Hellboy sice není nejočekávanějším komiksovým titulem roku, přesto se čekalo, že díky eRkovému ratingu bude z filmu žánrový hit. Režisér Neil Marshall měl tedy při filmovém rebootu značky volnou ruku u tvorby veškerého násilí, vulgarismů a podobných věcí. Ačkoliv tuto možnost ždíme, co jen jde, kino divák neopouští nadšený.

Hellboy je cynik s jedinečným smyslem pro humor a skvělým hudebním vkusem. Zároveň pracuje pro Úřad paranormálního výzkumu a obrany. A není to tak úplně člověk. Jako malého ho vyvrhlo samotné peklo, aby si podmanil svět. Jenže se ho chopil profesor Bruttenholm a vychoval z něj ochránce lidí. Rudý rohatec dostal za úkol odcestovat do Anglie, kde se utká s několik set let starou čarodějnicí Nimue, která byla v dávných dobách rozčtvrcena a uvězněna v malých truhlách králem Artušem. Nyní se opět dostává k moci a velkou roli v jejích apokalyptických plánech hraje právě Hellboy.

Ohromující rockový soundtrack

Začněme tím nejlepším, co snímek přináší. Akční scény jsou podkresleny tvrdými rockovými melodiemi a nutno dodat, že tento krok dodává filmu osvěžující šťávu a v divákovi pořádně rozproudí krev. V současnosti je v módě akční sekvence doplnit starými popovými hity či současnými hiphopovými skladbami, což se ukázalo jako skvělý tah a já osobně proti tomu nic nemám. Podobný tah s rockovým soundtrackem jsem očekával například u Aquamana, kde nakonec hudba moc nefungovala.

Akční scény vynikaly také prací kamery Lorenza Senatoreho. Při bojových scénách obraz skoro vyvolával závratě. Kdyby se daly do pohybu ještě sedačky, je to zážitek jako z 5D kina. Vizuálnímu prožitku pomáhala i rozmanitá britská krajina (výprava Hellboye je opravdu skvostná) a v neposlední řadě mládeži nepřístupný rating R.

Brutalita vyhnaná do krajnosti

Když se v dnešní době přidělí blockbusterovému filmu rating R, je to pro tvůrce ohromnou výhodou. Obzvlášť při zpracování látky, která je podle komiksové předlohy s hororovou tématikou. Neil Marshall, který má ve svém repertoáru několik hororů, tuto volnost využívá naplno, až je to v některých momentech opravdu bizarní. Krev stříká všude, končetiny a vnitřnosti máme před očima opravdu velkou část filmu, ovšem při čem jsem už musel odvracet zrak, byl vzhled čarodějnice Baby Yagy. Hellboy s ní má chvíli nechutný dýchánek vyvrcholený nejodpornější scénou, kterou jsem letos v kinech viděl.

Většina energie se tedy vložila do brutality a nechutnosti, že už nezbylo na promyšlenější scénář, který by nám naservíroval velkolepější a napínavější finále či lepší práci s postavami. Ačkoliv jsou novému Hellboyovi připisovány kredity hlavně za věrné dodržení komiksové předlohy, filmařsky mohl být o dost lepší. Ve srovnání s patnáct let starým Hellboyem Guillerma del Tora, kde hlavní roli ztvárnil Ron Perlman a zápornou roli si s chutí zahrál náš Karel Roden, je na tom letošní snímek podstatně hůř.

Přitom i herecké obsazení je výborné. Davidu Harbourovi role rudého pekelníka sedla stejně jako před lety Perlamanovi. Jeho pomocný tým tvoří „Ztracený“ Daniel Dae Kim, nadějná herečka Sasha Lane či ostřílený veterán Ian McShane. Proti nim se v roli čarodějky Nimue představí Milla Jovovich. Vtipné cameo si v Hellboyovi střihl Thomas Haden Church.

Pokračování zřejmě nebude

Jak už u komiksových filmů bývá zvykem, dočkáme se i zde potitulkové scény, která má diváka navnadit na případné pokračování. I v Hellboyovi se dočkáme jedné nevyřešené příběhové linie, která by měla tvořit základ případného dalšího dílu. Vzhledem k nepříliš dobrým diváckým a kritickým ohlasům (a hlavně tržbám) se však dá očekávat, že se v tomto tvůrčím složení štáb již nesejde.

Film: Hellboy

Režie: Neil Marshall
Scénář: Andrew Cosby
Střih: Mark Sanger, Martin Bernfeld
Kamera: Lorenzo Senatore
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrají: David Harbour, Milla Jovovich, Ian McShane, Sasha Lane, Daniel Dae Kim, Thomas Haden Church, Penelope Mitchell, Sophie Okonedo, Brian Gleeson, Alistair Petrie, Kristina Klebe, Mario de la Rosa, Vanessa Eichholz, Atanas Srebrev, Douglas Tait, Stephen Graham, Laila Morse, Carl Hampe, Ashley Edner

4
7
7
9
recenze-film-hellboyHellboy potěší zejména rockovým soundtrackem a epickou výpravou, ovšem zklame režisérskou a scenáristickou prací. Herecké obsazení je sympatické, motivace jednotlivých postav jsou však zaseknuté a nelze se s nimi naplno ztotožnit. Ačkoli byl předpokládán vzhledem k eRkovému ratingu a nízkému rozpočtu solidní úspěch, k pokračování už pravděpodobně nedojde, přestože si pro něj tvůrci připravili půdu.