Jak šel čas s titulními bondovskými písněmi

1130

Poslední film Jamese Bonda s Danielem Graigem již po několika odkladech konečně vstoupil do kin. K Není čas zemřít zkomponoval hudbu věhlasný Hans Zimmer, ovšem titulní píseň mělo na starosti sourozenecké duo Billie Eilish a Finneas. Řadí se tak k dalším skvělým interpretům jako je Tina Turner nebo Louis Armstrong, kteří vytvořili úvodní písně k minulým bondovkám. Tradice bondovských písní je vskutku dlouhá a lze v ní pozorovat vývoj populární hudby napříč lety a také způsoby, jakým se populární hudba kombinuje se zvukem big bandu, tak charakteristickým pro Jamese Bonda. Ten se stal charakteristickým díky ikonické hudební témě k prvnímu filmovému Bondovi Dr. No (1962), kterou vytvořil Monty Norman a John Barry a jeho orchestr. John Barry se podílel na mnohých dalších soundtracích a bondovských písních.

Goldfinger – Shirley Bassey (1964)

Byl to však až třetí film Goldfinger se Seanem Connerym, který odstartoval onu tradici úvodních písní. Před Goldfingerem jsme ve snímku Srdečné pozdravy z Ruska mohli slyšet původní píseň, ovšem až při závěrečných titulcích. Tato píseň pokračuje v big bandové estetice, přičemž je v ní zakomponován silný bondovský hudební motiv, který jsme mohli slyšet již v Dr. No. Píseň byla velice úspěšná a není proto divu, že se Shirley Bassey chopila dalších dvou titulních písní – k filmu Diamanty jsou věčné a Moonraker.

You Only Live Twice – Nancy Sinatra (1967)

Mnohými je tato skladba považována za nejlepší bondovskou ústřední píseň. Velmi ikonický je především leitmotiv ze začátku skladby, obsahující vysoké tóny houslí a lesní rohy v pozadí, dotvářející harmonii.

We Have All The Time in the World – Louis Armstrong (1969)

Louis Armstrong a jeho charakteristický hlas vytvořil píseň, která evokuje pohodovou atmosféru, což je u bondovských filmů poměrně nezvyklé. Jde to však ruku v ruce s větší nadsázkou a odlehčeností, která se do bondovských filmů vkrádala, přičemž ji dovedly k dokonalosti až filmy s Rogerem Moorem. Ačkoli se od silného big bandovského zvuku lehce opouští, stále můžeme slyšet vysoké smyčcové motivy v pozadí, které připomínají předchozí píseň Nancy Sinatry. Přestože jediná bondovka s Georgem Lazenbym často nepatří mezi fanoušky k nejoblíbenějším, její ústřední píseň ale rozhodně patří mezi ty nejkvalitnější.

Live and Let Die – Paul McCartney & The Wings (1973)

Slavný Paul McCartney a jeho kapela The Wings využívá mnohem více big bandových prvků, ovšem propojuje to s elektrickou kytarou. Tato kombinace se v pozdějších písních také hojně užívala a slyšíme ji samozřejmě už v Dr. No. Píseň také obsahuje pasáž s poměrně odlehčeným vyzněním, dokonce i s prvky reggae. McCartney se pravděpodobně inspiroval příběhem, jehož části se odehrávají na Jamajce.

All Time High – Rita Coolidge (1983)

V písni Rity Coolidge jde velmi dobře poznat osmdesátkový styl, který můžeme slyšet i v dalších bondovských písních, které měli na starosti například Duran Duran nebo A-ha. All Time High se objevila ve snímku Chobotnička s Rogerem Moorem a je to také první píseň, ke kterému byl natočen samostatný videoklip.

Licence To Kill – Gladys Knight (1989)

Píseň z filmu Povolení zabíjet s Timothy Daltonem v hlavní roli byla velice úspěšná především mezi evropskými posluchači a diváky. Gladys Knight a další autoři do prozatím nejdelší bondovské skladby zahrnuly prvky R&B, které byly v devadesátých letech velmi oblíbené. Také v ní můžeme slyšet žesťový motiv přímo ze skladby Goldfinger.

GoldenEye – Tina Turner (1995)

První bondovka s Piercem Brosnanem obsahuje píseň, na které se podílela velká hudební jména populární hudby. Text písně sepsal Bono a nazpívána byla Tinou Turner. S touto písní se zase vrací zpět k silným a charakteristickým big bandovým prvkům. 

The World Is Not Enough – Garbage (1999)

Do poměrně psychedelického alternativního rockového zvuku kapela Gargage skvěle zapojila žestě a smyčce, velmi příznačné pro bondovské filmy. To se nedá říct o následující písni Madonny ve filmu Dnes neumírej, která krom lehce připomínajících smyčcových linek nepoužila vlastně žádný z bondovských hudebních motivů.

You Know My Name – Chris Cornell (2006)

Teď už se dostáváme do éry Daniela Graiga a tato píseň se objevila jeho prvním bondovském filmu Casino Royal. Píseň byla velice úspěšná nejen mezi fanoušky, ale také mezi kritiky. Chris Cornell z rockové kapely Audioslave vytvořil nejrockovější verzi titulní písně, přesto do ní opět vkládá big bandový nádech. Ačkoli využívá instrumentáře typického pro rockový žánr, rozeznáme mnoho klasických akordových postupů bondovských skladeb.

Skyfall – Adele (2012)

Po všech těch letech právě tato píseň poprvé vyhrála Oscara za nejlepší originální píseň. Skladba byla složena samotnou zpěvačkou a Paulem Epworthem. Po prvním refrénu v písni autoři odkazují na původní hudební motiv Montyho Normana z roku 1962. Adele a Epworth chtěli vytvořit píseň, která by evokovala smrt a znovuzrození, což se jim rozhodně povedlo.