Dvě významné československé ikony jsou hlavními postavami filmu, který momentálně putuje po kinech jako další z letošní oslavné vlny snímků o československé historii. Hovory s TGM režiséra Jakuba Červenky jsou příjemnou vzpomínkou na dva velikány naší historie a jejich spolupráci na legendární knize. Herecký souboj svedli Martin Huba jako Tomáš Garrigue Masaryk a Jan Budař v roli Karla Čapka.

Film podle scénáře Pavla Kosatíka představuje poslední Čapkův den na zámku v Topolčiankách, kde spolu s prezidentem Masarykem pracoval na knize Hovory s T.G.M. Po příchodu do zámecké zahrady, kde na něj čeká prezident, se dozvídá, že připravovaná kniha nevyjde na popud Masarykových dětí. Čapka taková informace přirozeně rozzlobí a snaží se hlavu státu přesvědčit o opaku. Tím začne hodinová procházka po překrásné zahradě topolčianského zámku, kde tyto osobnosti hovoří nejen o vydání či nevydání knihy, ale také hodnotí své důležité životní milníky a rozhodnutí.

Masaryk byl také jenom člověk

Hodně důležitou roli ve snímku hraje to, jak je na Masaryka nahlíženo. Přináší nový úhel pohledu na jednu z nejvýznamnějších postav české historie, který představuje prvního československého prezidenta jako muže, jenž během svého života nebyl vždy čestný a jeho myšlenky nebyly vždy čisté a z části demytizuje všeobecný obraz společnosti o své osobnosti.
Více než na politickou scénu je zde brán důraz na rodinnou situaci v Masarykově rodině, kde mu jeho už dospělé děti nechtějí odpustit, že si našel o polovinu mladší přítelkyni. Prezident se díky své nové lásce přestal trápit kvůli smrti manželky a znovu objevil chuť do života. Tato situace znovu jen dokazuje, že i u Masaryků a devadesát let zpátky se řešily podobné problémy jako dnes v běžných rodinách.

Nuda? Ani náhodou

Před zhlédnutím tohoto snímku jsem si kladl otázku, zda je možné, aby dokázali tvůrci udržet pozornost diváka v pozoru po celých osmdesát minut jen tím, že si budou dva herci před kamerou povídat. S tímto úkolem si však tvůrčí tým dokázal poradit obstojně. Zajímavými filosofickými úvahami se překryje banální zápletka a divák se spíše soustředí na vstup do myslí úžasných osobností než na vyřešení otázky, jestli bude, či nebude vydána Čapkova kniha. V pozadí všech scén je nutno vyzdvihnout také krásy okolí Topolčianského hradu, které dokreslují celkový příjemný a pozitivní pocit z filmu.

Přestože některé dialogy mezi hlavními postavami působí nepřirozeně a uměle, je vystupování obou herců chvályhodné. Fyzická podoba s Masarykem a Čapkem je skvělá (zejména Huba jako by svému předobrazu z oka vypadl). Potěší také autentické kostýmy, které měli skuteční Masaryk a Čapek v ten den skutečně na sobě (důkazem toho je fotografie zobrazená ve filmu během společného focení). Práce s kamerou působí v některých scénách směšně (nejhorší je to v momentě, kdy se Čapek dozvídá, že jeho kniha nevyjde), v jiných je zase nečekaně nápaditá (například v situaci, kdy Čapek zastaví a zapaluje cigaretu, zatímco Masaryk pokračuje v chůzi a hovoru).

Oslava stého výročí republiky

I přes všechny klady, které Hovory s TGM přináší, nelze se ubránit pocitu, že nebýt stoletého výročí naší republiky, snímek by pravděpodobně nevznikl. Premiéra filmu proběhla 18. října, tedy v den, kdy byla vyhlášena nezávislost československého národa a sám Masaryk považuje tento den za takový, který by měl být oslavován, a je v podstatě vyvrcholením ostatních letošních českých filmů, které se zaměřovaly na osobnost nebo událost naší historie. V prosinci to také bude osmdesát let od úmrtí Karla Čapka.

Film: Hovory s TGM

Režie: Jakub Červenka
Scénář: Pavel Kosatík