Může se postava ve hře rozhodnout změnit děj? Ve hře Free World se o to jeden chlápek pokusí. Jmenuje se prostě Chlapík (guy) a je nehrající postava, neboli non-playing charakter (NPC). Dlouhou dobu žije svůj virtuální život a dělá jen pozadí ve hře. Pak se ale stane něco, co všechno změní. A právě v ten moment začne snímek Free Guy nabírat na obrátkách.

Karel Čapek varoval před tím, co se může stát, když se umělá inteligence jednou postaví proti člověku. A od té doby je to velkým tématem sci-fi žánru. Pořád máme pocit, že roboti jsou nějaké trochu nahlouplé stroje, které dělají jen přesně to, co se jim řekne. Ovšem současným tématem digitalizace – ne té sci-fi, ale v reálném světě kolem nás – je umělá inteligence. Stroje, které se umí učit sami od sebe, ze zkušeností, rozvíjet se. O něco takového se pokusila dvojice programátorů – Millie a Walter McKeys, kterému nikdo neřekne jinak než Keys. Nakonec ale svou hru prodali velkému studiu. Jeho majitel Antwan je trochu blázen, ovšem umí udělat hit. Ten tvrdí, že jejich kód nepoužil, nápad se mu ale hodil do jeho velkého hitu Free World, který bořil žebříčky popularity.

Jen taková stafáž

Chlapík Chlapík žije svůj obyčejný každodenní život. Pracuje v bance, člen tamní ochranky je jeho nejlepší kámoš Kámoš. Každý den si vezme stejnou košili i stejné kalhoty, pozdraví svou zlatou rybičku a cestou do práce si koupí kávu s dvěma cukry a mlékem. Vůbec ho nezneklidňuje, že kriminalita v tohle městě zvaném Free City je o dost vyšší než normálně. Jenže to chlapík neví a tak mu ani nepřijde zvláštní hlášení v televizních zprávách: „Přes den přestřelky a k večeru kulometná palba.“ Kolem něj se pohybují nejen lidé jako on, ale také ti ve slunečních brýlích. S „běžnými lidmi“ se ale nebaví. Protože, kdo by se bavil s nehrajícími postavami (NPC). Jejich úkolem je přece jen dotvářet náladu příběhu. Nic jiného. To Chlapík samozřejmě neví, takže když několikrát denně někdo přepadne jeho banku, prostě si lehne na zem, jak lupiči požadují.

Vše by asi mohlo běžet jako doposud a pořád dokola. Kdyby nebyl Chlapík v něčem trochu jiný. Na rozdíl od běžných lidí kolem sebe totiž má sen. Sní o tom, že jednou potká tu pravou dívku a už nebude sám. Protože chodit s Kámošem po práci na pivo ho zase tolik nebaví. No, a jak se dá asi vytušit, ona se jednou objeví. Ale není to žádná tuctovka, nosí totiž sluneční brýle. Vše pak najednou nabere úplně nový směr. Možná to není tak úplná náhoda, že ona dívka je postavou ve hře, za kterou stojí původní spoluautorka hry Millie.

Neoriginální a přesto vtipné

Nápad, že hlavní postava filmu je jen figurkou ve hře nebo filmu, není opravdu originální. Kolikrát jsme to už viděli. A přesto nelze říci, že film režiséra Shawna Levyho by byl jen vykrádáním starých nápadů. Scenáristé Matt Lieberman a Zak Penn mu pomohli celkem slušně vystavěným příběhem, do kterého dokázali implementovat pár originálních nápadů. A především, dokáží se na vše dívat s jistým ironickým až vtipným nadhledem. Občas pracují s absurdními okolnostmi, jindy přidají nějakou vtipnou hlášku. Snad jen praštěná postava Antawana je už trochu přes čáru, ale pořád v rozumných mezích.

Také při obsazování hlavních rolí měli tvůrci snímku Free Guy poměrně šťastnou ruku. Ryan Reynolds působí v roli naivního Chlapíka celkem přirozeně. A vlastně stejně přirozeně se potom promění. Jen se lze těžko ubránit dojmu, že se – více či hodně – inspiroval Jimem Carreyem v Truman Show. Ostatně, trochu je mu také podobný. Přesto ho ale nekopíruje a přes všechnu inspiraci zůstává svůj, což filmu rozhodně svědčí. Dobře funguje také chemie s Millie (Jodie Comerová), přesněji řečeno s Molotovkou, její postavou ve hře Free World. A vlastně jen o těchto dvou je celý film. Rozhodně to nevadí.

FILM: FREE GUY

Režie: Shawn Levy
Scénář: Matt Lieberman, Zak Penn
Střih: Dean Zimmerman
Kamera: George Richmond
Hudba: Christophe Beck
Zvuk: Paul Massey
Účinkují: Ryan Reynolds, Jodie Comerová, Joe Keery, Lil Rel Howery, Taika Waititi, Utkarsh Ambudkar, Britne Oldfordová, Owen Burke, Matty Cardarople, Alex Trebek, Michael Tow, Tait Fletcher, Camille Kosteková, Aaron W. Reed

6
8
10
9
recenze-film-free-guysDívat se na počítačovou hru v kině by asi bavilo málokoho. Ale u filmu Free Guy nemusíte mít strach. Jste na tom totiž podobně jako ti na plátně, i oni vlastně sledují počítačovou hru Free City. A aby toho zmatku nebylo málo, část z nich ani netuší, že celý jejich život je jen hra. A oni jsou v ní navíc nehrající postavy. Přiznejme si, že vyprávět příběh člověka, jehož život je jen počítačovou hrou, rozhodně neoplývá originalitou. Přesto režisér Shawn Levy společně se scenáristy Mattem Liebermanem a Zakem Pennem vytvořili snímek, na který se dá koukat. Má totiž celkem spád a po většinu času si udržuje také příjemný a vtipný nadhled. Takže jakkoli nápad na film Free Guy není úplně nový, za podání si tvůrci rozhodně body zaslouží.