojetí je velmi osobité. I když pracuje s osvědčenými motivy, jako je nevěra a žárlivost, dokáže je podat nově a zábavně. Je určena všem, kdo se chtějí inteligentně pobavit.