V období 14.-18. ledna 2015 se přes česká a slovenská kina prohnala vánice přímo z dalekého severu. Kalamita zasáhla sály v Praze, Brně, Ostravě, Bratislavě a dalších městech. SCANDI, který samotní pořadatelé označují spíše za „severskou filmovou lekci”, než za festival, přináší perly skandinávské kinematografie. Od ostatních festivalů se přehlídka liší tím, že jejím cílem není zprostředkovat běžně dostupné filmy, ale ty nejkvalitnější. Musím říct, že se první ročník vydařil. Pořadatelé svůj záměr splnili na jedničku.

Tak jaké snímky přehlídka SCANDI přivezla? Bergmanovy klasiky jako Scény z manželského života (1973), Sedmá pečeť (1957) a Lesní jahody (1957). Film s názvem Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě (2014) od Roye Anderssona, který za něj získal Zlatého lva na Filmovém festivalu v Benátkách. Kriminálku se Stellanem Skarsgårdem Boj sněžného pluhu s mafií (2014), napínavý thriller V hlubinách (2013). Počin s kouzelným trailerem O koních a lidech (2013) od Benedikta Erlingssona a další. I kdybyste žádný z těchto filmů neviděli, nemůžete některým z nich upřít vtipné a nápadité názvy. Pro mě byla nejzajímavější perličkou hororová komedie Dead Snow: Rudý vs. Mrtvý (2014). Upoutávka k filmu slibovala netradiční zábavu. Takže jsem se sbalila a pod rouškou noci dorazila do brněnského kina Art kouknout na trošku orgánů a tělesných tekutin…

Deadsnow 1

Dead Snow: Rudý vs. Mrtvý

Musím se přiznat: čekala jsem, že tvůrci všechen prach vystříleli už v traileru a čeká nás spíš fádní vata. Byla jsem příjemně překvapena. Celou stopáž jsem se smála jako šílená. Myslím, že až moc nahlas. Absurdita a zdánlivá vážnost humoru v tomhle filmu po nás házela jeden úderný vtip za druhým. Veškerý zombie potenciál od nacistů, nevhodně přišité amputované ruky po oživlou četu sovětských vojáků a amatérské lovce zombie, byl naplněn. Film obsahoval správně nechutné scény plné tekutin, orgánů a urvaných končetin, aniž by diváka zahltil a znudil. Pokud jste zvyklí na extrémní gore, bude pro vás Dead Snow 2 odpočinková záležitost.z filmu Dead Snow (zdroj: thepeoplesmovies.com)Co vás čeká? Nezvyklé nápady a způsoby smrti. Polní nemocnice „zombie Mengeleho”, recyklace zoufalého zombie kamaráda (který má na starosti ty nejlepší scény), Bonnie Tyler a divoká posmrtná šoustačka v dodávce, zrzka s krumpáčem a láskou ke Star Wars… To je jen pár zajímavostí ze smršti, kterou natočil Tommy Wirkola. V celém filmu jsou záběry, které na filmové nadšence působí jako vydatné škrábání na zádech. Práce s kamerou ve mně vyvolávala vyloženě vlny euforie – podívejte se jen na ty nácky rozestavěné na kopcích… Jejich příchod do muzea s hákovým křížem v pozadí, příjezd party na letiště i celá závěrečná bitka. Za tu by se mimochodem nestyděl kdejaký americký fantasy film. Ruku na srdce, kdyby byla bitka v posledním z Hobitů jen způli tak akční, dalo by se na ten film i dívat…B081_C016_08286P.0001007FSoundtrack (který se dá najít i na Spotify) zněl místy trochu jak z Temného rytíře (2008). Gradoval, kdy měl, a hudební téma hlavního záporáka je správně charakteristické. Film je vlastně takový norský Zombieland (2009), obohacený o nacisty a kouzelnou ruku. Až na to, že většina hlavních postav se umí stylově mlátit. I ty geek holky z Améru. A jelikož je Norsko dost divná země, kde se špatně shání zbraně, tlučou to hlava nehlava lopatami, krumpáči a kladivy. Určitě se zkusím podívat i na jedničku, která tomuhle žánrovému pošušňání předcházela, ač nemá tak dobré hodnocení. Jinak, věděli jste, že od režiséra Dead Snow je taky steampunkové a podceňované béčko Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic (2013)? Doufám, že bude točit v podobném duchu dál, protože kromě toho, že zvládne udržet rozjeté tempo po celou dobu stopáže, je s ním i sranda. Tak se nezapomeňte příští rok stavit na SCANDI, určitě si svého favorita taky najdete.

Film: Dead Snow: Rudý vs. Mrtvý

Komedie / Horor / Akční
Norsko / Island, 2014, 100 min
Režie: Tommy Wirkola
Scénář: Stig Frode Henriksen, Vegar Hoel, Tommy Wirkola
Kamera: Matthew Weston
Hudba: Christian Wibe
Hrají: Martin Starr, Derek Mears, Amrita Acharia, Ingrid Haas, Kristoffer Joner, Stig Frode Henriksen, Vegar Hoel, Charlotte Frogner, Hallvard Holmen, Ingar Helge Gimle

10
10
10
Soundtrack
10
recenze-film-dead-snowPLUSY: Humor Tommyho Wirkoly je netradiční, suchý a zachází do absurdit. Scény, které servíruje, divákům dobijou bránici. Norština je strašně sexy a zároveň legrační. Proložte ji angličtinou a občasným „Sieg Heil“ - netradiční výsledek zaručen. Divák se ani nepozastaví nad tím, jak se zrovna mluví. Atmosférická hudba + nácci. Zombíci. Zombie nácci. Vážně může někdo chtít víc? -- MÍNUSY: Oživování pomocí mlácení pěsti do země a podivného voodoo je minimálně zvláštní. Je to vlastně jediný rušivý prvek filmu.