Mezilidské vztahy patří ke stěžejním tématům režiséra Bohdana Slámy. Oproti Divokým včelám, kterými se na přelomu tisíciletí zapsal do paměti filmových diváků, zvolil u Báby z ledu přece jen trochu lehčí styl. Vystačil si přitom s několika málo lokacemi. Ovšem díky podařenému scénáři, ale i velmi dobrému výkonu Pavla Nového a především Zuzany Kronerové, vznikl příjemný rodinný film Bába z ledu.

Není mnoho režisérů, kteří by byli stejně dobrými scénáristy. Ale už v Divokých včelách Bohdan Sláma dokázal, že on mezi ně patří. V novém českém filmu Bába z ledu dokázal rozehrát zajímavý příběh Heleny, dámy z vyšších kruhů, v podání Zuzany Kronerové, a samorosta Broni, kterého ztvárnil Pavel Nový. Sláma do filmu přibral další osvědčené spolupracovníky. Tatiana Vilhelmová se spolu s Petrou Špalkovou zhostily rolí Heleniných snach a Václav Neužil společně s Markem Danielem pak jejích synů.

S druhým jmenovaným Sláma již několik let spolupracuje na populárním internetovém seriálu Kancelář Blaník. V tomhle jde z jeho strany možná trochu o sázku na jistotu, na Stream.cz má tento seriál opravdu hodně fanoušků, kteří Tondu Blaníka milují. Bude zajímavé sledovat, jak přijmou svého oblíbence v hodně jiné roli.

Pro role jako stvořeni

Za obsazení si zaslouží tenhle film skutečnou poklonu. Dokonce i oba manželské páry, tedy Daniel a Špalková a Neužil a Vilhelmová, do svých rolí skvěle zapadly a donutí diváka přemýšlet o tom, že recept na štěstí se neskrývá ani v dostatečném množství peněz, ani v ostentativně intelektuálském přístupu. Václav Neužil aktuálně boduje v televizním seriálu Svět pod hlavou, v němž hraje policistu.

Tentokráte dostal ale šanci ve spíše záporné roli namyšleného a trochu arogantního úspěšného podnikatele a role mu opravdu sedla. I když on sám na tiskové konferenci tvrdil, že musel ty negativní vlastnosti v sobě trochu hledat. Ještě úžasněji do role jeho namyšlené, arogantní manželky zapadla Tatiana Vilhelmová. Když se se zhnuseným výrazem dotazuje své tchyně na to, jestli je v polévce bio zelenina, skoro divákovi přeběhne mráz po zádech.

Důležitou roli v příběhu sehraje i jejich filmový syn Ivánek. Toho si zahrál Daniel Vízek, kterého režisér našel přes konkurs, a pro kterého se jedná o první filmovou zkušenost. A jakkoli jeho role není ani trochu snadná, zvládne ji s velkým přehledem. Pro film má tenhle mladík opravdu talent, ostatně i jeho slavní herečtí partneři na něj pějí jen chválu.

Role chlapce, který žije tak trochu ve zlaté kleci v luxusní vile nad Prahou, má skoro vše a chybí mu vlastně jen kamarádi, mu naprosto sedla. Zahrát tak procítěně nejen scénu, kdy je šikanován spolužáky, ale i čistou radost při setkání s obyčejným životem Broni a party otužilců, by nezvládli ani někteří zkušenější dětští herci.

Právě kontrast života „vyšší společnosti“, ve kterém se zjevně pohybuje Hana Zuzany Kronerové, jež žije v sice už chátrající, ale stále obrovské zbraslavské vile, a života Broni Pavla Nového, přebývajícího ve staré Karose na břehu Vltavy společně se slepicemi, dává prostor pro zajímavý příběh. Pavel Nový je takový, jakého ho známe.

Trochu zvláštní Broňa je tak trochu jako on a lze si představit, že se Bohdanu Slámovi při psaní scénáře téměř zhmotnil. Stárnoucí frajírek, který si rád sáhne na dno a bere život takový, jaký je. Vlastně i jeden kostlivec ve skříni, který na něj na konci filmu vypadne, naprosto přesně zapadne do charakteru, který mu režisér přisoudil. I jeho postupné sbližování s Hanou je naprosto přirozené, a vlastně jej tak trochu čekáte.

