V současnosti má každý z nás alespoň jedny doma. Oblékáme je denně, ať už do práce, školy, do města nebo na společenskou událost. Život bez džínů si zcela jistě nedokážeme představit. Kde vůbec tento populární oděv vznikl a jak se v průběhu let vyvíjel?

Prostý nápad

Píše se rok 1853. V Kalifornii propukla zlatá horečka a každý se chtěl stát milionářem. Také mladý německý přistěhovalec Levi Strauss, vlastním jménem Löb Strauß, přichází do San Francisca, aby zbohatnul; ne díky zlatu, ale především díky obchodu s látkou. Zakládá zde svůj vlastní podnik Levi Strauss & Co. a v průběhu let se z něj stává známa osobnost.

V té době od něj nakupuje látky krejčí Jacob Davis, za kterým v roce 1870 přišla zákaznice s žádostí o ušití pevnějších kalhot, jelikož její muž snadno a rychle kapsy roztrhá. Davis přišel s jednoduchým nápadem spojovat vrchní rohy kapes nýty a aby víc prodloužil životnost kapes, přidal ještě kapsový stehový design. A tehdy se to stalo. Plátěné kalhoty, později vyráběné z denimu, měly obrovský úspěch, a dokonce je začaly napodobovat další krejčovské firmy.

To Davise vedlo k tomu, aby si kalhoty nechal patentovat. Bohužel nedokázal sehnat 68 dolarů na zaplacení dokumentu, a proto napsal dopis Straussovi, ve kterém mu popsal svůj nápad způsobu výroby pevnějších kalhot a naznačil, že by se o patent mohli podělit. Strauss byl nápadem nadšený, patent zaplatil a 20. května 1873 jim byl uznán.

Odkud se vzal pojem džíny a jak vypadaly ty první?

Záhy po uznání patentu vznikl nejznámější model levisek – 501. Do roku 1890 byl pouze označován písmeny XX a kalhotám se neříkalo jinak než pásové montérky. Tyto montérky měly jednu zadní kapsu s prošitým lemem, hodinkovou kapsu, knoflík na šle a poklopec na knoflíky, ale v průběhu let prošly pár inovacemi – přidaly se kapsy, poutka na pásek, byly odstraněny knoflíky na šle a ze zadních kapes a přidala se ochranná známka.

Přechod na název džíny nastal až v roce 1960, kdy firma tento oficiální název přijala převážně díky mladým, kteří montérky takto nazývali. Ale proč právě džíny? Toto slovo je odvozené především od barviva bleu de Genes neboli janovská modř, jež se používalo k obarvení denimu. V Česku můžeme zaslechnout další názvy jako texasky nebo rifle podle italské značky, která u nás za komunismu byla rozhodně dostupnější než levisky.

Levi’s (Zdroj: www.profimedia.cz)

Džíny v průběhu let

Ve 20. letech se poprvé namísto poklopce s knoflíky objevuje zip od firmy Lee, založené již v roce 1989. První džínový boom nastal ve 30. letech minulého století, když přestaly být pouhým pracovním oděvem a staly se symbolem Západu a westernu. Návštěvníci z Východu vykupovali obchody a pomohli šířit tento oděv do zbytku země, dokonce i do zámoří. V Evropě byly džíny poprvé vyrobeny v roce 1948, v továrně Mustang Jeans, jež později dala světu první stretch džíny.

50. léta značí obrovskou popularitu převážně u hollywoodských hvězd a rebelů, jenž rádi porušovali status quo. James Dean, Marlon Brando nebo Marilyn Monroe popularizovali džíny ve svých filmech. Poptávka rostla, stejně tak jako myšlenka, že džíny způsobují rebelii, a proto byly v mnoha školách zakázány. Nastolily se nové trendy jako černé džíny, vznikly první „tříčtvrťáky“ a do popředí se dostaly i další firmy jako Lee nebo Wrangler.

Zdroj fotografie: www.profimedia.cz

Největším trendem let šedesátých byly bezpochyby zvonové džíny spolu s džínovými bundami. Květinové děti džíny všelijak zdobily – kamínky, vyšívání nebo samolepícími obtisky, to vše vyjadřovalo svobodu. V Československu se dají oficiálně sehnat džíny od 70. let, a to v Tuzexu. Každý po nich toužil, poptávka byla bohužel vyšší než nabídka, a tak nezáleželo na tom, zda vám sedí střih nebo velikost, prostě jste brali, co bylo.

Mustang (Zdroj: www.profimedia.cz)

Komerčně a designově nejlepší období pro džíny přichází v 80. letech. Legendární reklama Calvin Klein s Brooke Shieldsovou a sloganem „Chcete vědět, co je mezi mnou a mými Calviny? Nic.“ přitahuje nespočet lidí. Vznikají nové techniky úprav, sepírají se, zastrkávají se do vysokých bot, největším trendem jsou džíny s vysokým pasem nebo roztrhané džíny. Od let devadesátých se setkáváme s nejrůznějšími variantami džínů, některé modely byly módními prohřešky a některé přetrvávají dodnes.

„Velká trojka“

Dnes na trhu nalezneme nespočet různých značek a výrobců džínů. Zda jsou kvalitní, musíte posoudit sami. Nicméně ty původní a nejznámější přetrvávají dodnes. Firma Levi‘s, jež může za zrod džínů, je jednou z největších světových značek v oblasti módy. Společnost nabízí i jiný sortiment, ale jejich nejznámějším kouskem jsou právě 501, kterých se prodalo přes 4 miliardy kusů.

Značka Lee má opravdu pozoruhodný začátek, původně se jednalo o obchod s potravinami a jelikož měli problém s dovozem oděvů pro své zaměstnance, rozhodli se, že oděvy budou vyrábět sami. Tímto krokem se z potravinářského obchodu stala značka určující trendy s jasným cílem – oblékat celou rodinu.

Poslední z velké trojky je značka Wrangler. Ta vsadila především na oblékání kovbojů a rodeo jezdců, jelikož jejich džíny byly a stále jsou velmi odolné a pohodlné. Dodnes vsází na jednotlivé prvky, které je rozlišují – například barevné prošívání kapes nebo specifický knoflík.
Rovné, skinny, s vysokým pasem, zvonáče, mrkváče, široké a volné, ať už jsou světlé, nebo tmavé, džíny prostě patří k našemu každodennímu životu a už je jenom na vás, jaký střih si zvolíte a s čím je zkombinujete. Džíny jsou zásadní součástí současných outfitů a každý z nás by měl mít alespoň jedny v šatníku.