Roztančený orchestr, strastiplná cesta, rozdíly mezi muži a ženami? V Petite Mort najdete od každého něco. Moderní balet, při kterém si poslechnete známá díla Beethovena, Mozarta a Schuberta rozhodně stojí za pozornost.

Petite Mort

Petite Mort je balet, na který se bez obav může vydat i ten, kdo tanci běžně neholduje. Celé představení je rozštěpeno do čtyř odlišných částí, je proto mnohem stravitelnější než balety, na které je běžně divák v tuzemsku zvyklý. V první části baletní sbor brněnského Národního divadla usedá na židle ve fracích, stává se orchestrem i nástroji zároveň a zazní Osudová. Tak začíná choreografie Mária Radačovského s názvem Beethoven. Je hravá a krásně ilustruje průběh celé symfonie. Mám snad jedinou výtku – baletní soubor dokáže být velice synchronizovaný, když dojde na scény s větším množstvím tanečníků, ale v momentech, kdy tančí v menších skupinkách, jedou občas jeden hot a druhý čehý. Což se místy sice ztratí, ale u simulace orchestru to není zrovna žádoucí.

Petite Mort

Druhé taneční číslo je též dílo Mária Radačovského a nese název Spolu. Jak řekl sám autor, jedná se o ztvárnění poměrně osobního příběhu, který se točí okolo jeho vytrvalosti udržet bratislavský balet na úrovni. Divák vidí prázdnou scénu nasvícenou jedním přímým světlem a tanečníka, kterého následuje celá skupina. Tanec podbarvuje Schubertův smyčcový kvartet Smrt a dívka, který se po právu řadí k jeho nejznámějším dílům.

Petite Mort

Třetí část je bezesporu nejvtipnějším baletním číslem večera. Masculine/Feminine Lukáše Timuláka si bere na paškál oblíbené paradoxy z kontrastu mezi mužem a ženou a vyjadřuje je tancem. Vzniká tak dynamický kousek, který krom hudby podbarvuje i charismatický hlas Petra Halberstadta, komentujícího děj. Setkáte se v něm s (ne!)sekýrujícími manželkami, oblíbenými tchýněmi a malými domácími rozpory. Podle finálního čísla Jiřího Kyliána je pojmenováno celé představení – Petite Mort. Řada krásných pas de deux kopíruje melodie Mozartových klavírních koncertů. Tanečníci používají při tanci dvě rekvizity. Muži třímají krom svých partnerek kordy a ženy tančí s plesovými šaty.

Petite Mort

Celé uspořádání hodně připomíná Osudové lásky, které měly premiéru v Janáčkově divadle v dubnu 2013, v nich měl ostatně také prsty M. Radačovský. Jeho rukopis je čitelný a ústí do divácky atraktivních děl. Petite Mort je díky své rozmanitosti jedním z nich. Pokud se budete chtít pokochat, zajděte si 27. února do Janáčkova divadla v Brně.

 

Balet: Petite Mort

Hudba: Ludwig van Beethoven, Franz Schubert, Herbie Flowers, Barry Morgan, Masakazu Ito, Wolfgang Amadeus Mozart
Choreografie: Mário Radačovský, Lukáš Timulák, Jiří Kylián
Režie: Mário Radačovský, Lukáš Timulák
Scéna: Peter Biľak, Jiří Kylián
Kostýmy: Patricia Barker, Linda Tublerová, Joke Visser
Světelný design: Tom Visser
Choreografické nastudování: Mário Radačovský, Lukáš Timulák, Elke Schepers
Asistent choreografie: Ivan Příkaský, Jana Ruggieri, Jana Přibylová, Mário Radačovský
www.ndbrno.cz

PLUSY

Představení jak dělané i pro ty, kteří nejsou skalními fanoušky baletu.
Krásné i zábavné choreografie na oblíbenou hudbu.

MÍNUSY

Občasně nedostatečná synchronizace tanečníků.