Kronerová se nebojí studené vody, ani nahoty

A pak je to samozřejmě skvělá Kronerová. Na rozdíl od někdy herecky trochu úsporného Nového dokáže jen drobnou mimikou tváře, změnou výrazu ukázat hluboké emoce, které Hana prožívá. Ať již při hádkách synů během společných obědů servírovaných na míšeňském porcelánu a držícím dojem vyšší společnosti, tak při prvním náhodném setkání s Broňou, kde naprosto uvěřitelně ukáže jistý diskomfort v jednoduchém prostředí a kde je navíc okolnostmi donucena převléct se do oblečení, o kterém by si – podle všeho – do téhle chvíle nikdy nepomyslela, že by si ho na sebe někdy vzala.

Nemusí říct ani slovo a víte, co se v jejím nitru odehrává. A co teprve nový vítr, který jí tohle seznámení vnese do jejího dosud poněkud rutinního a jednotvárného života. Parta otužilců v čele s Broňou je pro ni – stejně jako Ivánka – zjevením.

Když se před sedmi lety tehdy šedesátiletá Eliška Balzerová odhodlala k nahé scéně ve Vejdělkových Ženách v pokušení, vyvolalo to poměrně pozdvižení. Zuzana Kronerová, která je dnes dokonce o čtyři roky starší, než byla tehdy Balzerová, zašla ještě dál. Naprosté absolutorium si zaslouží za své odhodlání ponořit se do ledové vody v pasážích, kdy společně s Broňou objevuje kouzlo otužování a otužileckých závodů.

Ale naprostá samozřejmost, s jakou přistupuje k nahotě, jak ji dokáže podat naprosto přirozeně, nenuceně a krásně, je obdivuhodná. Zejména milostná scéna s Pavlem Novým patří k naprostým vrcholům filmu. U ženy se nehodí na věk upozorňovat, ale všichni dobře ví, že i mnohem mladší ženy mají často problém svléknout se do plavek, natož se někde ukázat nahé. Kronerová to zvládla s elegancí skutečné dámy.

Rodinný film bez zbytečného intelektuálství

Najít v české filmografii poslední doby film, o kterém bychom mohli říct, že je to prostě pohodový rodinný snímek, není zase tak snadné. Máme tu na jedné straně ubohé frašky z produkce Zdeňka Trošky, nebo někdy až příliš intelektuálské snímky, na nichž se snaží režiséři dokázat publiku svoji nadřazenost a schopnost rozebírat psychologické problémy jednotlivých postav až za únosnou míru. Někdy je to příjemné, umožní vám to prožít si své, nebo aspoň držet správnou pózu intelektuála ve společnosti.

Slámův nový film je v tomhle trochu jiný. Donutí vás přemýšlet o mezilidských vztazích, o tom, co je v životě důležité, a kde se vlastně skrývá štěstí. Ale bez oné intelektuální nadřazenosti a pozérství. Navíc se bez toho klidně obejdete a Bába z ledu může být jen oddechovým filmem s velmi dobrým příběhem, u kterého se rozhodně nebudete nudit.

Film: Bába z ledu

Režie: Bohdan Sláma
Scénář: Bohdan Sláma
Kamera: Marek Diviš
Hudba: Mardi, Petr Spálený
Obsazení: Zuzana Kronerová, Pavel Nový, Daniel Vízek, Václav Neužil, Marek Daniel, Tatiana Vilhelmová, Petra Špalková, Alena Mihulová, Marie Ludvíková, Luboš Veselý

9
9
9
7
recenze-film-baba-z-leduFilm divákovi nabízí poutavý příběh a propracovaný scénář. Hherecké obsazení i výkony jednotlivých aktérů jsou skvělé, nechybí ani dynamická kamera. Vedlejší role jsou možná až příliš ve stínu těch hlavních.