Pro diváky znamenal nástup zvukového filmu doslova revoluci. Najednou dostal zážitek v kinosále úplně jinou dimenzi. Ovšem pro řadu hvězd filmového plátna to znamenalo doslova pohromu. Doposud je všichni milovali a patřili k těm nejobletovanějším. Jenže najednou se po nich chce něco úplně jiného než doposud. A nezvládne to úplně každý. Režisér Damien Chazelle rozehrává ve snímku Babylon tato dramata hned tři. O tom, že Hollywood nikdy nebyl pro slabochy, asi není pochyb.


Éra němého filmu právě dosahuje svého vrcholu. Točí se neuvěřitelné množství snímků a diváci je zbožňují. A zbožňují samozřejmě také hlavní hrdiny. Po těch se nechce vlastně nic moc, jen trochu rozsáhlá gesta, výrazná mimika, zkrátka divák i beze slov musí okamžitě poznat, co mu chce říct. Hvězdy téhle éry to dokáží dokonale. Jack Conrad patří k hvězdám první velikosti, byť už dávno není mladík a alkohol je jeho velký kamarád. I úplně opilý dokáže zahrát dokonale.

Zrození i pád hvězdy

Jeho honoráře jsou astronomické, takže nějaké to škobrtnutí mu režiséři prominou. To mladičká Nellie LaRoyová je na tom úplně jinak. Přijela z venkova do Los Angeles, odhodlaná u filmu prorazit. Jenže konkurence je obrovská, a tak si s mladíkem, se kterým se náhodně seznámila, v posteli sní o tom, že bude hvězdou. Shodou okolností, Mexičan Manny Torres se ve světlech filmu zhlédl také a přemýšlí, jak se stát aspoň nepřímým účastníkem tohoto zázraku. Jednoho dne si ale s jejich osudy pohraje náhoda. Na jednom dekadentním večírku, kde nechybí alkohol, nahá těla, nikdo se nezdráhá užívat si sexu, a dokonce přijde i živý slon, se hlavní ženská hvězda nového filmu předávkuje drogami. Zoufalý producent prohlásí, že bere kohokoli, jen když se druhý den začne natáčet.

LaRoyová se nejen nenechá dlouho pobízet k předvádění, ale netrpí ani zbytečným ostychem a klidně ukáže i kus svého žádoucího těla. Není proto žádným velkým překvapením, že producenta zaujme. A dostane pozvánku „na plac“. Ono ráno, kdy jsou všichni zmoženi alkoholem a drogami, asi nikdo netuší, že ten den se zrodí nová filmová hvězda. Jenže zrodí, Nellie LaRoyová poprvé v životě předstoupí před kameru a zvládne scénu s přehledem zkušené herečky. Dokonce si okamžitě získá přízeň režisérky. Takže záhy jde z filmu do filmu a z role do role.

Také Manny Torres dostane možnost chytit příležitost za pačesy. Na stejné party se totiž pořádně zpije také Jack Conrad a poskok Torres dostane příkaz dovézt ho domů. Tam nakonec zůstane do rána, a tak celkem logicky je to on, na koho padne úkol dopravit tuhle hvězdu na natáčení. A náhoda – pro mexického mladíka rozhodně šťastná – mu otevře nové obzory. Poslední kamera se rozbije a on má po ruce auto. Nejednou je u filmu nepostradatelný. Chvíli si zdá, že šťastný život těchto tří už nemůže nic zhatit. Ale pak se v New Yorku objeví mluvený film. A vše je najednou jinak.

Proč rozředit skvělý příběh nudou

Režisér (a současně scenárista) Damien Chazelle sáhl po velmi atraktivní látce – Hollywoodu ve vrcholném období němého filmu a v okamžiku nástupu toho zvukového. Tohle prostředí si přímo říká o obrazovou fresku plnou barev, zvuků a víření čehokoli, včetně nahých ženských prsou. Zkrátka férie se vším všudy. A dlužno mu přiznat, že s kamerou Linuse Sandgrena dali dohromady opravdu velkolepou podívanou. Jsou chvíle, kdy skutečně na plátně nevíte, kam dříve koukat. Všude se něco děje a obrazy se na vás doslova valí.

