Humorný balet o svéhlavé dívce a přísné matce se uváděl na mnoha jevištích světa a nyní se opět objevuje i u nás, na prknech Národního divadla. Verzi Fredericka Ashtona z roku 1960 s českým baletním souborem nastudovala Jane Elliot. V titulních rolích se představí hned pět alternací, zmiňme například Matěje Šusta či Ondřeje Vinkláta v roli Colase a Alinu Nanu nebo Nikolu Márovou v roli Lise.

Marná opatrnost (La Fille mal gardée) vznikla v roce 1789, je tak nejstarším baletem, který se zachoval do dnešních dní a je stále uváděn. Původní název zněl Dívka špatně střežená (ono La Fille mal gardée), hned při dalším uvedení v roce 1791 však dostala hra nové jméno – Balet o slámě. Později se k tomu přidala i Marná opatrnost. Zatímco sláma odkazující na venkov později zmizela, zbylé dva názvy se uchovaly. Venkov přesto zůstává důležitou součástí baletu, celý děj se ostatně odehrává tam.

Láska k venkovskému prostředí, ke kraji Suffolk, inspirovala i Ashtona, aby vytvořil choreografii k Marné opatrnosti. Práce na baletu mu zabrala pouhé čtyři týdny. Jak ale poznamenává současný umělecký šéf baletu Národního divadla Filip Barankiewicz, který v Marné opatrnosti během své kariéry též tančil, v navenek jednoduše působícím díle se ukrývají složité party. Ashtona při tvorbě baletu inspirovalo i berlínské uvedení Janáčkovy Lišky Bystroušky, jež se odráží v úvodním tanci kohouta a slepic. Podobně i postava Alaina je inspirována koktavým Vaškem ze Smetanovy Prodané nevěsty.

Marná opatrnost je komickým a humorným baletem a tak je k němu i v nejnovější adaptaci přistupováno – s humorem a vtipem. Malované kulisy, které divák spatří ze všeho nejdříve, skoro hraničí s kýčem, který ale k venkovu (respektive ke stereotypům o venkovu) tak nějak patří. Pasoucí se krávy odlétají spolu se zvedající se oponou a následuje první
tanec – kohout (Jonáš Dolník) se slepicemi brzy ovládnou celé jeviště.

Následná sóla Lise a Colase nás nechají seznámit s hlavními hrdiny. V mnou navštíveném představení se premiérově představili Magdaléna Matějková a Adam Zvonař. Lise Matějkové nemám co vytknout, tančila s lehkostí i patřičným hereckým výrazem. Totéž bohužel nemohu říci o Adamu Zvonařovi, jehož výkon zastínili další tanečníci – Alexandre Katsapov jako matka Simone a Jakub Rašek v roli ťunti Alaina.

Dojem ze Zvonařova výkonu bohužel pokazila i jeho nejistota při téměř akrobatické zvedačce v prvním dějství. Škoda, ale lze doufat, že s přibývajícími reprízami nabude jistoty a pak jeho výkon bude opravdu odpovídat sólové roli. Takto si mě však naprosto získal svým sólem Alexandre Katsapov v dřevácích. Alain byl zase veskrze komickou postavičkou, jehož pitvoření a záměrně neobratné kroky musely být snad nejtěžší rolí.

Kostýmy jako by odpovídaly kulisám. Jsou velmi pestré, kanárková žluť se zde nepodceňuje. Kombinace barev také balancuje na hranici kýče, ale zvládne se udržet na správné straně a spolu se scénografií tvoří harmonický celek. Veselost a pestrost k tomuto baletu a jeho svižnému ději ostatně patří. I sborové pasáže, které většinou působí jako nucená vycpávka děje, zde mají své místo a svůj smysl, ať už se jedná o tanec ženců či stavění májky. Marná opatrnost se v Národním divadle zkrátka vyvedla a jistě nadchne i ty nezapřisáhlejší odpůrce baletu.

Divadlo: Marná opatrnost

Choreografie: Frederick Ashton

Hudba: Louis Joseph Ferdinand Hérold

Hudební aranžmá: John Lanchbery
Scéna a kostýmy: Osbert Lancaster

Světelný design: Jean-Pierre Gasquet
Hudební nastudování: Václav Zahradník
Dirigent: Václav Zahradník, Sergej Poluektov
Autoři fotografií: Dasa Wharton a Martin Divíšek
Tančí: Alina Nanu / Nikola Márová / Marta Máchová Drastíková / olga Bogoliubskaia / Magdaléna Matějková, Ondřej Vinklát / Giovanni Rotolo / Matěj Šust / Adam Zvonař / Daniel Camargo, Venceslav Burlac / Mathias Deneux / Jonáš Dolník / Jakub Rašek / Gianvito Attimonelli, Alexandre Katsapov / Jiří Kodym a další

10
10
10