Hrát v kapele, to je sen mnoha teenagerů. Někdy k tomu stačí pouze partička dobrých kamarádů, hudební nástroje a zkušebna. To se poštěstilo čtveřici přátel z finského venkova. Po sérii neuvěřitelných příhod se rozhodnou sednout do dodávky a vyrazit do Norska na největší heavymetalový festival. Film Heavy Trip bude promítnut v rámci Severské filmové zimy.

Turo je mladý muž, který již před několika lety překročil práh dospělosti. Pracuje jako uklízeč v ústavu pro duševně choré, kde je největším vzrušením úklid po muži, který neudrží stolici. Obyvatelům venkovského městečka je pro smích. O dívku svého srdce ani nedokáže bojovat. Útěk z reality nachází v metalu. Spolu s třemi věrnými kumpány už dvanáct let drží při životě kapelu, která nemá jméno, vlastní písně, a dokonce ani jednou veřejně nevystupovala. Po setkání s pořadatelem Northern Damnation Festivalu se však celé kapele obrátí život vzhůru nohama a vše se začíná vyvíjet k lepšímu. Nebo ne?

Metal is not dead!

Metalová hudba pochopitelně v celém příběhu hraje velkou roli. Spojuje hlavní hrdiny, tvoří většinu soundtracku, dokonce léčí mentální poruchu. Když už kluci z kapely začnou hrát, je nám dopřán celý song. Tvůrci určitým způsobem parodují kdejaké předsudky, které panují i v českých vodách. Ačkoliv je celý film poctou metalu, hodně vtípků je namířených i proti tomuto hudebnímu směru. Přesto zarytého metalistu neurazí a obyčejný divák je pochopí i bez větší znalosti daného žánru.

Hlavní čtveřice si rozdělila různé prototypy metalistů, jejichž charaktery zároveň dotváří klasické skupinové protipóly, jež se mezi sebou doplňují. Jynkky je bohémský bubeník, který jde do všeho po hlavě (díky čemuž byl už dvakrát prohlášen za mrtvého) a zároveň se dá označit za srdce a tmel celé skupinky. Basák Pasi je introvert od pohledu, největší znalec všech metalových kapel, který svými praktikami při prodeji hudebních CD českému divákovi připomene Ozzáka z oblíbeného sitcomu Comeback.

Ve sklepě u rodičů kytaristy Lotvonena je zkušebna. Lotvonen je vegetarián pracující na jatkách svého otce. Posledním dílkem do skládačky je hlavní hrdina Turo, frontman kapely, který jediný nenápadně brzdí pokusy o koncert, protože se bojí vystupování před lidmi. Přestože je Turo ústřední postavou, jeho neustálá nejistota a zoufalství v divákovi nevzbuzuje moc soucitu a je těžké se s jeho postavou ztotožnit. Naštěstí takové situace ostatní členové kapely zachraňují.

Největší ozdobou Heavy Tripu je třiatřicetiletá finská herečka Minka Kuustonen, která ztvárňuje Turoovu životní lásku Miiu. Sympatická modrooká Miia má očividně pro Turoa také slabost (stejně jako jeho nadřízená v psychiatrické léčebně), ovšem o její přízeň bojuje ještě místní celebrita Jouni Tulkku. Situaci neulehčuje ani Miiyn otec – policista. Charaktery postav jsou víceméně velmi předvídatelné a nepřináší nic průlomového. Veškeré dění směřuje příběh k očekávané cestě na festival do Norska.

Bez metalu ani ránu

Nutno podotknout, že bez metalové tematiky by Heavy Trip zůstal průměrnou evropskou komedií. Příběhy maloměstského mouly, který ke slávě a štěstí přišel, je hromada. Ale příběh maloměstského metalového mouly jsem ještě neměl možnost vidět. Závěrečný road trip lemují záběry krásné skandinávské přírody, famózní atmosféra metalového festivalu a příjemně úsměvné setkání s milovníky fantasy fikcí.

Film: Heavy Trip

Režie: Juuso Laatio, Jukka Vidgren
Scénář: Juuso Laatio, Jukka Vidgren, Aleksi Puranen, Jari Rantala
Střih: Kimmo Taavila
Kamera: Harri Räty
Hudba: Lauri Porra, Mika Lammassaari
Hrají: Johannes Holopainen, Antti Heikkinen, Max Ovaska, Samuli Jaskio, Minka Kuustonen, Ville Tiihonen, Chike Ohanwe, Kai Lehtinen, Martti Syrjä, Torstein Bjørklund, Ville Hilska, Pirjo Lonka, Sinikka Mokkila, Anssi Niemi, Pertti Sveholm, Rune Temte, Helén Vikstvedt

6
7
8