Někteří superhrdinové museli přiletět z jiné planety, aby mohli pomáhat. To hlavní hrdinka snímku Captain Marvel ze Země pochází, ovšem svoje schopnosti využívá jinde. Správně by se vlastně tenhle film měl jmenovat Kapitánka Marvelová, což by asi moc superhrdinsky neznělo. A tak zůstal distributor u amerického názvu.

Carol Danversová bývala elitní pilotkou, jenže vzpomínky na tenhle život se jí vybavují jen sem tam ve snech. A tak se bojí spát. Teď ale žije na planetě Hala a je členem hvězdných jednotek národa Kree. Nyní se jmenuje Vers a prochází bojovým výcvikem. Její první mise je na dohled.

Čas zachránit svět

V čele Kreeů stojí nejvyšší inteligence. Velmi zvláštní entita, jejíž podobu nikdo nezná. Pokud se s ní má některý z obyvatel její říše spojit, vezme na sebe podobu toho nejdůležitějšího pro konkrétní osobu. V případě Vers je to ale složitější. Nejvyšší inteligence se totiž vždy promění ve starší ženu, ale ona vůbec netuší, kdo to je, a proč je pro ni důležitá.

Zkrátka, její předchozí život jako by někdo vymazal, a zůstaly jen krátké úryvky vzpomínek. Ale není čas po tom pátrat, protože Skrullové, zvláštní národ měňavek schopných vzít na sebe podobu čehokoli, co má DNA, zaútočil na jednu z okrajových planet impéria Kree.

Aby toho nebylo málo, podaří se jim zajmout i Kreeiského tajného agenta. A protože Skrullové disponují technologií pro čtení myšlenek, hrozí prozrazení celé řady tajemství impéria. Záchranný oddíl má tak za úkol tohoto agenta přivézt zpět. Na misi vyráží – po boku svého mentora a trenéra – také Vers.

Vše se ale poněkud zkomplikuje, padne do zajetí a musí využít svých superschopností, aby se dostala zpět. Během svého pobytu na Hale totiž do svých pěstí získala neskutečnou sílu. Nakonec si tak poradí s přesilou na skrullské kosmické lodi a začne pronásledovat jejich velitele. To ji zavede až na planetu C-35.

Že netušíte, která to je? My ji známe jako Zemi. Pamatujete na Stopařova průvodce po Galaxii, kde Klingoni nechali Zemi odstřelit, protože stála v cestě intergalaktické dálnici? Tak v Captain Marvel se stane místem, kde si to o nadvládu ve vesmíru rozdají dvě civilizace.

Pozemšťané o tom zatím nemají ani páru, ale naštěstí se prvnímu pozemskému setkání Vers s náčelníkem Skrullů nachomýtne agent organizace S.H.I.E.L.D. Nick Fury. Tenhle spolek není potřeba fanouškům komiksů nijak představovat. Je tedy jasné, že po – mimochodem poměrně tvrdém – přistání Vers na domovské planetě (což ale zatím ona netuší) začne pořádná mela.

V ženských rukou

Dočkáme se v ní zbraní jako ze Star Treku, ostatně podobu Skrullů jako by si odsud tvůrci vypůjčili, efektních soubojů kosmických lodí, ale i docela obyčejných přestřelek a několik bojových scén. Sem tam se podaří i docela dobrý vtip, nebo zajímavý odkaz na některý z jiných marvelovských filmů, případně ke klasice žánru. Rozhodně si v jednu chvíli vzpomenete na Sergia Leoneho a Tenkrát na Západě. Skoro se vám v uších rozezní geniální tóny hudby Ennia Morriconeho.

Ale zpět ke snímku Captain Marvel: pokud si vzpomenete na Wonder Woman kráčející po bojišti první světové války, tak jste docela blízko. I když tady je hlavní hrdinka téměř bez přestání oblečena v upnutém ochranném obleku. Nutno ale poznamenat, že vybrat do titulní role Brie Larsonovou byl skutečně dobrý nápad. Není to prvoplánová kráska, jako například Scarlett Johanssonová v Captain America.

Spíše si vzpomeneme právě na Gal Gadotovou v roli Wonder Woman, byť ta má přece jen větší charisma. Ale Larsonová do role skvěle zapadne a na plátně vypadá dobře. Tak jako většina akčních hrdinů to sice nepřehání s mimikou ani vyjadřováním emocí, ale ubrání se obvyklému přehrávání a v roli vypadá přirozeně. Hodně k tomu napomáhá tradičně dobrý Samuel L. Jackson jako Fury, jehož standardní výkon posunuje film o pár úrovní výš.

Není to sice poprvé v marvelovské historii, kdy je hlavní hrdinkou žena, ovšem poprvé usedla žena i na režisérskou stoličku. Taktovky se totiž ujala Anna Bodenová společně s Ryanem Fleckem. Oba se spolupodíleli také na scénáři společně s Genevou Robertson-Dworetovou a Jacem Schaefferem.

Nutno uznat, že z pohledu příběhu není Captain Marvel tím úplně nejlepším, co stejnojmenné studio vytvořilo. Pomalejší rozjezd by se ještě dal snést, zejména když na něj navazuje poměrně solidní akční část, kde jedna scéna střídá druhou a fanoušek bitek, soubojů a komiksových efektů si rozhodně přijde na své. Jenže pak přes různé zvraty vyprávění trochu zadrhne, znovu rozjede a pak zase zpomalí.

Celkově je děj tohoto filmu na komiks možná až příliš překombinovaný. Marvel má na kontě rozhodně lepší snímky, na druhou stranu fanoušky komiksových filmů nejspíše nezklame, a pokud máte rádi trochu sci-fi a akce, můžete si Captain Marvel docela užít.

Film: Captain Marvel

Režie: Anna Bodenová, Ryan Fleck
Scénář: Anna Bodenová, Ryan Fleck, Geneva Robertson-Dworetová, Jac Schaeffer
Kamera: Ben Davis
Střih: Elliot Graham, Debbie Bermanová
Hudba: Pinar Toprak
Obsazení: Brie Larsonová, Samuel L. Jackson, Ben Mendelsohn, Djimon Hounsou, Lee Pace, Lashana Lynchová, Gemma Chanová, Rune Temte, Algenis Perez Soto, Mckenna Graceová, Annette Beningová, Clark Gregg, Jude Law, Colin Ford, Chuku Modu, Robert Kazinsky, Kenneth Mitchell, Pete Ploszek, Ana Ayoraová, James Morrison, Patrick Gallagher, Emily Ozreyová, Matthew Bellows, Anthony Molinari, Patrick Brennan

6
7
9