Mimo prostor a čas – přesně tam se nachází fantazie Clarka Ashtona Smithe

58

Clark Ashton Smith byl americký spisovatel a básník, který žil mezi lety 1893 a 1961. Ačkoli byl uznávaným autorem již během svého života (uznáním ani přátelstvím se Smithem se netajil například H. P. Lovecraft), psaní Smithe neuživilo a musel se zabývat i například zahradničením nebo výkopovými pracemi. O tom svědčí i fakt, že část vybraných spisů pod názvem Mimo prostor a čas u nás vyšla teprve letos jako jeho první kniha.

Mezi žánry, kterými se Clark Ashton Smith zabýval, patří horor, fantasy a sci-fi. Lákalo by si myslet, že jeho fantazie je důsledkem psychického onemocnění, kterým trpěl, je to však pouhá domněnka. Jeho životopisci je nicméně podložená informace o jeho téměř fotografické paměti, díky níž si uchoval v paměti celé slovníky a encyklopedie. Bohatá jazyková zásoba se projevila i v jeho díle, už po přečtení několika málo stran z výboru na mě jazyk působil květnatě a hutně, jako bych se prodírala hustým medem.

Pro českého čtenáře, který se se Smithem ve svém jazyce setkává díky této knize poprvé, může být také zpočátku komplikované představit si různá místa děje. Smith si pro své příběhy a povídky nevytvořil jen jeden svět, ale hned několik. Čarodějové, nekromanti a stvůry jako z nočních můr vás budou provázet několika stránkami, aby vás záhy zase opustili – povídky v tomto souboru jsou relativně krátké a nepřesahují dvacet stran. To dodává souboru na čtivosti. Škoda je, že kniha není víc ilustrovaná, s ohledem na to, že Smith byl i malíř. Bylo by příjemné oživit knihu i tímto jeho talentem.

Ti, kteří se chtějí seznámit i s autorovým životem, se nemusí spoléhat jen na Wikipedii. Prvních třicet stran knihy je věnováno předmluvě Stephena Jonese, britského spisovatele a vydavatele hororových antologií, v níž Clarka Ashtona Smithe podrobně představuje. Možná by jen tento text mohl být čtivější a nepůsobit jako akademický esej, na druhou stranu o to dychtivěji se zakousnete do Clark Ashtonových povídek. Pravda, jejich hororovost i fantazijnost jsou asi na stejné úrovni, jako jsou horory E. A. Poea, přesto se jedná o zajímavou sondu do žánru v počátcích 20. století, což by si žádný fanoušek fantasy neměl nechat ujít. Už jen proto, aby docenil, k jakému posunu od tehdejší doby došlo.

Kniha: Mimo prostor a čas

Autor: Clark Ashton Smith
Překlad: Linda Bartošková, Antonín Handl