K-Pop aneb Když se z hudebního žánru stane životní styl

3623

Hudební žánr. Životní styl. Pestrobarevné účesy. Rekordní sledovanost videoklipů. Každý si pod pojmem K-Pop představí své. Jistě všichni pamatujeme hit roku 2012 Gangnam Style, který má na svědomí korejský interpret PSY. Skoro nikdo mu nerozuměl, a přece každý ho zpíval, ba i tancoval. Tehdy K-Pop skutečně pronikl do České republiky. Rozhodně nečekejte, že všechny videoklipy a písničky jsou stejně blázniv.

Kořeny K-Popu

K-Pop, neboli korejský pop je směsice hudebních stylů, jako je pop, hip hop, R’n’B a řada dalších. Dalo by se říct, že jde o velmi experimentální žánr, jenž má bohatou historii sahající až do roku 1910, kdy Japonsko začalo zemi okupovat. Během okupace Korejského poloostrova vznikla populární hudba, jež byla předchůdcem K-Popu. Během korejské války sem pronikla americká populární hudba, a ta ovlivnila celou korejskou kulturu. Další roky se místní popkultura vyvíjela především díky mladým lidem, kteří chtěli nejenom vyjádřit svůj názor světu, ale přizpůsobit se i publiku.

Za začátek éry K-Popu by se dal považovat debut skupiny Seo Taiji and Boys. Když v roce 1992 debutovali s písní I Know, získali obrovskou popularitu především díky experimentování s melodií, která byla ovlivněna americkým hip hopem a rapem. Od té chvíle všichni věděli, že K-Pop už nikdy nebude stejný.

Poté přišel fenomén tzv. idolů. Od poloviny 90. let vznikaly nejen první chlapecké a dívčí skupiny, ale také velké společnosti. Idolové jsou čím dál mladší, aby byli ve stejném věku jako jejich posluchači. Kapely jako H.O.T, g.o.d nebo Baby V.O.X. vytvořené v této éře ovlivňují nové interprety dodnes.

První světové úspěchy

Velký boom zažil K-Pop již na začátku 21. století, kdy se stal populárním i v jiných asijských zemích, převážně v Japonsku a Číně. Umělci začali sklízet obrovské úspěchy a taky překonávali první rekordy. Světový úspěch sklidil v roce 2012 videoklip k písni Gangnam Style od PSY, jenž jako první překonal hranici miliardy zhlédnutí, a během let 2014-2017 byl nejsledovanějším videoklipem na YouTube.

Od té doby se mnoho skupin snažilo proniknout především na americký trh. Skupiny jako 2NE1, Girls‘ Generation a EXO byly prvními K-Pop umělci, kteří se umístili v žebříčku Billboard 200. Velké úspěchy sklízí především BTS, jež jako první korejská skupina vyhrála cenu Top Social Artist na amerických Billboard Music Awards za rok 2017 a 2018. S písní DNA vystupovali na American Music Awards. Taky jejich album Love Yourself: Tear se v žebříčku Billboard 200 umístilo jako první, a dokonce má nominaci na Grammy za nejlepší vizuální návrh obalu.

Stoupající popularita

Proč je tedy K-Pop tak moc populární napříč všemi generacemi a celým světem? Skupiny si vytvářejí své vlastní éry nebo koncepty, do kterých se poté stylizují. Ty mohou vytvářet vlastní příběh nebo dokonce alternativní svět. Mezi nejznámější a nejpopulárnější koncepty patří školní uniformy, bad boys a bad girls, pohádky nebo nadpřirozenost. Dívčí skupiny se mnohdy snaží být co nejvíce roztomilé.

Písně mají různá témata. Nezpívají o drogách, penězích nebo slávě. Písně jsou o vztazích, sebelásce nebo sociálních problémech. Některým lidem pomáhají překonat životní krize a dodávají jim energii. Mnoha lidem ani nevadí, že korejštině nerozumí, jde o pocit z hudby, k mnoha videoklipům jsou však přidány titulky.

