Sergej Polunin, tanečník ukrajinského původu, ale světového renomé, letos na jaře poprvé vystoupil v Česku. Součástí byla i česká premiéra dokumentu Dancer (2016), který se věnuje začátkům Sergejovy kariéry, jeho zdánlivému vrcholu v Královském baletu v Londýně, i jeho osobnostní krizi. Dokument s příchodem podzimních dní opět promítalo i Kino Lucerna.

Sergej Polunin je pozoruhodným tanečníkem. Jeho nesporný talent byl zřejmý od jeho mládí, jinak to u baletních tanečníků snad ani nejde.

Ale jen málokterému z nich se podaří uspět na konkurzu Královské baletní akademie, přeskočit tři ročníky a následně se stát nejmladším prvním sólistou londýnského královského baletu. Vlastně se to dosud podařilo jen Sergejovi. Jenže za jakou cenu?[

© 2016 BRITISH BROADCASTING CORPORATION AND POLUNIN LTD.

V dokumentu se dozvídáme o pozadí úspěchu. Sergej v Anglii, matka kvůli problémům s vízem musela zpět na Ukrajinu, babička v Řecku a otec v Portugalsku, aby Sergejovi vydělali na studia. Sergeje hnal k jeho výkonům pocit, že když bude dřít a bude nejlepší co nejdříve, rodina se brzy dá zase dohromady. Opak byl bohužel pravdou, což Polunina vedlo k pocitu marnosti a krizi, z níž vinil matku. To ona ho z rodného Chersonu odvezla nejprve do Kyjeva a poté do Londýna. Polunin je také jeden z mála umělců, kteří otevřeně promluvili o svém užívání drog. Kromě něj možná ještě tak Ozzy Osbourne. Žádný div, že úvodní scény dokumentu doprovází právě Iron Man od Black Sabbath.

Dancer je výborný dokument, který divákovi vše předkládá bez zbytečné melancholie a patosu, byť Poluninův příběh by k tomu mohl svádět. Ani Sergejovy zpovědi nemíří k sebelítosti, ale představují věcný komentář jeho života. Dokument se také obejde bez zdlouhavých uměleckých záběrů, a to i v případě Sergejových tanečních vystoupení, díky čemuž má spád.

Stopáž 85 minut je také přívětivá, ačkoli člověka zajímá, co se dělo dál. Dokument však končí na přelomu let 2014/2015, kdy tehdy 25letý Polunin odešel i z ruského baletu a požádal svého kamaráda Jada Hale-Christofiho o choreografii k písni Take Me To Church, jíž vyjadřuje Poluninův talent i jeho běsy.

Co však bylo dál? Chtělo by se říci, že Polunin svou krizi překonal. Aspoň se to tak zdá. Ve stálém angažmá, které ho svým stereotypem ničilo, není, ale o práci nouzi nemá. Dokonce se vrátil i na londýnská prkna se svým představením Project Polunin, na němž spolupracovala i jeho partnerka Natalia Osipova. Také založil stejnojmennou nadaci, jež má pomoci tanečníkům na poli agentských a právních služeb, které jsou podle Polunina u tanečníků nedostatečně ošetřené. A hlavně se dnes již nevěnuje jen tanci…
Zajděte do Kina Lucerna například na nejnovější remake Vraždy v Orient Expresu. Možná budete překvapeni, koho vedle Johnnyho Deppa, Penélope Cruz či Michelle Pfeiffer spatříte.

Film: Dancer

Dokumentární / Taneční / Životopisný