Liberecké divadlo se může pyšnit jedním z nejsilnějších činoherních souborů v naší zemi, který však zůstal ukryt mezi horami a do širšího povědomí se dostal pouze ojediněle. Snahou umělců tak bylo, aby divadlo ukázalo, jaké potenciály skrývá, i širší veřejnosti. A tak, aby bylo divákovi představeno to nejlepší, co v DFXŠ je, vznikla inscenace autorského fantasy příběhu Legenda z Mlžných hor.

S námětem na vytvoření díla, které by dokázalo spojit všechny tři soubory divadla, přišla Kateřina Dušková během pandemie COVID-19. Spolu s dirigentem Janem Kučerou, který k dílu napsal idylický hudební doprovod inspirovaný jizerskohorskou přírodou, a dramaturgy Lenkou Chválovou a Jiřím Janků vytvořila dílo vhodné pro celou rodinu. Choreografka Petra Parvoničová dodala dílu speciální pohybový slovník, který vycházel nejen z hudebního motivu postav, ale i z osobní povahy herců.

Zaměříme-li se na tuto inscenacijejíž reprízu jsem zhlédl 29. prosince 2022 v DFXŠ, můžeme v ní nalézt právě témata dětské hravosti, ale i prvky ženské odvahy apod. Režisérka díla prozradila, že účelem provedení inscenace je donucení diváka sledovat děj dětskýma očima a nehledat v něm žádné složité souvislosti. Tím klade důraz právě na téma dětské hravosti, které je v posledních letech zapotřebí více si připomínat a klást na něj větší důraz.

Rodinný fantasy příběh vypráví o třech sourozencích (Tomáš Váhala, Annabel Natasha Pearce a Eva Goldmannová), kteří se vydávají hledat své ztracené rodiče a nebojí se při tom postavit se Starostovi (Václav Helšus), a tím i celé obci Buková Stráň. Tito tři hrdinové, z nichž lze za hlavní považovat němou Pomněnku (A. N. Pearce), se vydávají na území Ušatých a Divokých, aby nalezli klíč k tomu, kde se jejich rodiče nacházejí. Cestou se snaží překonat nástrahy, které jim nachystal Strach, jež se snaží přemoci. Nakonec se jim to podaří. Děti tak dosáhnou svého cíle, kterým bylo nalézt své rodiče a být spolu opět šťastní. Pomněnku považuji za hlavní postavu proto, že je na ni kladen největší symbolický důraz ze všech tří sourozenců. Jako jediná z nich mlčí a své emoce dává najevo pohybem, což je v kmenu Lidí nevídané. Mnozí z nich v čele se Starostou a jeho Dámou/Strachem (Markéta Tallerová) ji označují za postiženou. Sama postava je zpočátku velmi plachá a na diváka působí zranitelněji než ostatní. Napomáhá tomu i postoj její rodiny, která má tendenci ji před světem ochraňovat. Nakonec ale nalezne kmen Divokých a zjistí, že mluví stejnou řečí, což jí dodá sílu postavit se Strachu a dokázat, že není taková, za jakou ji ostatní považovali. Kateřině Duškové se tak rozhodně podařilo hlavní témata své tvorby vystihnout velmi dobře.

Dílo samotné je plné symbolů a významů současných a nedávných událostí. V ději jsou tři kmeny: Lidé (činohra), Ušatí (opera) a Divocí (balet), které při vzájemném respektu a dodržování pravidel dokáží žít v harmonii. Taktéž se v něm objevuje všudypřítomný Strach, který se spolu se svou loutkou Starostou snaží dobývat okolí Bukové Stráně, kde žijí lidé, a nastolovat tak diktaturu. Můžeme v tom tedy rozpoznat i prvky nedávné sudetské historie či komunistické éry.

DIVADLO: LEGENDA Z MLŽNÝCH HOR

Hudební nastudování: Jan Kučera
Dirigent: Jan Kučera/Anna Novotná-Pešková
Režie: Kateřina Dušková
Choreografie: Petra Parvoničová
Dramaturgie: Lenka Chválová, Jiří Janků
Scénografie: Jozef Hugo Čačko
Světelná kouzla: Pavel Hejret
Kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldak
Hlasová spolupráce: Veronika Pospíšilová
Režijní spolupráce: Linda Hejlová Keprtová
Asistent dirigenta: Anna Novotná-Pešková
Asistent režie: Bohuslava Maršíková
Taneční repetice: Michaela Wenzelová, Alexey Yurakov
Titulky: Lenka Dandová
Inspice: Marian Mičjar
Nápověda: Alena Mirjam Režná
Hrají: Annabel Natasha Pearce, Eva Goldmannová, Tomáš Váhala, Markéta Tallerová, Václav Helšus, Jana Hejret Vojtková, Zdeněk Kupka, Stavros Pozidis, Štěpánka Prýmková, Miroslava Časarová/Stanislava Kozubíková, Sergey Kostov/Dušan Růžička, Blanka Černá/Jana Pokorná, Dario Grbič/Jan Hnyk/Josef Kovačič, Magdaléna Heboussová/Věra Poláchová, Sbor DFXŠ, Balet DFXŠ, Valeria Gaona/Mariana Fonseca Torres, Yuta Homma/Jaroslav Kolář, František Šourek, Maria Gornalova/Johana Březinová, Maté Brünn, Jana Černá, Anya Beth Clarke/Lucy Grace Macphail, Nuria Cazorla García, Carlos Ruiz, Richard Svoboda, Baletní škola MALEX, Baletní škola při DFXŠ

8
8
7
8
recenze-divadlo-legenda-z-mlznych-horInscenace, která sloučila všechny tři soubory Šaldova divadla v Liberci, je určena zejména pro rodiny s dětmi. Vypráví příběh o třech dětech, které se snaží najít svou matku a otce v Mlžných horách, jejichž inspirací se staly Jizerské hory. Na své si přijde i dospělý divák, který se však musí v jistých pasážích na dílo dívat pohledem dítěte a nehledat tak v ději vědu. V inscenaci se neobjevují pouze nadpřirozené a mystické bytosti, ale také život v totalitním režimu, jež je zobrazen pomocí vesnice Buková Stráň a postav Starosty a Dámy.