Ve Východním Berlíně je zabit agent britské tajné služby MI6. To není pro Londýn rozhodně dobrá zpráva. Proto je potřeba zasáhnout a vyslat svého nejlepšího (i když trochu problematického) agenta. Divák nepřijde o nic z toho, co by od téhle situace mohl očekávat.

Namyšlené, až trochu arogantní chování, záliba v luxusu a pití vodky. Jenže tentokráte nemá agent číslo 007. Jmenuje se Lorraine Broughtonová a je to zatraceně sexy blondýna. Ovšem jen tahle drobnost nepřipraví diváka ani o sex s krásnými ženami (vlastně ženou).

Kde jinde by měly pořádat tajné služby celého světa svůj rej, než v rozděleném Berlíně. Skoro se zdá, že v tomhle městě – jak v sovětské, tak západní části – je téměř nemožné nenarazit na nějakého toho špióna. Už James Bond, který sem musel vyrazit na začátku osmdesátých let kvůli zavraždění agenta 009, se přesvědčil, že v tomhle městě je problémem nejen všudypřítomná Stasi, ale i velmi silná agentura ruské KGB. A navíc v té době nebyly mobilní telefony a on musel potupně čekat u telefonní budky, aby se spojil s Londýnem. Ale nebyl by to Bond, aby problém s Rusy nevyřešil a Chobotničce nepomohl.

Slyšel jsem, že váš nový M. je žena

O pár let později to vypadá trochu jako flashback. Pravda, umírající agent se nestihne s nožem v zádech doplazit na britskou ambasádu, aby předal důkaz. Tentokrát je to horší, tělo Jamese Gasciogna s dírou po kulce v hlavě je vytaženo ze Sprévy. A co je důležitější, z jeho zápěstí zmizí hodinky ukrývající seznam všech spojeneckých agentů působících v sovětské sféře vlivu. Moment, to už tady přece docela nedávno bylo… No jasně, Skyfall. Premiér Spojeného království je poněkud zneklidněn (už zase), takže co může šéf britské tajné služby C. udělat jiného, než do Berlína vyslat tajně jednoho ze svých agentů. Pochopitelně toho nejlepšího, přesněji, tu nejlepší – Lorraine Broughtonovou.

Přece C. je muž, takže logicky agentka musí být žena. Má to jednu výhodu – když leze tato britská agentka ze sprchy nebo vany, vypadá opravdu dobře. Ano, uznáváme, že ženám se může více líbit pohled na nahého ‎Daniela Craiga. Ale přes všechny jeho svaly je nahé ženské tělo prostě estetičtější. Dobrá zpráva je, že jako správný britský tajný agent i Broughtonová dává v posteli šanci nádherným ženám. Naštěstí dostává parťačku v podobě tajné agentky Francie Delphine Lasallové. Tu si zahrála herečka s alžírskými kořeny Sofia Boutellová. Poznámka pro diváka nemravu: v postelových scénách je hodně dobrou konkurentkou Charlize Therononové, která si zahrála Broughtonovou.

Ovšem, jak už každý divák bondovek ví, ve světě tajných agentů nic není tak, jak na první pohled vypadá. Takže ani v Atomic Blonde nemůžeme dát na první dojem. Brzy totiž začneme tušit, že Gasciogne byl pro Broughtonovou něco mnohem víc než jen kolega z agentury. Ale stejně se nemůžete zbavit dojmu, že tahle sexy agentka sleduje ještě nějaký jiný cíl, než jen splnit zadání mise. Navíc je tu hodně divně se chovající resident David Percival (zahrál si ho James McAvoy) který šéfuje berlínské expozituře, ale poslední dobou jako by se vymkl kontrole z centra, dále tajemný dvojitý agent Satča a samozřejmě také důstojník Stasi spolupracující s Brity pod krycím jménem Teleskop (v originále vtipněji Spyglass).