Skupiny navštěvují různé televizní nebo rozhlasové programy, mají sociální účty a pořádají srazy s fanoušky, mají i vlastní pořady. Vytvářejí si s nimi specifický vztah. Mají obrovské fanouškovské základny, které proti sobě nechcete poštvat. Některé se navzájem podporují, někteří našli nové kamarády a mezi některými vládne válka.

Členové vydávají své sólo písně nebo covery, snaží se komunikovat v angličtině, někteří hrají v různých seriálech. Některá alba jsou dokonce v japonštině. Choreografie jsou mnohdy až neuvěřitelně synchronizované a obtížné, ale ani to fanoušky nezastaví v tom, aby se je naučili. Je zde opravdu hodně faktorů, proč je K-Pop tak populární.

Vícečlenná uskupení jsou běžným jevem, každý z nich je opravdovým originálem, a proto přitahují více fanoušků, kteří se do svých idolů mnohdy i stylizují jak vizáží, tak i chováním. Na internetu naleznete mnoho obchodů, které prodávají oblečení, jež měl někdo ze členů kapely na sobě například ve videoklipu.

Živá vystoupení lákají různými efekty. Můžou zde být ohně, VCR nebo mnoho tanečníků na jednom místě. Vystupovat na hlavních asijských předávání cen je pro skupiny velká čest a svá vystoupení promýšlí do detailů. Fanoušci zde hledají různé indicie, které napoví, jaký bude další koncept.

https://www.youtube.com/watch?v=dU3zQNdKp80

Těžký život idolů

Sláva a úspěch je snem každého zpěváka. K úspěchu v K-Popu vede velmi trnitá cesta, při které vám podráží nohy skoro každý. Než se ale stanete zpěvákem, musí si vás vybrat jedna ze společností. V K-Popu existuje tzv. „Velká trojka“: S.M. Entertainment, YG Entertainment a JYP Entertainment. Kromě nich existuje mnoho dalších, například Big Hit Entertainment nebo Cube Entertainment.

Podepíšete smlouvu a stane se z vás tzv. trainee. Společnost vám poskytne společné bydlení s ostatními trainees a platí veškeré výdaje za průpravu, díky které je šance stát se K-Popovovu hvězdou. Tyto výdaje musejí někteří splácet zpátky, někdy si ze své hudby proto nevydělají zhola nic. Možná právě kvůli společným strastem se z nové skupiny stane rodina a jejich vztahy jsou pevné. Než proběhne debut skupiny, uplyne i několik let. Za tyto roky trainees berou taneční lekce, zpívají a učí se další jazyky.

Společnost kontroluje vše, co trainees a idolové dělají – od jejich chování, vztahy až po styl oblékání. Musejí dodržovat pravidla ohledně randění, dodržování správné diety, mají daný rozvrh a svůj volný čas mnohdy stráví zdokonalováním se, ať už v tanci nebo ve zpěvu. Jejich výkony sahají až za hranice jejich možností, a proto jsou někdy během vystoupení vyčerpáni. I přesto na sobě nedávají nic znát, aby nezklamali nadšené fanoušky.

K-Pop v Česku

Věřte, nebo ne, K-Pop v Česku má taky svoji základu, dokonce velkou. Tomu nasvědčuje i fakt, že se zde každoročně pořádá K-POP Contest. Zde soutěží jednotlivci nebo skupiny ve zpěvu i tanci. Pokud vyhrajete, odcestujete do Koreje, kde probíhá finále K-POP World Festivalu. V minulosti se Češi několikrát dostali až do finále.
Vyloženě český K-Popový interpret zatím neexistuje, možná je to jen otázka času. Pokud si ale chcete poslechnout K-Pop v rádiu, každou neděli od 18:00 má rádio SeeJay pořad K-Pop Time.