A zní to více než trefně. Nový projekt Rosti Nováka mladšího nese totiž název Family. Výše uvedená věta je vyjádřením typického pocitu, který má sem tam každý z nás vůči své rodině. I když nás občas sere, máme ji rádi a nedáme na ni dopustit. Totéž se snaží demonstrovat i Rosťa Novák ve Family. Jen s tím rozdílem, že má rodiny dvě. Osobní a uměleckou. Nebo že by obě splynuly v jednu?

„Do projektu Family jsem pozval všechny ty, kdo prošli naším souborem za posledních 5 let. Podařilo se mi dát dohromady 20 lidí, včetně mého syna, který nedávno skočil první dvojité salto, a mých rodičů, kteří jsou v divadle celý svůj život. Takže jsem spojil dohromady svoji uměleckou rodinu se svojí osobní,“ říká o projektu jeho režisér, Rosťa Novák mladší.

Family 1

Představení se zabývá tématem rodiny do hloubky. Od narození až po smrt jednotlivých členů. Provázaností rodiny, rodičovskými úspěchy i neúspěchy. Věčným tématem strachu (pra)rodičů o své potomky, kteří jsou naopak bezstarostní a vysmátí. Vše vyjádřeno slovy, tancem a akrobacií.

Family 3

V inscenaci je velmi silně zastoupena pozemní a párová akrobacie. Stejně jako členové rodiny si i akrobaté musí navzájem důvěřovat, jeden musí být pro druhého oporou a pokud do prvku nedají oba vše, nebude mít smysl. Nechybí ale ani akrobacie na hrazdě či kruhu. Nejvýrazněji působí akrobacie na trampolíně Matyáše Nováka, syna principála Cirku La Putyka. Trampolína má uřezané nohy, a aby byla funkční, je třeba, aby ji herci drželi.

Vzhledem k váze trampolíny se musí zapojit všichni, scéna je tak stále věrná tématu rodiny a důležitosti jejího stmelení. Jen díky podpoře všech může nejmladší z rodu Nováků předvést své umění. K nelibosti svého dědečka, Rosti Nováka staršího, který dává najevo své obavy o chlapcovo zdraví a snaží se jej z trampolíny odvést. Marně. Matyáš bezstarostně skáče dál, předvádí ukázková salta a dostává se mu nejbouřlivějšího potlesku večera.

Family 4

V inscenaci Family vystupuje 22 lidí z řad herců, akrobatů a hudebníků, z šesti zemí světa. Z toho důvodu se představení hraje pouze třináctkrát v průběhu října. Family je prvním dílem zamýšlené trilogie, následovat bude inscenace Roots, jejíž premiéra se uskuteční v Berlíně, kde Cirk La Putyka stráví bezmála rok. Poslední částí, uvedenou opět v Jatkách78, bude Black Black Woods – duet otce a syna Rostislava Nováka.

Family 5

Family je součástí projektu Všechna čest, který vznikl za podpory whisky Glenfiddich. Všechna čest představuje příběhy jednotlivců, kteří již několikátou generaci nesou odkaz svého rodu. Mezi těmito osobnostmi je i maminka Rosti Nováka mladšího, Anna Nováková rozená Kopecká, která tvoří sedmou generaci loutkářsko-divadelní rodiny Kopeckých. Vskutku všechna čest.

Divadelní hra: Family

Premiéra: 14. října 2015
Koncepce a režie: Rostislav Novák mladší
Choreografie: Thomas Steyaert
Scénografie: Hynek Dřízhal
Kostýmy a make-up: Kristina Záveská
Projekce: Jakub Jelen
Technická režie: Mathieu Grégoire
Autor fotografií: Čenda Folk
Účinkují: Jan Balcar, Šárka Bočková, Michal Boltnar, Vojtěch Fülep, Zuzana Havrlantová, Jiří Kohout, Daniel Komarov, Josa Kölbel, Ethan Law, Veronika Linhartová, Coline Mazurek, Beatriz Pantojo Mengue, Matyáš Novák, Rostislav Novák ml., Rostislav Novák st., Anna Nováková, Andrej Rády, Bellina Sörensson, Valentin Verdure, Alexandr Volný, Jiří Weissmann, Florian Zumkehr

8
8
7
9
recenze-divadlo-cirk-la-putyka-familyCirk La Putyka opět ukázal, proč je nejvýznamnějším novocirkusovým souborem u nás. Standing ovation budiž toho důkazem. Ale ačkoli je koordinace 22 osob na jevišti obdivuhodná, dochází v jistých chvílích k mnoha akcím naráz a divák nemá možnost je všechny usledovat.