Skvělé spoluhráče získal Chazelle také v představitelích hlavních rolí. Brad Pitt zvládá svou stárnoucí filmovou hvězdu s bravurou jemu vlastní. Ostatně v některých okamžicích, jako kdyby se vlastně tak trochu ohlížel sám za sebou. Až překvapivě dobře mu v tom sekunduje Margot Robbieová, australská herečka, která na sebe poprvé upozornila na konci prvního desetiletí a v Hollywoodu prorazila seriálem Pan Am. Role Nellie LaRoyové mohla být výzvou, jak hrát herečku, která je nespoutaná, bezprostřední a naprosto spontánní? Robbieová si s tím ale poradila velmi dobře a roli LaRoyové ji bez problémů uvěříte. Diego Calva jako Manny Torres za nimi rozhodně nezaostává, ale hlavní dvojici patří více světla.

Máte zajímavý námět, celkem dramatický příběh a dobré výkony hlavních postav, podpořené nápaditou kamerou. Co by se tak na filmu mohlo ještě pokazit? Chazelle se totiž nechal unést současným nadšením pro dlouhé filmové ságy, a to pořádně. Snímek Babylon má skoro nekonečných 188 minut. Střihač Tom Cross měl tentokráte asi hodně snadnou práci. Vše, co se natočilo, snad ve filmu je. Jenže, to, co unesou výpravné filmy jako Avatar či Pán Prstenů, vyprávění o vzestupu a pádu hvězd Hollywoodu – přes veškeré mistrovství – prostě nezvládne. A tak si po pár desítkách minut uvědomíte, že jakkoli je příběh zajímavý, zápletky se vlastně neustále opakují, jakoby postavy prožívaly pořád totéž, jen s malými variacemi. Na konci už se do všeho vkrádá nemalá dávka nudy.

Film: Babylon

Režie: Damien Chazelle
Scénář: Damien Chazelle
Střih: Tom Cross
Kamera: Linus Sandgren
Hudba: Justin Hurwitz
Účinkují: Brad Pitt, Margot Robbie, Diego Calva, Jovan Adepo, Li Jun Liová, Jean Smart, Tobey Maguire, Lukas Haas, Max Minghella, Katherine Waterstonová, Flea, Jeff Garlin, Rory Scovel, Chloe Finemanová, Karina Fontesová, Olivia Hamiltonová, Telvin Griffin, Samara Weavingová, Olivia Wildeová, Spike Jonze, P. J. Byrne, Eric Roberts, Ethan Suplee, Phoebe Tonkinová, Troy Metcalf, Dorian Martin, Andrew Hawtrey, Jonathan Ohye, James Crittenden, Pete Ploszek, Robert Beitzel, Walker Hare, Taylor Hill, Marc Platt, Karen Bethzabeová, Jonah Platt, Max Reeves, Mike Gassaway, Kelly Dalyová
www.cinemart.cz

PŘEHLED RECENZE
Příběh
5
Herecké výkony
8
VIzuální zpracování
9
Hudba
6
recenze-film-babylonKdyby se snímek Bybylon vzniklý pod taktovkou Damiena Chazelle smrsknul na poloviční minutáž, divák by od plátna nejspíše neodrhl oči. Příběh o tom, jak s kariérou dvou herců Jacka Conrada (Brad Pitt) a Nellie LaRoyové (Margot Robbie) zamává nástup zvukového filmu by byl naprosto strhující. Měl by skvělý spád a podařené herecké výkony jsou doplněny nápaditou kamerou. Na pozadí doslova defiluje rej barev. Jenže on nesmrsknul a film Babylon trvá přes tři hodiny. Najednou i docela zajímavý příběh ztrácí na dynamice, nezbyde než některé zápletky a náměty párkrát zopakovat a prostě se snažit čas vyplnit. Nakonec tak přes všechno pozitivní zůstane dost divný pocit.