Na začátku října se do kin zase připlížil strach sám – remake filmu To sklidil překvapivě spoustu ovací. Pro zastánce knih nebo jen ty, co si rádi vychutnají příběh v celé jeho šíři, je tu nově namluvená audiokniha od vydavatelství OneHotBook. A je tak dobrá, že si ji snad pustíme celou znovu.

Audioknihy kolosálních bichlí často trpí mnoha nešvary. Čtenáře unudí desítky hodin monotónního vyprávění, začne se ztrácet v ději nebo si dokonce znechutí hlas, který pořád slyší.

To je jedna z nejobsažnějších knih Stephena Kinga s názvem To. Vydavatelství OneHotBook se povedlo všem nástrahám vyhnout a sází před nás samé trumfy. Proč si nás zase omotali kolem prstu?

Vzhledem k úspěchu hororového snímku, který se dočkal svého remaku, vypustili do světa první část knihy. Jeden si řekne: „Než doposlouchám těch dvacet hodin, vyjde i druhá část!“ Leda houby s octem.

Celou stopáž zlikvidujete jak porci guláše po dlouhém pochodu, ani se nestihnete rozkoukat. A nastoupí horší utrpení, než vám způsobuje čekání na další díly Hry o trůny. Příběh je poutavý, to už prověřily miliony čtenářů. Stephen King je mistr napětí a pomalého, plíživého strachu. Zápletku odvíjí opatrně, rád zabíhá do detailů a barvitě vykresluje své postavy – jejich minulost, běsy, touhy…

Recenze hororu TO: Je libo přes dvě hodiny strachu?

Ten správný „drive“ jeho vyprávění ale dodají až vypravěči. Je jich šest, stejně jako dětí v Klubu smolařů. Dobrá, možná opomíjím Stanleyho, ale vzhledem k jeho koupelnovému excesu s žiletkami se není čemu divit… Michal Zelenka jako tlusťoch Ben Hanscom zní až nakažlivě pozitivně i v momentech, kdy Ben prchá před Henrym a ostatními.

Billa mluví Jan Vondráček a se svým mírným chraplákem zní opravdu jako rozený vůdce a občasné Billovo koktání zvládá velmi přirozeně. Jedinou ženou v celém ansámblu je Beverly s hlasem Jitky Ježkové. Jemný dívčí hlas popisující drsné zacházení Beverlyna otce a poté i manžela je zvláštně pobuřující. Osud dívky je posluchači najednou mnohem blíž, niterně se ho dotýká. Jan Zadražil povídá jako Eddie Kaspbrak kouzelně o Bostonu. Celý začátek kapitoly Přehrada v Ladech je poutavým líčením špinavého a starého města. Hlasy za Ritchieho „Kecala“ Toziera mění David Novotný a ano, je otravný a zároveň zábavný.

Roli vypravěče převzal Pavel Soukup, distingovaný a úctyhodný za každých okolností. Jeho vážný a přesto měkký hlas umí způsobit husí kůži jako lusknutím prstů. Jednotlivé kapitoly mají vždy svou drobnou znělku a jakkoli dovádivé se zvuky snaží být, maximálně vás z nich mrazí.

Namluvená kniha posluchače neděsí tolik jako její papírová sestra. Možná proto, že cizí hlas způsobuje, že se necítíte tak sami. Nebo proto, že to někdo jiný prožívá za vás, neztotožňujete se tolik s postavami. Příběh je v této formě ale mnohem plastičtější. Je prosté od sebe odlišit jednotlivé děti. Celý děj vidíte před sebou. Stejně tak některé scény, které v knize nebyly až tak pekelné – při výběru správného tónu hlasu vás nutí křečovitě svírat opěradla židle. To nikdy nebude tak děsivé, jako když mu skvělý herec propůjčí svůj hlas a volá na vás, vábí, ať se jdete také vznášet.

OneHotBook dostávají zase pět hvězd z pěti, protože se s nimi nedá nic jiného dělat. Audiokniha To je udělaná s respektem a láskou k jejímu autorovi (kéž by to mohla říct i většina filmových adaptací). A pokud by se rozhodli namluvit i jiné Stephenovy pohádky pro dospělé, bylo by to jen dobře (…vůbec se zde nepřimlouvám za Řbitov zviřátek nebo Nezbytné věci…).

Audiokniha: To

Vydavatel: OneHotBook
Režie: Hynek Pekárek
Formát: 4 x CD mp3
Délka nahrávky: okolo 50 hodin
Vypravěč: Pavel Soukup
Klub smolařů: Bill Denborough – Jan Vondráček // Richie Tozier – David Novotný // Beverly Marshová – Jitka Ježková // Eddie Kaspbrak – Jan Zadražil // Ben Hanscom – Michal Zelenka // Mike Hanlon – Vasil Fridrich
Cena: 799 Kč

Přednes
10
10
10
recenze-audiokniha-stephen-king-to-one-hot-bookAudiokniha je namluvená s láskou a precizností; vyděsí i pobaví, ale hlavně udrží v napětí od začátku do konce. Dívčí hlásek Jitky Ježkové v roli Beverly ve vás vyvolá tolik spravedlivého vzteku na její tyrany, až se tomu sami budete divit. Dlouhá stopáž jako by ani nebyla. Nahrávky slupnete jako misku malin a budete se rozhlížet po dalších.