Třepte, jak chcete, Bond to není

Těžko říct, jestli je to náhoda, nebo záměr Davida Leitche, který se tentokráte ujal režie. Ale Atomic Blonde: Bez lítosti jako by se snažil o imitaci bondovek. Navíc bondovek starého stylu před nástupem Craiga. Jenže se ukazuje, že i když vezmete všechny atributy, které má Bond, nemícháte je, ale pořádně protřepete a přidáte pár tajných přísad, bondovku z toho prostě neuděláte. A nepomůže vám ani to, že hlavní postava si zahrála v aktuálním díle Rychle a zběsile roli Cipher (podobnost s Le Chiffre z Casina Royale jen čistě náhodná).

Přitom pro samotného režiséra by tenhle svět neměl být až tak neznámý, vždyť se sám – jako herec – objevil i v dnes již kultovní Bourneovské trilogii (Bourneův odkaz). Jenže zdání klame, tenhle film působí hodně nevyváženě. Zdá se, že ani scénárista, ani režisér netušili, co vlastně chtějí natočit. V konečném výsledku se tak film potácí v mezích od svižného akčního snímku přes trochu tajemné špionské vyprávění ve starém stylu až po snahu předestřít složitější a propracovanější příběh, než by divák na začátku očekával.

I to by se dalo ještě odpustit, kdyby se tahle směska neobjevovala vlastně náhodně. Takže pro poměrně rozvážném úvodu dostane snímek opravdu solidní tempo, když Broughtonová vyrazí směr Berlín. Kdyby to tak zůstalo, klidně i se špetkou špiónské nostalgie, byla by to paráda. Jenže pak se najednou vše zasekne jako v gelu. To, co ještě před chvílí svižně ubíhalo, působí najednou zpomaleně. Sem tam přestřelka, ale jinak se příběh táhne, takže se nejspíše začnete nudit. Bohužel, tahle část je tak dlouhá, že ani trochu dynamičtější kousky to už nezachrání.

A tak se můžete vlastně těšit jen na nahé záběry Therononové, a především Boutellové, naštěstí jich není úplně málo. Jinak totiž Atomic Blonde nenabídne nic originálního a vlastně ani zajímavého. Dokonce i herecké výkony se rozplizly v onom gelu. Ne, že bychom se odvážili tvrdit, že žena nemůže být pořádně drsná agentka, ovšem pokud se sálem při některých soubojích rozléhá smích, asi to není úplně správně. Ačkoli Therononová už v Rychle a Zběsile ukázala, že bezcitné mrchy s ledovým pohledem jí jdou, přiznejme si, že je to to jediné a na plátně nabídne asi tolik hereckých výrazů jako Chuck Norris. Jenže ani její protivníci nejsou úplně přesvědčiví.

To ostatně platí snad o všech zúčastněných, ale i dalších složkách filmu. Jako třeba na film Baby Driver stojí zajít už kvůli skvělé hudbě, u Atomic Blonde vás bude spíše rušit. Popravdě, tady těžko říci, proč na tohle jít do kina. Milovníci akčních filmů se asi budou nudit většinu prostřední části, fanouškům bondovek starého stylu to bude připadat jako levná napodobenina, a pokud vás baví vyprávění, budou vás otravovat nekonzistence v ději. Ale vyrazte třeba s přítelem či přítelkyní. On si užije akční scény, dvě jsou skutečně špičkové, a, neradi se opakujeme, nahou Sofii Boutellovou. Ona zase dobře vypadajícího Jamese McAvoye, trochu té romantiky, a nakonec i onen příběh.

Film: Atomic Blonde: Bez lítosti

Režie: David Leitch
Scénář: Kurt Johnstad
Střih: Elísabet Ronaldsdóttir
Kamera: Jonathan Sela
Hudba: Tyler Bates
Obsazení: Charlize Theronová, James McAvoy, John Goodman, Sofia Boutellová, Toby Jones, Eddie Marsan, Roland Møller, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Attila Árpa, Daniel Bernhardt, James Faulkner, Declan Hannigan, Lili Geslerová

7
4
7