V nakladatelství Albatros Media vyšla biografika o Marilyn Monroe. Útlá kniha zaujme zejména svým grafickým zpracováním, ovšem obrázky převládají na úkor textu. Ten pak sice říká vše podstatné, ale někdy až s bulvárním zjednodušením.

Přestože je Marilyn Monroe již více než 50 let po smrti, stále je nezapomenutelnou ikonou Hollywoodu. Za svých krátkých 36 let dokázala pobláznit nejednoho muže i ženu a vydobýt si na Betty Grablové filmový trůn královny Hollywoodu. Stala se múzou umělců, a to i v době, kdy už nežila. Díky portrétu Andyho Warhola z roku 1967 (pět let po její smrti) je její tvář neodmyslitelně spjata nejen s pop artem, ale popkulturou jako takovou.

Lidstvo však mívá tendence si podobně proslulé osobnosti, jejichž sláva nadále přežívá, idealizovat a vykreslovat v o něco jasnějších barvách. Což je i případ Marilyn a nově vyšlého životopisu v podobě biografiky. Katie Greenwoodová, jež je pod knihou autorsky podepsaná, čtenářům nabízí Marilyn stíhanou nepříznivým osudem. Nepochopenou umělkyni, které zlá filmová studia nedají možnost si zahrát i něco jiného než hloupoučké blondýnky. Herečku, jejíž excesy a pozdní příchody omlouvá její nízkou sebedůvěrou a zdravotními potížemi. Ženu, jež touží po lásce, ale stále nemůže najít toho pravého. Ach!

Na jednu stranu je pravda, že život se s Normou Jeane Mortensonovou, z níž se později vyklubala Marilyn Monroe, dvakrát nemazlil. Otce nikdy nepoznala a její matka trpěla psychickým onemocněním, takže nebyla schopná se o ni postarat. Marilyn tak celé dětství pendlovala mezi různými příbuznými, pěstouny a sirotčinci. Na radu své pěstounky Grace Goddardové se hned v 16 letech vdala, aby se vyhnula dalšímu pobytu v sirotčinci. Manželství však nevydrželo dlouho, stejně jako dvě další, která následovala.

Marilyn naneštěstí sklon k psychickým trápením po své matce zdědila. Nízká míra psychické odolnosti a labilita pak s její profesí a nutností se vyrovnat se stresem filmové branže nebyly dvakrát kompatibilní. Což se jeví jako příčina všech jejích pozdějších problémů. Zvláště o natáčení komedie Někdo to rád horké zákulisní informace hovoří jako o utrpení všech zúčastněných na place. Zdali však můžeme Marilyninu nezodpovědnost přisuzovat pouze jejímu komplikovanému zdravotnímu stavu, je otázkou. Obávám se, že takto černobílé, jak se nám to snaží autorka podsunout, to nebylo.

Kniha je rozdělena do čtyř částí nazvaných Život, Svět, Dílo a Odkaz. Kapitola mapující Marilynin život nabízí ilustraci rodokmenu i několik časových os. Jedna z nich se věnuje střídání různých domovů a pěstounů, další pak filmovým začátkům budoucí hvězdy. V této kapitole se také dozvíte, jak moc se život Marilyn Monroe podobal další slavné hollywoodské herečce Jean Harlowové. A také se samozřejmě dočtete, jakými všemi nemocemi Marilyn údajně trpěla. Jednou z nich byla i Meniérova choroba, jejíž léčba vyžaduje pravidelný a střídmý jídelníček, vyloučení alkoholu, kofeinu a cigaret. Ehm.

Druhá kapitola je věnována převážně tomu, co měla Marilyn nejraději. Od obsahu její knihovny přes oblíbené jídlo a podniky až po nejoblíbenější filmové outfity. Nechybí ani porovnání manželů Joea DiMaggia a Arthura Millera. A hned dvě strany se zabývají léky, které Marilyn užívala. Nebylo jich málo…

Následující kapitola pojednává nejen o filmech, kterými se Marilyn proslavila, ale také o jejích honorářích. Několikrát se stalo, že Marilyn podepsala nevýhodnou smlouvu, která jí nárokovala snad ještě nižší honorář, než si vydělali komparzisté. Poslední část je už trochu plytkým shrnutím kariéry, které doplňuje pasáž o #MeToo, jež nám sděluje, že nejde o převratnou novodobou myšlenku a že s nevhodným pánským obdivem se musela vypořádat i samotná Monroe v 50. letech.

Graficky je kniha zpracovaná moc hezky, ale na 100 stranách nedává příliš prostoru pro hlubší pojetí. Životopis tak klouže spíše po povrchu a vybírá fantastické informace, jako například jakým šampaňským Monroe zapíjela své prášky nebo kolikrát přišla pozdě na natáčení filmu Princ a tanečnice. Kniha tak místy připomíná spíše bulvární plátek. Na druhou stranu k ikoně popkultury a hollywoodské hvězdě prvního formátu se takovéto pojetí docela hodí.

Kniha: Biografika Marilyn

Autor: Katie Greenwoodová
Překlad: Jiří Mánek
Ilustrace: Matt Carr
Vydavatel: CPRESS / Albatros Media
Rok vydání: 2020
Počet stran: 96
Cena: 269 Kč

8
Obsah
5
3
recenze-biografika-marilynU této publikace forma převážila nad obsahem. Samozřejmě název napovídá, že nepůjde o klasicky pojatý a detailně propracovaný životopis hollywoodské hvězdy, ale že zde významnou roli sehraje grafické zpracování. To je vskutku povedené, ovšem na úkor informací, které jsou spíše povrchní a bulvárního rázu. Takže pokud vás zajímá, jakým šampaňským Marilyn zapíjela své prášky nebo co má společného s hnutím #MeToo, rozhodně po knize sáhněte.