V sedmatřicátých knižních tipech si představíme dvě knihy Nakladatelství Slovart – tentokrát se však nejedná o obrazové publikace, ale o detektivku a satirický příběh ze světa reklamy.
Dominik Dán – Něžná fata morgána
Dominik Dán se už přes dvacet pět let zabývá vyšetřováním zločinu. Osobní kontakty s vrahy, lupiči, únosci a jinou „vybranou společností“ mu umožnily pochopit nepsané zákony podsvětí. Ze svých bohatých zkušeností čerpá při tvorbě mrazivě autentických detektivních příběhů.
V současné době je nejprodávanějším slovenským autorem, všechny jeho knihy se okamžitě staly bestsellery.
Zfilmovaná podoba knihy Rudý kapitán měla v kinech premiéra v loňském únoru. Příběh z období detektivních začátků Richarda Krauze se odehrává v listopadu 1989. Richard Krauz pracuje na oddělení vražd už půldruhého roku, ale starší kolegové na něj stále hledí jako na kriminalistické ucho.
Starý detektiv Burger, jeho učitel, má na stole tři staré nevyřešené vraždy mladých žen, které vrah zardousil, sexuálně zneužil a jejich mrtvoly zanechal v městském parku na lavičce. Způsob provedení všech tří vražd napovídá, že se jedná o jednoho a téhož pachatele. Vyšetřování vyžaduje specializovaný tým, ale vedení a stranický orgán tento požadavek ignorují.
Nechtějí vyvolat mezi obyvatelstvem nežádoucí paniku. Měsíc před revolucí dojde ke čtvrté vraždě a ta potvrdí Burgerovo varování, že vrah pokračuje dál. Bohužel je pozdě. Přijde revoluční listopad 1989 a společenské poměry se radikálně mění ze dne na den. Osudy lidí se setkávají a protínají na náměstí a v cinkotu klíčů zaniká osamělý výkřik, že jeden z nich je bezcitný vrah.
Něžná fata morgána je mým prvním setkáním s Dominikem Dánem a musím říct, že bylo více než příjemné a ostatní autorovy publikace mám už na svém must-read listu. Nabízí čtenáři dvě sympatické postavy: ostříleného detektiva Eda Burgera a Richarda Krauze, vnímavého začátečníka.
Oba kolegové se vzájemně špičkují, mají společnou nevoli k nařízením „shora“, která jim brání v jejich práci a oba se po svém vyrovnávají se změnou režimu. Velkým plusem je i zasazení děje do nám známého prostředí a odhaluje pozadí sametové revoluce – poměry v období před ní, během ní i po ní.
Děj skvěle odsýpá, Dán nedává šanci čtenáři knihu odložit a napíná ho do poslední vteřiny. I fakt, že závěr knihy nepůsobí příliš uvěřitelně, mu odpustíte. Ač se jedná o vážné téma, autor se nebojí sem tam použít homorné situace.
Dominik Dán je vynikajícím spisovatelem detektivek, jeho léta strávená ve společnosti kriminálníků se promítají na každé straně příběhu. A to jsem se od řady Dánových fanoušků dozvěděla, že tato kniha patří mezi ty slabší, které zatím vyšly… pokud se tedy Něžná fata morgána řadí mezi ty méně oblíbené, nemohu se dočkat, až se začtu do jeho předchozích titulů.
John Kenney – Pravda v reklamě
John Kenney pracoval jako reklamní textař v New York City sedmnáct let. Od roku 1999 psal také do časopisu New Yorker. Některá z jeho děl se objevila ve sbírce humoristických příběhů New Yorkeru s názvem Disquiet, Please! Kniha Pravda v reklamě, podle které se natáčí stejnojmenný film, je jeho románovým debutem. Žije v Brooklynu v americkém New Yorku.
Finbar Nolan je ztracený a osamělý. Jen o tom ještě neví. Přestože unikl z prostředí modrých límečků v Bostonu, aby nastartoval mírně úspěšnou kariéru v reklamní agentuře na Madison Avenue. S blížící se čtyřicítkou je plný zmatků. Nedávno zrušil svatbu, a teď, několik dní před vánočními svátky, musí zrušit dlouho plánovanou dovolenou, protože je nucen v rekordním čase napsat a natočit reklamu pro důležitého klienta, výrobce plenek. Navíc to má být reklama, která se bude vysílat při Super Bowlu.
Ale je to ještě mnohem horší. Fin se dozví, že jeho dávno odcizený a kdysi násilnický otec těžce onemocněl. A že ho bratři ani sestra nemají v úmyslu navštívit. Ta zpráva ho přiměje zásadně přehodnotit dosavadní volby: uvědomit si vztah ke kolegyni Phoebe, zpochybnit význam plenek ve svém životě, a nakonec si přiznat i pravdu o vlastním životě a minulosti.
Finbar Dolan mě chytil na první dobrou. Respektive styl psaní Johna Kenneyho a hlavně zasazení děje do prostředí reklamní agentury. Každý, kdo někdy v reklamě pracoval, nebo k ní má jakkoliv blízko, v knize pozná totiž buď sám sebe, nebo někoho ze svých kolegů. A také řadu situací, které denně v práci zažívá.
Otázkou je, jak moc kniha zaujme čtenáře, kterému je tato branže cizí. Příběh není příliš uspořádaný a chvílemi hlavní hrdina působí jako muž, který trpí krizí středního věku, neví, co se sebou a čtenáře svým fňukáním unudí k smrti.
Vnímavý člověk však mezi řádky jistě najde poselství, které nabádá všechny, kdo se zasekli v každodenním stereotypu, aby se z této smyčky vyvlékli a zkusili žít tak, aby pouze nepřežívali, ale aby skutečně žili. A to autor zvládl bravurně.
Nečekejte zásadní dějové zvraty, nečekejte humor, u kterého se budete za břicho popadat, nečekejte ani překvapivý závěr. Pokud si ale chcete přečíst oddechovou knihu, která se lehce čte a dokáže motivovat ke změnám, které pomohou vytrhnout se z ubíjejícího životního stylu, neváhejte si ji pořídit.
Knihy zakoupíte na www.slovart.cz.