V pražském Museu Kampa od 11. srpna probíhá výstava, kterou si nenechá ujít snad žádná žena a ani mnohý muž. Pojem a legenda ve světě obuvnictví, Manolo Blahnik, zde za sebe nechává promlouvat své výrobky, nebo možná lépe řečeno svá malá umělecká díla, jež svědčí o jeho genialitě.

Položme si hned na začátek otázku, zda výstava stojí za to. Mnozí možná vzpomenou na výstavu Timeless Blanky Matragi v Obecním domě. Velká očekávání vyústila ve velká zklamání. Přítomno bylo nějakých deset modelů, pár skic a šlus. Vyhozené peníze. Nafouknutá bublina těžící ze jména slavné návrhářky. Upřímně musím doznat, že s podobnou vidinou jsem se vydala i na tuto výstavu. Zde však malá očekávání vyústila ve velké překvapení.

Nejprve zmiňme informace. Výstavu doprovází několik „tabulí“, z nichž vyčtete vše důležité o Manolově životě i inspiraci. Nevím, jak pro vás, ale pro mě je to velmi zásadní aspekt. Na výstavy se chodím nejen kochat, ale také něco přiučit a vždy tedy vítám dostatek informací. Dozvíte se tak, že Blahnik dosud osobně dohlíží na veškerou výrobu, která je povětšinou prováděna ručně a proto není možné za den vyrobit více než 100 párů bot. Nebo také, že než se Blahnik pustil do bot, snil o kariéře kostýmního výtvarníka, protože miluje filmy.

Avšak nejdůležitější součástí výstavy jsou boty samotné. A musím říci, že zde se opravdu zadařilo. Retrospektivní výstava mapuje 45 let Blahnikovy práce a k vidění je zde okolo 200 bot. Ty jsou rozděleny do šesti tematických celků: Core, Gala, Umění a architektura, Geografické vlivy, Příroda a Materiály. Samotnou obuv doplňuje i pár desítek kreslených návrhů a je zajímavé porovnat tyto kresby s výslednou obuví. Každý vystavený střevíc je navíc popsán a vy můžete obdivovat širokou škálu materiálů, z nichž Blahnik obuv vyráběl. Síťovina, šifón, satén, semiš, krokodýlí kůže, ještěrčí kůže, pony kůže, tvíd, tartan a mnoho a mnoho dalších. Blahnik se nebojí ani využívat takové materiály, jako jsou korály. To z jeho bot činí opravdové unikáty.

Osobně se mi nejvíce líbily sekce Příroda, Geografie a Gala. Příroda byla Blahnikovi blízká odjakživa a byla jí věnována jeho první kolekce bot na přelomu 60. a 70. let, kterou navrhl pro Ossieho Clarka. Geografické vlivy vzešly z Blahnikových cest po světě a je zajímavé boty odhadovat a zkusit zařadit.

„Inspirují mne květiny, tvary listů, barvy, palmové listy, které také vkládám do vzorů svých bot. Můj estetický přístup k botanice dokazuje, jak je pro mne důležitá práce s detailem.“ Manolo Blahnik

I když mnohdy je to snadné, boty inspirované Inuity, Japonskem či Afrikou poznáte hned. Dalo by se ale říci, že Blahnik nacházel inspiraci téměř ve všem, co mu prošlo životem. Inspiroval se slavnými malíři (Goya, Picasso, Mondrian), architekturou (španělské katedrály), literárními díly (Flaubertova Paní Bovaryová) či slavnými osobnostmi (Brigitte Bardot).

Zakončíte-li svou prohlídku v sekci Gala, nemůže se vám dostat lepšího finále. Honosná i extravagantní obuv z netypických materiálů, bohatě vyšívaná a zdobená, blyštící se až zrak přechází. Pomyslnou třešinkou na dortu je pak několik párů, které Blahnik navrhl pro film Sofie Coppoly Marie Antoinette.

Proto váháte-li, zda se na výstavu vydat, mohu vám ji jen doporučit. Pro hovoří hned několik důvodů: Manolo Blahnik je nesporný pojem a i žena, jež se o boty zrovna nezajímá, jeho jméno zná. Česká republika je, díky Blahnikovým českým kořenům, jedinou zemí ve střední Evropě, v níž výstava zakotvila. Nebudete zklamáni kvantitou, naopak budete mít co obdivovat minimálně hodinu. Alespoň vezmete-li to pořádně i se čtením popisků a zkoumáním detailů na výšivkách – užijte si své vstupné! Možnost výstavu navštívit máte do 12. listopadu 2017.

 

Manolo Blahnik – The Art of Shoes @ Museum Kampa, Praha