Že nevíte, kdo byl Daniil Ivanovič Charms? Ale to je škoda! Charms byl spisovatel a dramatik pohybující se na pomezí surrealismu, absurdního dramatu a čehosi nedefinovatelného. Přestože jeho texty není snadné formálně zařadit, lze z nich vyčíst hořký cynismus. Jeho, byť sebeabsurdnější, texty však vždy předstihla realita Sovětského svazu. Během jeho života totiž vrcholily stalinské čistky a Charms čelil depresím, vězení a nucené psychiatrické hospitalizaci. Zemřel zapomenutý v leningradském žaláři ve věku pouhých 37 let.

Baby

Já sama se s tímto činarem, jak byl tento směr nazýván v Rusku, seznámila prostřednictvím Levných knih. Kdysi tam po desetikoruně prodávali knížečky ve formátu A6, což se nedalo odmítnout, neboť ve výběru jste mohli objevit nemalé poklady: Baudelaireovu Báseň o hašiši, De Quinceyho Vraždu jako krásné umění, rozhovory s Bukowskim nebo Ginsbergem a samozřejmě i Charmsovu knihu povídek nazvanou Bába.

Baby

Když jsem proto loni v létě zjistila, že Charmsovy povídky byly v Divadle Na zábradlí proměněny do divadelní adaptace, mé srdce zaplesalo. Zároveň se však i zachmuřilo, neboť jsem si nedovedla představit, jak něco takového může vypadat na jevišti. Inscenovat neinscenovatelné? Zbláznila se snad režisérka Anna Petrželková?

Nezbláznila. Právě naopak, zřejmě velmi dobře věděla, co dělá. Hra Báby má spád a ani chvíli se nenudíte. Čtyři báby žijí v poněkud pokřiveném domě, stejně křivé jsou za svá léta i ony. Zlomyslnosti se meze nekladou, nestydí se proto předbíhat svou kolegyni ve frontě na vodku, když ta zrovna, chudinka, hloubá, zda je dřív sedmička nebo osmička. Charmsovy texty jsou na jeviště převedeny různě, jako dramatická situace, převyprávění či pouhý náznak.

Baby

Jednotlivé báby jsou od sebe takřka k nerozeznání. Všechny mají stejně obtloustlé postavy, šedé drdoly, šaty s květovaným vzorem. Škodolibé, drbů chtivé, komunikující pomocí univerzálního „Hééé?“ jsou postavami veskrze komickými. Čtvero bab doplňují dva mladí kadeřníci s bizarními účesy, na které si báby dělají zálusk. Nedají se však a bábám zdařile unikají.

Anna Petrželková zinscenovala zdánlivě nezinscenovatelné více než zdařile, hra působila nenuceně, jakoby Charmsovy texty byly určeny pro divadelní prkna odjakživa. Obdivovatelé Charmse se tedy rozhodně nemusí bát navštívit Divadlo Na zábradlí a představení Báby si plně vychutnat. Jsem si nicméně jistá, že ho dokážou ocenit i ti, kterým jméno Daniil Ivanovič Charms říká pramálo.

Divadlo: Báby

Premiéry: 12. a 13. prosince 2014
Délka představení: 80 minut bez přestávky