Do českých kin přichází nový český film Bezva ženská na krku. Režisér Tomáš Hoffman spolu s Jiřím Vejdělkem a Martinem Horským dali dohromady vše, co jste již minimálně padesátkrát viděli. Jen jindy a jinde.

Ne, že by to nezačalo dobře. Marie Rottrová zpívá do kroku Petře Hřebíčkové o muži číslo jedna, představitelka hlavní role si kupuje květiny, pije kávu a stíhá u toho rozesmávat cizího kluka u protějšího stolu, balí sobě i manželovi kufry na cestu k moři, všechno je zalité sluncem a její pocit štěstí z plátna přímo tryská. Do té doby, než se ve dveřích objeví Jiří Langmajer a svým typickým unylým tónem jí oznámí nečekanou zprávu. Po poradě se švagrovou a její partnerkou se rozhodne sbalit si pár svých švestek, opustit nevěrníka a vydat se vstříc vesnickému dobrodružství. A tam už čeká muž číslo jedna, nerudný, později i roztomilý hrobník hledající sám sebe (Ondřej Vetchý). On pije pivo, myje se v lavóru, na záchodě čte francouzské básně a jeho minulost je obestřena tajemstvím. Ona chodí perfektně upravená a nalíčená, zdobí dřevěná letadla lakem na nehty a ráda opravuje nespisovné výrazy. Je prostě bezva.

bezva-zenska-1

A protože se protiklady přitahují, víme, o čem to celé bude a jak to skončí. Postupné sbližování dvou smutných duší probíhá při hraní panákové dámy, pak se společně hraje na tahací harmoniku, seká se dříví, seká se kosou a vaří se plněné papriky. Což by mohlo za jistých okolností na diváka fungovat, pokud byste z hlavní dvojice cítili alespoň špetičku vzájemné přitažlivosti. Jako to třeba fungovalo mezi nesmělým knihkupcem z Notting Hillu a filmovou hvězdou.

bezva-zenska-3

A mezi těmi všemi nemastnými a neslanými hereckými výkony se podíváme například na louku za vsí, kde se slavnost pálení čarodějnic obejde bez většiny obyvatel, několikrát na místní hřbitov, k myslivcovi a jeho éterické manželce na zahradu, do okénka místní prodejny, kde si chleba musíte objednat dopředu a kde brambory nemají, protože si je přece každý pěstuje sám. Děj nás také zavede do místní malotřídky, které k dovršení dobové atmosféry chybí už jen opřené ski o zeď a praskání v kamnech. Kam v rámci akční zápletky dorazí i školní inspektor aka agent Smith z Matrixu a budí hrůzu v nebohých dětech, které musí odpovídat na jeho záludné otázky. Můžeme tak z celého vesnického panoptika a jeho postaviček nabrat dojmu, že život na vesnici je ukrutně, ale ukrutně těžký a zaostalý.

bezva-zenska-5

Na konci ona si čte Villona ve francouzštině, on studuje plány na stavbu domu a společně si představují nejkrásnější a nejchytřejší potomky. Ne na lavičce v Notting Hillu, ale na lavičce v zahradě u hřbitova. Celý příběh je jen klišé vedle klišé, našroubovaný vtip vedle vtipu. Originalitu a zábavu jděte raději hledat do jiného sálu.

Film: Bezva ženská na krku

Komedie / Romantický
Česko, 2016, 97 min
Režie: Tomáš Hoffman
Scénář: Jiří Vejdělek, Tomáš Hoffman, Martin Horský
Kamera: Jan Drnek
Hrají: Ondřej Vetchý, Petra Hřebíčková, Václav Postránecký, Miroslav Táborský, Jiří Langmajer, Ondřej Malý, Tereza Kostková, Jenovéfa Boková, Pavla Tomicová, Nela Boudová, Matouš Ruml, Veronika Kubařová, Jan Šrámek

6
5
6
6
recenze-film-bezva-zenska-na-krkuPlusy filmu jsou herecký výkon Ondřeje Vetchého, který z mála udělal hodně, úvodní píseň, která navodila pocit, že film bude mít dobré tempo. Co se tvůrcům ale vůbec nepovedlo, byl herecký výkon Petry Hřebíčkové, která na tak velkém prostoru neukázala nic, co by stálo za zmínku. Zcela zbytečný byl nemístný vtip o znásilnění a uchu nepříjemná rodinná hádka na hřbitově.